• Falunbo

    Studera och ha barn?!

    Jag är jättesugen på att ha barn! Och min sambo är absolut med på de hel! Tror han vill de mer än mej :) Men hur går det när vi båda studerar? Jag gick direkt från gymnasiet till universitet och har nu 3,5 år kvar. Så länge vill jag inte vänta!! :O Ni som har barn och studerar hur gör ni? Jag har alla mina studier på distans och är mest hemma på dagarna.. Så tid tror jag inte är något problem. Men vad kan man få för bidrag? Och hur mycket i så fall? Min sambo har jobbat under en två års period men jag har som dag inte hunnit jobba något mer än sommarjobb.. Jag har tittat på försäkringskassan men nått av det blir man ju inte klokare av precis.. Så kan någon snäll själ svara på mina frågor?! :)

  • Svar på tråden Studera och ha barn?!
  • Falunbo

    Hur är det men mammaledighet? Kan man få ersättning även fast man inte har jobbar tidigare?:)
     

  • Falunbo

    Hur blev det med dagisplats om båda studerade? man måste väl betala skatt för att få ha dom på dagis, eller har jag förstått fel? :)

  • Falunbo

    Ja absolut handlar det om disiplin och famröfallt viljan! jag tror inte det är några problem alls för mej med tid och fokus, det enda jag är lite rädd för är att ekonomin inte håller eftersom både jag och min sambo studerar. 
    Och min tanke var att ta ett studieuppehåll ( om då ekonomin fungerar med det vill säga) och ta en mammaledighet till en början.  
    Vilken samrt ide! Att ha en "familjedag" det ska jag absolut ha! Tror det skulle behövas nu också även fast jag är utan barn. Känns som jag alltid sitter framför datorn och omringar av papper och böcker! :D Tack för iden! 

  • Falunbo

    Jag har fått höra att man bara kan få mammaledighetsersättning om man har jobbat innan, stämmer det?
    Jag gick direkt från gymnasiet till högskolan och då inte jobbat speciellt mycket, bara sommarjobb... Kan man få någon ersättning ändå? 

  • Falunbo

    Ja du har helt rätt! Jag är inte speciellt gammal, jag är faktiskt just fyllda 20.. Men jag kommer från en familj som man blivit uppvuxen med att ha barn tidigt.. Men det säger ju inte att jag måste ha det också visserligen. Jag och min sambo har varit tillsammans i 2 år, och båda känner att detta är rätt. Vi har bott med varandra i iprencip 2 år, då jag flyttade in hos honom strax efter vi blev tillsammans (lite pga min familj )

    Jag håller på att utbilda mej till lärare och har dryga tre år kvar, min sambo har varit osmart och inte gått gymnasie då han startade firma i norge för några år.  Men nu tagit upp gymnasiestudierna och börjat plugga dom.. Så han har ett år kavr tills han börjar universitet eller högskola.
    Jag vill inte ha barn just nu,(eller jo det är klart jag vill, men lite tidigt kanske) så kanske om ett-två år. Men jag är en sån människa som behöver ha allt klart innan jag kan börja planera ordentligt. Jag vill allstå veta allt om hur man kan få pengar och vad man får.
    Jag har väldigt stora erfarenheter då jag har haft en lillasyster som är ca 14 år yngre än mej, och jag har samtidigt gått barn och fritid bär jag fördjupade mej innom barnens tidiga år.  
    Jag tycker det är jätteintressant när ni kommer med era svar, de betyder jättemycket för mej! Tack hörrni :) 

Svar på tråden Studera och ha barn?!