• Chicita

    Roll till min vän

    Nu sätter jag inget namn på detta, för egentligen skulle man väl kalla det för tärna...

    Men kan hon inte vara den som är ett stöd för dig under dagen, den som håller i brudbuketten när ni ska växla ringar osv.
    Hon behöver inte gå tillsammans med någon marskalk, hon kan antingen sitta framme på första bänkraden när ni kommer in kyrkan eller stå framme på sidan om koret och vänta där, eller gå ensam efter eller före er.

    Kalla det för "hedersfru" eller något sånt? Och hänvisa till Matron of Honour från Amerikansk tradition Glad 

  • Chicita

    Vit klänning har faktiskt inte ett smack med oskuld att göra Träumerei Flört
    Det är en statussymbol som kommer ifrån att man förr aldrig sydde vita (synliga) kläder eftersom att dom blev solkiga på en gång och alltså hade väldigt begränsat användningsområde.
    Att därför sy en klänning som man i princip bara kunde använda en enda gång var få förunnat.

    Många brudklänningar förr var svarta - eftersom det var vad man hade i kyrkan på söndagarna. Så meniningen var att man sydde en ny klänning för att ha den dag man gifte sig, och sen hade man användning för den livet igenom varje söndag tills den var utsliten (att man ändrade form avhjälptes ju genom att man sydde om den helt enkelt och la till kilar eller material på annat sätt) 

    Men du har helt rätt i att bara oskulder fick bära kyrkans krona. Och det var svåra straff för den som visade sig ha varit en oren brud om man lånat kronan vid vigseln.

    Slöjan är jag väldigt osäker på om den har någon "renhetsbetydelse". Normalt sett så bärs slöja enbart av gifta kvinnor eftersom man ska skyla håret av anständighetsskäl efter att man är gift.
    Så att ha slöja redan som brud blir ju liksom en paradox där i så fall.
    Min kvalificerade gissning är att bruket av slöja till brudar kommer sig av att man efter vigseln la en slöja över brudens hår för att på så sätt visa att hon nu var en gift kvinna... 

  • Chicita
    Träumerei skrev 2014-02-17 13:32:14 följande:
    Nja, du har faktiskt fel om det vita. De svarta klänningarna var vanligast här i Schartuanska västsverige. ". Den vita färgen symboliserar traditionellt oskulden. Den vita brudklänningen slog igenom på bred front först i början av 1900-talet. Tidigare var det endast de rika som hade råd med något så extravagant. Vanligt folk hade oftast bara råd med en festklänning som skulle kunna användas vid alla högtidliga tillfällen och även begravning. Den klänningen var därför oftast svart. Till bröllop pryddes den svartklädda bruden med slöja, blommor och brudkrona. " "Brudslöjan är en traditionell symbol för brudens oskuld. " Källa: m.svenskakyrkan.se/
    Det enda som står där som skiljer sig från det jag skrev är första meningen "Det vita symboliserar traditionellt oskulden".
    Bara för att det står på svenska kyrkans sida betyder inte att det är korrekt.
    Fråga någon annan historiker så får du se... 
  • Chicita

    madamescandaleuse.com/2013/05/13/drottning-victorias-vita-brudklanning-skapade-ny-trend/

    Här är det en artikel med källhänvisningar som lyfter upp detta med färgen bland annat.

    Jag glömde delen med färg.
    Det var ju det som allmogen / mellanklassen satsade på för att vara trendiga och unika när den vita brudklänningen gjorde sitt intågande liksom.
    Vissa historiker hävdar att det är därifrån som våra folkdräkter har uppstått.
    Jag har hört tvärt om istället - folkdräkterna gjorde sitt genomslag ungefär samtidigt som den vita brudklänningen och att många brudar därför valde att sy en sådan - då dom skulle kunna återanvända klänningen flera gånger på så sätt också. 

    Nu är min kunskap i klädväg störst i 1300-talets sverige. Men är man historieintresserad och speciellt av kläder då så snappar man ju upp en hel del Flört 

  • Chicita
    frkmaria skrev 2014-02-17 16:05:31 följande:
    Var inte slöjan till för att dölja bruden? Jag tror det var för att brudar rövades bort förr så då klädde man massa flickor i samma kläder och så skulle det vara mindre chans att de tog "rätt". Jag är inte helt och hållet säker men har för mig jag hört något om det! 
    Jepp, under tidig medeltid var det så. Då var också tärnans roll att vara stand in ifall bruden råkade rövas bort eller slås ihjäl, så att inte bröllopet behövde ställas in - därför var det ju viktigt att hon var ogift och lämplig ersättning (typ en yngre syster, kusin eller liknande). Flört

    Men ogifta flickor hade ju inte slöjor annars. Huvudduk (och under senare tiden - haklin) hade bara gifta. Så här var väl slöjan mer i form av "trä en säck över huvudet på dom så att det inte går att säga vem som är vem på vägen till kyrkan" kan jag tänka mig.
    Inte något som var sådär fint och romantiskt. Och den togs ju av på kyrkbacken så att den blivande maken kunde inspektera sin nya ägodel  Tungan ute och se att den inte blivitt skadad på vägen... 
Svar på tråden Roll till min vän