• Josephine86

    Vigselring från ebay??

    Jag och min sambo har precis börjat planera vårat bröllop som ska äga rum om ungefär ett år. Men redan nu är jag på jakt efter en vigselring eftersom det är en bland de absolut viktigste punkterna.
    Det som känns viktigt för mig är att det är en fet diamant på ringen i en bra kvalité utan att den äter upp hela bröllopsbudgeten.

    Men nu till min efterlysning!
    Jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få utav er vad gällande era erfarenheter utav att köpa diamantringar via framförallt ebay men även smyckessajter från usa eller uk.
    Ni som har köpt smycken på detta sätt, har ni positiva eller negativa erfarenheter?  Vad bör jag tänka på? (förutom att ställa 1001 frågor till säljaren).
    Har ni fått det ni har betalat för? Alltså har ni fått era ringar värderade i Sverige i efterhand och blivit nöjda med "domen"?. 
    Jag har en slät förlovningsring i vitt guld, vad bör jag tänka på i inköp av den nya ringen för att den ska passa den gamla? Surt om det är olika höjd tex.

    Är ju självfallet rädd för att klicka hem en ring för tiotusentalskronor och så är det kass kvalité eller rent av fejk. Men möjligheten över att jag kan göra ett riktigt klipp är VÄLDIGT lockande...

    Så återigen, jag är otroligt tacksam över alla kommentarer som kan ges på detta ämne! 

  • Svar på tråden Vigselring från ebay??
  • Nyfiken gul , nu fru

    rent spontant skulle jag aldrig köpa en så pass viktig sak som vigselring via Ebay.  

    En sån vill man ju personligen prova ut och se om den passar på fingrarna, passar med förlovningsring osv.

     

  • Sezzie

    Jag gjorde misstaget att beställa hem våra förlovningsringar, visserligen ifrån Kina (delvis för det var billigare, delvis för de var så vackra) och OJ gissa om jag ångra mig?! Nej hade jag fått göra om det så skulle jag aldrig gjort det. De skulle vara 14 karat guld. När de kom hem var de inte likadana som på bilden & efter ett par veckor visa det sig att det var plätering. Guldet försvann på insidan & jag fick utslag & blåsor (nickelallergi).


    Men det positiva är att 2 &1/2 år senare så satt min nya förlovningsring på fingret- & den är perfekt! :)

  • Josephine86

    Usch va tråkigt :(

    De ringar jag har tittat på i affärerna här hemma tycker jag kan vara lite... tråkiga. Utbudet på nätet är ju skapligt mycket större.

    Har hört att Jamesallen.com och 77diamonds.com ska vara bra. Är det någon som har beställt därifrån? 

  • Nyfiken gul , nu fru

    om du har sett en ring du kan tänka dig kan du ta med bild på ringen och förklara vart den finns och sen kan guldsmeder beställa hem den. 

    Du kan även designa din egen ring i samråd med en guldsmed.  

     

  • FrökenW

    Vi beställer från engelska 77diamonds, har inte fått min ring än men vi har varit där och tittat/provat och jag vet flera andra här inne som köpt därifrån och som är jättenöjda och fått ringarna värderade till långt mer än de betalade. Valde dem för att vi dels hade möjlighet att besöka showroomet, dels för att man inte riskerar tull om man beställer inom EU och dels för att jag har anlag för nickelallergi och det fortfarande är vanligt med nickel i amerikanskt vitguld. 

    Vet också flera här inne som beställt från stora, kända sidor i USA ( James Allen och Good old gold bla) som är jättenöjda och förmodligen fått ännu mer för pengarna. Zero kommer förhoppningsvis dyka upp med goda råd, hon (med flera) har stenkoll på den marknaden.

    Vet man bara vad man vill ha, har lite koll på diamantkvalitet (eller får hjälp av de duktiga tjejerna här) och beställer från en välrenomerad sida så går det att göra fantastiska fynd. Hade aldrig haft råd med min ring i Sverige. Fast just Ebay hade jag nog persoligen hållt mig ifrån, om man nu inte har jättekoll på marknaden och säljaren. :)  

  • FrökenW

    Lite långsam på att skriva där... Vi har som sagt varit på 77diamonds, pojkvännen har köpt men vill inte erkänna det eftersom han är konservativ och har fått för sig att han ska fria "på riktigt" (vilket år som helst nu...), men jag har hyfsad koll på sidan och svarar gärna på frågor. Problemet med dem är väl att man inte kan se de enskilda stenarna som på tex James Allen, så det beror lite på hur stor sten och vilken slipning du tänkt dig. Men för vår del övervägde fördelarna. :) 

  • Josephine86

    Tack Fröken W.

    den ring som ligger högst upp på önskelistan just nu finna hos james allen så om någon sitter på förstahands info därifrån hojta till! 

