• Anonym (huvud­bry)
    Äldre 19 Feb 09:24
    2001 visningar
    3 svar
    3
    2001

    Min mamma är sjuk

    Vi har planerat ett bröllop till nästa år. Allt är frid och fröjd. Mamma har erbjudit sig att laga maten. Vi tänkte ha buffé och göra en budgetvariant för vi vill hellre bjuda många än få för att ha råd. Det är lite därför vi väntar till nästa år också...så vi får råd.

    MEN. Mitt stora problem är nu att min mamma är jättejsuk. Så sjuk att hon faktiskt kan gå bort om hon inte stressar ner ganska mycket. Och utan tvekan kan jag ta bort henne från matlagningen. Tom tänker jag att vi kan betala en buffé istället fär att laga den själva (tanken var att alla hjälps åt men att mamma skulle vara lite ansvarig). Men ytterligare ett problem.. Borde vi lägga bröllopet i sommar istället för att säkerhetsställa att mamma får vara med, för det vill jag mer än allt att hon ska få vara med. Men. Då har vi inte riktigt budget till att genomföra ett bröllop. Och då måste inbjudningarna ut snarast. Ja. Alltså. Jag blir inte klok hur jag än vrider och vänder. Men. Som sagt vill jag mer än allt ha med mamma på bröllopet och vad händer om hon blir dålig snabbt nu?

    Mest av allt vill jag vill skriva av mig, men också undrar jag hur ni skulle göra? Jag ska träffa dem snart och hoppas kunna höra mig för exakt hur allvarligt det är. Men tills dess kommer jag ju gå och grumla på detta!  

  • Svar på tråden Min mamma är sjuk
  • Äldre 19 Feb 09:29
    #1

    tråkigt att höra om din mamma :( om jag var i din sits (vilket du frågar efter) så skulle jag tidigarelagt bröllopet till sommaren. det är viktigare att, mer eller mindre, säkerställa att mamma kommer, än att bjuda många. och man kan ju göra så att ni har ett mindre bröllop nu, och sen när ni varit gift i ett år (eller nåt) så kan ni ställa till med en lite större fest för mer vänner och släkt :) 

     

  • Äldre 19 Feb 10:51
    #2

    Håller med föregående "talare", väldigt tråkigt med din mamma. Jag hade nog också satsat på ett tidigare bröllop.
    Själv friade jag på nyårsafton och så gifte vi oss 8/2.
    Om nu din mamma skulle laga maten så kanske du kunde få hennes råd om maten så hon känner sig lite delaktig men att du sedan kanske ber någon annan hjälpa dig att laga den. Själv fixade jag buffé själv, det mesta kunde göras dagen innan.
    Vi vigdes  kl 11.00 i rådhuset, gästerna var bjudna till kl 19.00  till min "40 års fest" 
    Så det behövs inte så lång tid att planera allt, Huvudsaken är att man får dela dagen med nära och kära.
    Vänner blir bara glada och stolta om man ber de hjälpa till med något. Och förhoppningsvis slipper du undan önska om att din mamma skulle varit med och delat denna dag med dig. Du kommer inte ongra att du gifte dig ett år tidigare.
     Lycka till hur du än gör.

  • Anonym (huvud­bry)
    Äldre 19 Feb 17:57
    #3

    Ja. 
    En del av mig vill släppa allt och bara köra på. Å andra sidan så var giftermålet redan en kompromiss för sambon ville egentligen vänta ett par år till med det, vill inte sätta honom i den sitsen egentligen där han måste säga ja till det när han vill vänta (har ju i princip tjatat till mig hela vår relation redan) och självklart skulle han säga ja till denna anledning. En annan grej är ju tid och pengar. Hinner vi få ihop så mycket pengar tills dess och hinner vi planera ett bröllop tills dess? Jag kan ju glömma det där med att se snygg ut i bröllopsklänning för jag kommer inte hinna gå ner mina kilo tills dess, men det kanske är en värdslig sak i det hela....

    Usch. Jag vet inte. Jag ska hemåt snart och höra mig för lite hur det står till, samt ska jag nog prata med min syster om vad hon tror, för hon verkade ha lite mer koll på det än vad mamma och pappa hade.. Vi är ju google-generationen, det är ju inte våra föräldrar! ;) (och man kan ställa många diagnoser själv online har jag märkt!). 

Svar på tråden Min mamma är sjuk