• kaffetoken

Hjälp! Gällande släp på klänning

Har precis beställt min drömklänning. Jag har aldrig varit gift, eller har ens det minsta erfarenhet av bröllop. 
    Tänkte att jag kanske kan få råd av någon mer kunnig.

Släpet på klänningen är 60 cm. Kvinnan sa att hon kan korta den till 30 cm, om jag vill. 
    Nä, tänkte jag. Och beställde klänningen med 60 cm släp. MEN.. Nu har jag börjat vela såklart.  *typiskt mig*
    Jag bor uppe i norr, så jag har ingen möjlighet att resa ner och prova klänningen i butik. 
    Så jag har enbart haft mail-kontakt med kvinnan. 

Jag är 167 lång. Blir 60's släp kanske för långt på mig? Kommer jag kunna dansa, eller ens gå i klänningen?
    Vill helst  inte  snubbla påväg fram till prästen.. 

Har sprungit runt här hemma med 60 cm måttband hängandes efter mig, och försökt föreställa mig hur det kommer kännas, men det är väl inte samma sak antar jag! ;)

Så nu undrar jag om det finns andra som haft erfarenhet om 60's eller 30's släp? Om någon kanske kan måla upp en bild för mig om hur långt, eller kort, det egentligen är! Eller gärna en riktig bild om någon har :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-07 13:29
    Jag skriver normalt sett inte som en kråka, men det måste ha hänt något med raduppdelningen? :)

• Svar på tråden Hjälp! Gällande släp på klänning
  • filibustern

kan tyvärr itne delge några erfarenheter kring de måtten.. jag är 158 lång och har väl ett släp som är en meter. om det inte ÄR 60cm. vet inte från vart de räknar... men jag tror att 60 cm på dig skulle se jättebra ut. faktiskt. :) i värsta fall, om du tycker den är för lång, så kan du ju klippa ner den lite. och de där med att dansa (för gå kan du) många släp har en liten ögla på undersidan, som du kan trä runt handleden, jag har en sån. då lyfter du hela släpet. om 60 inte är för kort... 

• kaffetoken

Jag är inte heller säker på vad det blir från midjan? Hon sa 60 cm längre än framsidan. Så det kanske blir en meter från midjan? Ojoj, att det fanns så mycket att hålla koll på. Det visste jag minsann inte ;) 

Tusen tack för ditt svar! :) 

• filibustern

det låter konstigt.. själv skulle jag mäta från kjolkanten ner i golvet... 
    ne du, de e mycket att hålla koll på! 

• ViktoriaStefan

Mät från golvet för jag antar att klänningens framsida går ner till golvet. Det kommer bli jättesnyggt med släp på 60cm. Maila och fråga om det är någon ögla på undersidan som du kan trä runt handleden när du dansar. Lycka till 😊

• corne88

Jag har oxå släp, men inte så långt så jag kan ha det runt handleden (blir inte snyggt då). Jag kommer att få något som man hakar fast i nederkanten av ryggen och då faller det snyggt och man kan dansa osv. Fattar inte riktigt vad det är dom ska sy dit, men det såg bra ut när hon höll upp hur det skulle se ut!

• Lenblo

Jag fick tre meter släp upphakat så att jag kunde dansa. Skrattande Beroende på hur klänningen är sydd så har man en ögla kring handleden eller någon/några diskreta hakar/pärlor med ögla i ryggen. Kolla med leverantören, annars kan en sömmerska enkelt fixa det åt dig.

• niriel

Bara att instämma med övriga: det är enkelt att knyta/haka upp släpet (och dessutom få det att se hyfsat snyggt ut) om man har släp. Min mans lillebror lyckades dock stampa till på mitt släp (som var tjusigt uppknutet under dansen) och SNÄPP så gick knytbandet sönder. Men det fanns en liten ögla i det så jag kunde hålla uppe släpet med handen resten av kvällen. Ingen större skada skedd. Och det är VÄRT det! Herregud, hur ofta i sitt liv har man chansen att knalla runt med släp liksom? Skrattande

• lenuz

Jag sydde fast 5 långa kardborrband, från midjan och nedåt och från nederkanten och uppåt. När dansen började vände jag in släpet under klänningen och fäste ihop kardborrarna. Jätteenkelt. Och så behövde jag inte ha ett band runt handleden hela kvällen.

• Lenblo

Jag tycker ändå att tyget faller snyggare om man hakar upp släpet på utsidan.

• Nyfiken gul , nu fru

Hur du kan röra dig i klänningen beror väl på hur klänningen i övrigt ser ut.

En typ sjöjungfruklänning med släp kan finnas risk att du trampar på släpet och kan bli svårt att röra sig.

Men en stor fluffig kjol - där har du ju stor rörelsevidd och är inte så begränsad i dina rörelser.

• kaffetoken

Tusen tack för era svar! Känner mig genast lugnare.. Och i värsta fall, om jag inte trivs eller tycker att det blir för långt så får jag be dom sy om den lite Skrattande

Om släpet "bara" är som det på bilden så borde det förmodligen inte vara något problem. Jag håller tummarna Drömmer

Svar på tråden Hjälp! Gällande släp på klänning