  • FrökenW

    Får man fråga vilken ring det är du tittar på? Har skaffat mig ett orimligt stort intresse för smycken och ädelstenar det senaste året av någon anledning. ;) 

  • zero

    Halloj.
    Jag kan göra en lista på ett gäng pålitliga ställen att köpa ifrån en del av dem är större företag och dem är godkända av  forumet pricescope.com (usa). Rekommenderar inte att köpa från ebay om du inte vet vart du ska leta:

    www.whiteflash.com/

    www.briangavindiamonds.com/

    www.jamesallen.com/

    www.goodoldgold.com/

    Det är iaf de vanligaste ställena jag vet folk köper ifrån, men allt beror på vad man har för budget och vad man letar efter. Det finns många,många fler ställen dock. BGD & whiteflash har ju sina h&a som de är berömda för , gog är den försäljare man får mest information om stenar på,samt att de har lite special cuts, och james allen känner väl alla till vid detta laget.
    Jag personligen gillar inte ställen där man blindköper om det inte är för typ alliansringarsläta ringar eller dylikt.

    Vad exat letar du efter?

     

  • Marione

    Jag beställde från UK och är extremt nöjd.Fördelen med att beställa inifrån EU är att du slipper tull och moms vilket tillkommer från USA och kan bli rätt dyrt (moms 25% och tull runt 20 %) Bra info finns om du googla på tullen.


    Jag beställde från the Diakoni Store och de har helt fantastiska ringar.

  • zero

    tullen är inte på 20% tullen är på 2.5-4.5%. Och de flesta ställen typ i england och sånt har 20% vat och de har ju en del andra avgifter att betala också för att få stenar skickade från usa (typ 77diamonds).typ försäkringar och frakter. 

  • zero

    Kanske bör tillägga att det inte tillkommer tull på lösa stenar utan bara 25% Moms från usa.

  • Marione

    Du har rätt. Tullsatsen är på max 4 % för smycken vare sig de är ädla eller inte. Men momsen måste du betala om varan kostar mer än 1300 kr.


    Visserligen är det så att vat tillkommer på varor från UK, men de är ju oftast inbakade i priset redan på hemsidan. (vanlig inhemsk moms)  Momsen på varor som kommer från USA ska betalas även fast det redan är betalt i USA med.

  • zero

    Vissa har fått betala 4,5. jag vet inte varför dock. Jag vet också några fall där man fått tulla från england. Varför,jag har ingen aning?. Jag antar att det har handlat om företag i england som har haft tillverkning och import från usa eller dylikt. Men gällande smycken och framförallt diamant så är det många britter och från överiga eu som ändå beställer från usa. Anledningarna är pris och service.

  • Sofie R

    Jag köpte min ring på eBay. Den är värderad till det dubbla mot vad jag betalade för dem.. Trots att jag åkte på tull och moms. Så jag är nöjd!

  • Misso

    Jag skulle aldrig köpa en diamantring eller något annat viktigt på eBay. Min lösa diamant kommer från 77diamonds och vi var i London och kollade på den och det var där vi köpte den också.


    Min diamant är värderad till lååångt över vad vi köpte den för. Det är ingen blodsdiamant för det var väldigt viktigt för oss att veta!


     


     

  • Josephine86
    zero skrev 2014-02-08 13:55:39 följande:
    Halloj.
    Jag kan göra en lista på ett gäng pålitliga ställen att köpa ifrån en del av dem är större företag och dem är godkända av  forumet pricescope.com (usa). Rekommenderar inte att köpa från ebay om du inte vet vart du ska leta:

    www.whiteflash.com/

    www.briangavindiamonds.com/

    www.jamesallen.com/

    www.goodoldgold.com/

    Det är iaf de vanligaste ställena jag vet folk köper ifrån, men allt beror på vad man har för budget och vad man letar efter. Det finns många,många fler ställen dock. BGD & whiteflash har ju sina h&a som de är berömda för , gog är den försäljare man får mest information om stenar på,samt att de har lite special cuts, och james allen känner väl alla till vid detta laget.
    Jag personligen gillar inte ställen där man blindköper om det inte är för typ alliansringarsläta ringar eller dylikt.

    Vad exat letar du efter?

     
    Tack för svaren!
    Jag letar efter en vit ring med 2-4 sidostenar och princesscut. Färgen vill jag nog inte gå under H. Vs1 och slipningen ska vara ideal. Vill också ha ett diamantcertifikat från GIA eller AGS.
Svar på tråden Vigselring från ebay??