• Sezzie

    Bröllopsnatt hemma? TIPS!

    Vi funderar på om vi ska ha bröllopsnatten hemma eftersom vi tänkt åka på bröllopsresa ganska snart efter bröllopet. Vi har troligen inte pengar till att lägga på en dyr hotellövernattning då. Speciellt inte om man kommer så sent & inte riktigt hinner njuta av vistelsen på hotellet.


    Därför undrar jag om man kan få lite tips från er här på BT hur vi kan göra det romantiskt & speciellt hemma? Vi har en vacker balkong att utnyttja (bröllop i juli) & badkar.


    Ha lite champange & musik på balkongen med picknick? Göra fint i badrummet, tända ljus & fbada doftande skumbad? Kanske klä fint i ljusa toner i sovrummet med rosblad & ljus & avsluta dagen med massage?


    Tips & råd- vad tror ni?

  • Svar på tråden Bröllopsnatt hemma? TIPS!
  • a ring on my finger

    Jag räknar inte mer att orka något annat än att sova... {#emotions_dlg.djavulsk}
    Vi kommer också spedera natten hemma och åka på bröllopsresa dagen efter.
    Det enda jag känner är att det är städat hemma och inte någon stresskaos som man bara har sprungit ifrån på morgon.

  • Sezzie

    Jaha! Vi åker tre veckor efter & har vigsel & middag relativt tidigt så skulle vara kul att fixa något på kvällen. Åker ni dagen efter så förstår jag att man kan behöva sömnen! :)

  • a ring on my finger
    Sezzie skrev 2014-02-14 22:47:17 följande:
    Jaha! Vi åker tre veckor efter & har vigsel & middag relativt tidigt så skulle vara kul att fixa något på kvällen. Åker ni dagen efter så förstår jag att man kan behöva sömnen! :)
    Vi åker visserligen sent på kvällen efter men vi ska hinna med att rensa det sista från lkalen, äta brunch med familj och vänner och framför allt ta vara på tiden med barnen innan vi åker,. Men jag tänker nog inte så mycket på sömnen inför resan utan mer på att man är helt slut efter bröllopsdagen/middagen/festen som jag hoppas håller på lääääänge Skål

    Men om man har ett tidigt bröllop utan stor fest vill man kanske ha det lite mysigt på kvällen.
    Isf tror jag på ett bad, lite musik, ljus och bubbel...sen tror jag ändå att ni är helt slut efter er bröllopsdag med alla spänningar och intryck {#emotions_dlg.flower}
    Ni kan kanske satsa på en lyxig hotellfrukost eller liknande dagen efter?
  • Chicita

    Bädda med fräscha lakan, se till att det är städat och fint.
    Lägg en flaska champagne eller något annat drickbart ni tycker om på kylning och förbered lite uppskuren frukt mm.

    Satsa bara på att landa...
    Ni kommer antagligen vara rätt trötta i huvudet och känslomässigt överbelastade. Även om vi kände oss rätt pigga så somnade vi i samma stund vi la huvudet på kudden Flört 

    Köp hem bakeoffbröd, lite lyxigt pålägg och gör en ordentlig brunch med kokta ägg eller äggröra, frukt, flera pålägg att välja bland och sånt och sitt på balkongen när ni vaknat och bara njut av första morgonen som gifta Glad

  • Nyfiken gul , nu fru

    Men om ni hinner fixa hemma så hinner ni väl njuta av en skön hotellvistelse? 

    Vitsen med hotell är ju att kunna lägga sig i en skön säng man slipper bädda, njuta av en hygglig sovmorgon och få en brakfrukost med färska tidningar.

    Att handla hem saker till en god picknick och fixa bubbel o sånt är ju nästan lika mycket pengar som att boka en hotellnatt.

    Ni behöver inte boka en svit. Ett vanligt hotellrum är minst lika fint som en svit .

    Även om man anstränger sig för att fixa hemma så är ju hemma ändå hemma och det är så lätt och enkelt att hasa sig ner i soffan och glo på tv eller fastna i Facebook fast man har en "bröllopsnatt" .   När man har badat och ätit sin picknick så är det liksom slut sen och tv väntar och macka i kylskåpet och sms i mobilen.    Kan förvisso vara skönt men den enda natten kan man väl slippa sånt tänker jag.

    Min man o jag hade bröllopsnatt på hotell och det var skönt att få bli ompysslad av det som fanns på rummet. Vi fick en korg med färsk frukt och en liten flaska skumpa och sköna badrockar hade dom lagt in som en bonus.  

  • FruW

    Jag tycker att det låter som en mysig idé med bröllopsnatt hemma :) Tror absolut att det blir billigare än att ta in på hotell, och ni verkar ju ha tid att fixa lite innan också, så om det är det ni känner för så kör på det! Som Chicita sa, så är ju en ordentlig städning innan viktig, och inte en massa stök som distraherar och får en att börja plocka direkt när man kommer hem. Sedan lite godsaker/dricka och kanske något ni båda tycker är lyxigt för er, t ex. massage eller bara romantisk musik på balkongen som du nämnde. Att bara ha tid att sitta och smälta dagen tillsammans är en lyx! Sedan är frukosten morgon efter jätteviktig, så se till att ha allt sånt hemma, eller beställ ett brödbud eller liknande.

