• bruttan

samma klänning på festen som på vigseln?

kommer att gifta mig 2 augusti och håller på o kikar efter brudklänning, kommer inte ha något med släp men en riktig "gräddbakelse" är planen. Hur har ni gjort, haft samma klänning hela festen o kvällen eller bytt till något annat?

• Svar på tråden samma klänning på festen som på vigseln?
  • LMF

Jag ska ha samma hela dagen. Har inte råd att hålla på att byta till en annan när den första är så dyr. Känner ingen som har bytt heller, kanske är det mer så i storstäderna. Det är definitivt vanligt i USA, men mig passar det inte. Det blir inte pampigare än en bröllopsklänning så för mig skulle det kännas som om jag klädde ner mig, men det hela är ju väldigt subjektivt.

• Nyfiken gul , nu fru

med tanke på kostnaden så gjorde jag inte det.  Varför betala så dyra pengar för något man i så fall bara bär i typ en kvart?

Jag är gift för andra gången och jag bytte inte nån av gångerna.

Första gången hade jag en krinolin på mig och den satt på hela dagen, vi åkte direkt från festen till en kryssning som bröllopsresa. Klänningen satt på hela resan tills vi gick o lade oss på småtimmarna.  

Andra gången hade jag också en stor böljande brudklänning som satt på genom middag, tårta o mingel hemma. Åkte sent på kvällen till ett hotell för bröllopsnatt. Väl på hotellet vid ca 23 på kvällen bytte jag kläder till kostymbyxa och finare skjorta, behöll frisyren och skorna och vi gick på stan ett par timmar.

Däremot mina accessoarer togs av under kvällens gång som slöja, handskar, smycken osv.  Det var skönt att få bli lite "ren" med såna saker.  

• Aniara4

Varför skulle du byta menar du?

Jag har hört talas om brudar som byter klänning (även om det är ovanligt), och då handlar det oftast om att de tycker det blir svårt att dansa och röra sig med långt släp och sånt. Man gör ju som man vill, men för mig skulle det kännas märkligt.

Själv hade jag en fluffig klänning med stor hellång kjol (men inget släp) och ja, den var lite svår att dansa i eftersom vi hade fått för oss att köra en snabb wienervals och nyblivne maken var inte helt nykter och trampade på kjolen, men än sen? Det var bara just den stunden klänningen var lite i vägen.

Har jag nu investerat flera tusen i en maffig klänning som jag bara kommer att ha en enda gång i mitt liv vill jag ju ha den så länge som möjligt!!!

• Kalejdoskop

Jag kommer mest troligt byta klänning efter middagen, eftersom 1: jag har en lång klänning med underkjol och det kommer vara i slutet på juli = varmt! 2: jag äälskar att dansa, plus att jag och min blivande planerar att göra en rolig dans på bröllopet, så en kortare klänning vore skönt att byta till. Det kommer inte bli en dyr historia eftersom vi inte har budget till det, men en finare under de kommande studenttiderna bör inte vara svårt att hitta.. Det beror ju helt på när ert bröllop är och vad syftet med klädbytet isåfall är. För min del är det självklart!

• Aniara4

Det behöver iofs inte bli varmt för att man har underkjol. Min klänning hade tre lager och underkjolen fem, men flera av dem var tyll som lyfte ut alltihop, så det var i själva verket luftigt och skönt därunder! Drömmer

• Kalejdoskop

Aniara, jaså? Det låter ju lovande :) känns ju verkligen inte som att det ska bli luftigt, så det var skönt att höra!

• Nyfiken gul , nu fru
    Kalejdoskop skrev 2014-02-09 10:21:30 följande:
    Aniara, jaså? Det låter ju lovande :) känns ju verkligen inte som att det ska bli luftigt, så det var skönt att höra!
    jag hade krinolin på mig och gifte på sommarens absolut hetaste dag +30 grader i skuggan. I kyrkan var det olidligt hett eftersom ingenting kunde stå öppet .

men på festen sen var det en annan sak, det blåste rakt igenom och klänningen var ändå luftig undertill så det blev inte alls så varmt som man tänkte sig och det går att röra sig på ett annat sätt på festen än när man står blick still i en kyrka i 40 min.

Jag kände inget behov av att byta klänning trots värmen.  

Det var hetare för gästerna som hade slinkiga långklänningar som blev som ett våtvarmt svettigt omslag istället för svalka.  
  • ViktoriaStefan

Jag kommer att ha samma hela dagen och kvällen. Det är enda gången i sitt liv som man får känna sig som en prinsessa Glad

• milla87

Jag gifter mig också 2 augusti i år! GladJag tänkte byta klänning när jag känner att det blir för varmt och jag vill kunna andas lite, förmodligen efter middagen. Jag hittade min klänning på blocket för 3500, se bilden, så jag känner att jag kan unna mig en vit festklänning att byta till när jag känner för det. Jag kommer köpa en klänning som jag kan ha vid andra tillfällen också, inte bara under festen.

Jag funderar över att köpa klänningen nedan i vitt med mörklila band att byta om till efter middagen eller så. Tänkte ha lila som tema på bröllopet. Vad tycker ni om klänningen? Glad

Svar på tråden samma klänning på festen som på vigseln?