• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 10 Feb 14:23
    2567 visningar
    7 svar
    7
    2567

    Orolig för möhippekostnad

    En nära vän till mig ska gifta sig i början på juni och den som håller i möhippan har räknat ut att priset per person kommer att ligga på cirka 1000 kronor. För mig kommer även resekostnader till möhippan att tillkomma så i slutändan kommer priset att hamna runt 1600 kronor. 

    Min sambo och jag planerar själv bröllop till sommaren, samt husköp inom en nära framtid, så vår budget är inte den bästa just nu.

    Jag vill så gärna ge min vän en fantastisk dag, men jag känner att priset ligger i överkant för mig och jag skäms för att säga det till brudtärnan som planerar möhippan. Vännen står mig riktigt nära och jag tror att hon skulle bli väldigt besviken och förvånad om jag inte skulle vara med på möhippan. Vad skulle ni ha gjort i min situation?

     

  • Svar på tråden Orolig för möhippekostnad
  • Äldre 10 Feb 14:30
    #1

    Jag hade samma problem (bor 60mil från min vän) så jag sa som det var, först till hon som planerade möhippan. Sedan ringde jag min vän, efter möhippan och förklarade varför jag inte var där. Hon förstod till fullo varför jag inte var där. Hade kommit upp 00.30 på fredagen och åkt 04.25 på söndagen så hade inte varit roligt för mig eller någon annan. Ist umgicks vi efter bröllopet. 

  • Äldre 10 Feb 14:36
    #2

    Jag tycker du ska försöka prata med brudtärnan trots att det är jobbigt! 1000kr tycker jag också är mycket! Jag är med och planerar en möhippa och där har vi varit väldigt öppna med vad vi kan bidra med och inte. Försök förklara din situation som du gjort här och kom även på lite förslag på hur man kan göra möhippam billigare utan att för den delen göra den mindre minnesvärd! Sen är inte pengar allt, om du inte kan lägga lika mycket pengar kanske du kan bidra med något annat?

  • Äldre 10 Feb 14:40
    #3

    Jag hade sagt som det var. Det kanske är fler som tycker det är i överkant? Jag hade inte kunnat vara med på en möhippa i den prisklassen och jag tycker det är tråkigt såna gånger då en eller ett fåtal planerar hippan och lägger priset efter vad den personen anser rimligt. En möhippa ska ju egentligen planeras av alla vänner gemensamt. Jag som brud skulle hellre vilja ha en enklare och billigare hippa om det betyder att fler kan vara med. Som skrivet ovan, att berätta för bruden sedan också varför du inte hade möjlighet att vara med kan ju vara en ide, speciellt om ni står varandra nära.


  • Annise­n
    Äldre 10 Feb 16:36
    #4

    Jag hade kontaktat brudtärnan och berättat som det var.. Jag arrangerade en möhippa i somras å det är ju svårt att tillgodose alla önskemål och ialf här ( i Sthlm) känns det som att priserna drar iväg.. MEN om du säger till så går det nog att ordna, vet hippor där man delat på alla kostnader, alltså att din resekostnad slås ut på alla, eller att man tar bort någon aktivitet som sänker kostnaden. Kanske är någon aktivitet per person kostnad som går att stryka.. Kontakta henne och säg som det är, ofta går sådant att lösa bara man försöker det viktiga är ju att ni finns där för den blivande bruden på hennes dag :)

  • Aniara­4
    Äldre 10 Feb 19:52
    #5

    Håller med de andra, prata med tärnan först! Det är ju egentligen hon som gjort fel om hon dragit iväg och planerat en möhippa (kanske med några få andra) utan att stämma av med alla andra som vill vara med först! Det smartaste är ju alltid att "inventera" deltagarna det första man gör i en möhippeplanering, ta reda på vilka som vill vara med, när de kan, och hur mycket de är beredda att betala. På så sätt får man en budget, som man sen kan boka aktiviteter inom. Och då slipper man att presumtiva deltagare hoppar av när de får höra vad kostnaden blev.

    Sen brukar det ju gå att vara lite flexibel, om några absolut vill göra en dyrare aktivitet som inte alla har råd med, antingen att de som kan och vill betala mer gör det, eller att alla inte är med på alla aktiviteter.

    Men det vore tråkigt om du avstod möhippan utan att ge dem en chans att göra det möjligt för dig att delta, genom att tala om vad hindret är.

  • Äldre 10 Feb 23:52
    #6

    Var ärlig och prata med tärnan. Säg som det är att det är för mycket pengar för dig och kolla hur ni kan lösa det. Det är inte pinsamt att tycka att 1600 kr är mycket för en möhippa. Jag har själv varit med och arrangerat möhippa där vi bad alla inblandade att vara ärliga gällande det pris vi satte. Två personer drog sig ur plötsligt utan bra anledning. Jag och tärna nr 2 misstänkte att det kunde bero på priset och lade ner mycket tid på att försöka få ner kostnaderna ytterligare och då joinade plötsligt avhopparna igen.. Det störde mig att de inte var ärliga från första stund då vi gärna skar ner budgeten för att få med alla

  • Anonym (Oroli­g)
    Äldre 11 Feb 16:03
    #7

    Känner mig lite bättre nu efter alla svar och ska prata med tärnan nu i veckan :) Kanske går det att dra ned på kostnaderna lite. 

Svar på tråden Orolig för möhippekostnad