• Anonym (Ärlig­het vara)
    Äldre 18 Feb 18:23
    3828 visningar
    12 svar
    12
    3828

    Hej!

    Anonym (Liten) skrev 2014-02-17 20:32:11 följande:
    Ja, det är ju bara det att jag vill säga det så att det tas emot på ett öppet sätt och inte som kritik tillbaka.
    Något som ger en tankeställare "Jaha, är det så det känns för dig. SÅ menade jag inte".

    Men jag skulle ju kunna säga "Då du möter något jag gör på det där sättet, då känner jag mig idiotförklarad. Och jag tror inte att det är vad du vill uppnå.
    Du får gärna säga till på ett vänligare sätt, även om jag gör något du ogillar"

    ...men då får jag vänta till nästa tillfälle, svårt att ta upp det i efterhand. Speciellt som han själv förmodligen inte ens är medveten om hur hans sätt påvekar mig.

    Jag vet inte om han är besviken på att jag inte är perfekt.
    Igårkväll sa jag "Nu har du känt mig i snart 5 år och sett sidor hos mig du inte hade en aning om att jag hade då vi just lärt känna varandra. Kan du leva med dom?"
    Då höll han armen om mig och sa:
    "Detsamma!
    Och skulle jag sitta såhär om jag inte kunde det?"

    Så uppriktigt sagt tror jag inte att han är medveten om hur skör jag är på insidan och hur mkt hans sätt påverkar mig på gott och ont.
    Att vara rak och ärlig är väldigt viktigt i ett förhållande.
    Jag kan känna igen mig till viss del men jag pratar med min sambo om allt.

    Människor så olika på saker och ting och känner du dig illa till mods över hur han kan säga saker, säg det till han.
    Va rak, inga konstiga formuleringar, prata klarspråk. Att prata i "gåtor" kring män (inte alla men oftast är de män som inte analyserar allt) är inte att rekommendera! De förstår inte och du tror att han har förstått och så händer samma saker igen vilket leder till missförstånd efter missförstånd.

    Trivs ni med varandra och har en öppen kommunikation om allt annat så ska ni kunna ta upp även detta, även att det inte händer något just när du tar upp det, utan kanske rent av vid eftermiddagskaffe i soffan.

    Att kunna prata med den du älskar utan att "hymla" eller hålla tillbaka, hjälper dig att bygga självförtroende! Att veta att du kan och att faktiskt göra det hjälper till att bygga upp för då bevisar du för dig själv att "DU KAN"

    Eftersom du själv tror att han gör de omedvetet, så ta tjuren vid hornen!
    Lycka till! :)
Svar på tråden Hej!