  • Sezzie

    Ja jag tänkte att det skulle kännas mysigt. Alla förberedelser ska vara klart innan så det är fint när man kommer hem är min tanke. Vi har endast hittat ett hotell som föll oss i smaken här & det är rätt dyrt då vi vill ha badkar på rummet åtminstonde...De andra hotellen vi kollat på föll varken mig eller min fästman i smaken då de känns så omoderna...


    Tv tittande är nog inget problem då vi sällan ser på tv. Jag tror det kan bli bra & kännas lyxigt med lite förberedelser & lyxfrukost :)


    Hade tanke på att åka tillbaka till hotellet där vi förlovade oss men de hade inte alls samma typ av erbjudanden nu så det kändes inte alls lika speciellt..


     

  • ThereseV

    Jag tycker ju att hotellfrukosten nästan är det bästa med hotell och på många ställen kan man väl bara komma dit och betala för den? Då kan man ju, som flera redan sagt, fixa till det mysigt hemma med en städad lägehet, fräscha sängkläder, ett mysigt bad och ev något litet gott att tugga på & dricka (om man inte somnar direkt) och sedan åka iväg morgonen efter och äta frukost istället för att fixa det hemma. Det blir visserligen lite dyrare, men det är ju inte helt gratis att köpa hem en "lyxfrukost" och man slipper all disk och allt sådant :)  

  • Sezzie

    Det hade vart ett bra alternativ om vi haft egen bil. Känns lite trist att ställa klockan & stressa iväg för att hinna med spårvagn/buss till hotell på morgonen...

  • K och T

    Vi kommer att ha bröllopsnatten hemma och sen bokar vi hotellfrukost på ett hotell i närheten (där vi rekomendear våra gäster att bo) där möter vi alla gäster från dagen innan och har en lugn och trevlig stund för att äta, prata, öppna presenterna och ha chans att ladda över alla bilder från gästerna till vår dator. Tror att det blir ett trevligt avslut.

  • Betty84

    Tror inte det är någon idé att lägga nån större vikt/planering på bröllopsnatten. Som någon annan här skrev, man kommer vara så trött efter hela dagen att man troligtvis somnar.


    Vi har valt att vara hemma och har inga höga förväntningar. Vår fest kommer hålla på till ca 02-03, så högst troligt är att vi kommer komma hem och bara kollapsa :)

  • Sezzie

    Det förstår jag; Jag tror nog ändå vi vill göra något i alla fall eftersom vi troligen är hemma mellan 18-19 tiden på kvällen. Känns inte kul att göra ingenting. Samtidigt vill vi heller inte ta in på hotell för det blir så dyrt med det hotellet & rummet vi vill ha i så fall.


    Så fler tips mottages tack :)

  • ThereseV

    Ja, det låter det ju som ett ganska jobbigt projekt, tyvärrr.. 
    Det är ingen som skulle vilja ställa upp som chaufför? Någon som inte bor alltför långt bort kanske?

  • Sezzie

    Tyvärr inte... De flesta jobbar nog.


    Men en underbar frukost på balkongen känns rätt lyxigt det med. Bara få slappna av :)

  • host2014

    Ni kan ju låta tärnan eller någon annan ni känner fixa lite hemma hos er så det blir som en överraskning. Flera av mina kompisar som har gift sig har sagt att de inte kände att de kunde utnyttja sviten/hotellrummet eftersom de kom dit sent och var tvungna att checka ut vid 12. Totalt ovärt.

  • Nyfiken gul , nu fru

    pratade med en kompis som sov hemma hur dom hade gjort. 

    Där hade föräldrarna fixat en stor frukostkorg. 

    Sängen hade dom bäddat med nya fräscha lakan och dom hade som på hotell lagt fram handdukar på sängen åt dom tillsammans med en liten flaska skumpa, två glas och lite gott godis. 

    I kylskåpet stod korgen med lyxig brakfrukost  - dom själva behövde bara sätta på kaffe o te .  
    Korgen innehöll ungefär :
    *lyxig juice
    *färska baguetter
    *hemgjord kycklingröra
    *skivade grönsaker
    *Färsk melon och annanas
    *delikatesskinka
    *en god ost
    *två små sillburkar
    *färdigkokta ägg
    *En god yougurt

    Bordet var också dukat med tallrikar och muggar inför frukosten och dom hade även två tidningar fint hopvikta på bordet till dom. Nån form av veckotidningar tror jag. 

    Dom hade kommit hem kl 20 på kvällen och dagens spänning tog ut sin rätt. Dom sjönk ner i ett bad tillsammans och landade som nygifta. Musik sattes på men dom somnade tidigt av utmattning och sov redan efter 21 . 

     

Svar på tråden Bröllopsnatt hemma? TIPS!