• Äldre 16 Feb 20:07
    2378 visningar
    3 svar
    3
    2378

    Vigsel utomhus utan kantor, känns konstigt.

    Vi ska gifta oss kyrkligt utomhus i Göteborg på bryggan utanför vår festlokal (nere vid Saltholmen). Då vår hemförsamling inte har några tillgängliga präster så har de skickat det vidare till församligen där vigseln ska äga rum. De har ordnat en präst, men meddelar även att kantoren inte "ger sig ut" utan vi måste ordna musiker privat. Nu blir vi helt ställda. Kan man ens genomföra en kyrklig vigsel utan musiker? När man söker efter kantor för uthyrning så får man inga träffar, de känns som privat hyra inte existerar. Kyrkan ska väl ställa upp med präst, lokal (kyrka) och kantor och vid vigsel utanför kyrkan så är det väl endast reseersättning som tillkommer. Festlokalen säger att det finns högtalare att tillgå och det fungerar kanske för in/ut marschen, men man kör väl knappast psalmer till en spotifylista? Jag har inte lyckas lista ut vart man skulle kunna få tag på förinspelade stycken. Vi har varit på flera fina utomhus bröllop med kantor som har keyboard med sig. Nu känner man sig smått bedrövad. Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Vigsel utomhus utan kantor, känns konstigt.
  • Äldre 16 Feb 20:20
    #1

    Fast en kantor spelar ju orgel i kyrkan, och det är ju lite svårt att dra med sig den. Ni får nog leta efter musiker, inte skriva kantor. En kyrkelig vigsel räknas väl främst INNE i kyrkan, är ni utomhus så tycker jag inte det är konstigt om ni får ordna en musier själva. Hör med ngn i kyrkokören kanske, eller den lokala musikskolan.

  • Äldre 16 Feb 20:43
    #2

    Okey efter lite sökande så verkar det som att det är frivilligt från församlingens sida om de går med på att låta präst/kantor spela utomhus.
    Självklart förväntar mig sig ingen orgel, men jag trodde de hette kantor även när kyrkomusikern hade med sig en keyboard.
    Vi hade alltså inga högre förväntningar än just en keyboard, men nu verkar det som man ska behöva anlita någon privat och då hamnar man på 5000+ kr verkar det som.
    Så finns det fler tips om musiker och kanske någon som vet hur man får tag på akustiska versioner av psalmer?
    Går det att köra ackapella? 

  • Äldre 17 Feb 03:16
    #3

    Går och går, det bestämmer man själv,. Hör som sagt med ngn kör, eller gymnasieskola. Kanske har de en duktig musiklärare? Sätt in en annons i tidningen.

Svar på tråden Vigsel utomhus utan kantor, känns konstigt.