• drömpr­insens­fru
    Äldre 7 Feb 09:24
    3556 visningar
    8 svar
    8
    3556

    Har jag gjort något fel? Varför gillar dem mig inte?

    Jag tycker att det låter som att svärmor är lite för benägen att lägga sig i ert liv. Du har inte gjort något fel, inte alls. Låt det vara och förhoppningsvis lugnar allt ner sig.
    Prata med din fästman så att han tar ditt parti om det blir en diskussion om detta när ni umgås med svärmor och att om hon beklagar sig för din fästman så ska han säga åt henne att släppa detta. Det är otroligt viktigt att din fästman tydligt visar både sin mamma och sin syster att du är hans blivande fru och därmed ska han ta DITT parti i första hand.

    Hur kommer det sig att svärmor hörde ert samtal? Bor ni vägg i vägg med svärmor? Är det i så fall så att ni måste bo nära svärmor av någon anledning? Annars tror jag att om ni bor vägg i vägg med svärmor så ska ni fundera på att flytta lite längre bort, det behöver inte vara flera mil bort utan bara några km så att ni kan ha diskussioner hemma som ett vuxet par utan att riskera att svärmor lägger sig i stup i kvarten.
     Jag tycker verkligen om mina svärföräldrar och de lägger sig i lagom mycket men jag skulle bli galen om de bodde alltför nära och samma sak om mina föräldrar bodde supernära oss....jag skulle bli galen om de såg oss varje gång vi gick utanför dörren....

    Det är nog få som kan bo så nära sina barn utan att lägga sig i för mycket och hur väl man än menar som mamma/svärmor så måste man låta sin vuxna barn ha sina relationer i fred, om det inte är uppenbara fall med misshandel eller missbruk el dyl.

    Det verkar också som att du och fästmannen behöver fundera över hur det kommer sig att svärmor och systern får reda på att ni är oense? Hur hör de att ni är oense? Vem berättar det för dom? Varför?
    Berättar din fästman det för dom? I så fall måste han sluta söka stöd hos mamma/systern och istället reda ut sakerna med DIG, inte gå till mamma och systern.
    Har ni diskussioner när dom är i närheten? Varför? Sköt diskussionerna hemma istället, inte när svärmor och/eller syster eller andra är i närheten.Ta diskussioner och gräl hemma istället, eller i alla fall någonstans där ingen annan hör vad som sägs, tänk på er integritet som par.
    Det är viktigt att ni har en enad front utåt och har en stark integritet som par.
    Det klart att man kan söka stöd från utomstående ibland om det är något allvarligt fel eller problem i relationen, men inte för varje diskussion/gräl man har - det måste man som par rodda i själva, annars blir det att andra "styr" speciellt om någon i ens omgivning har den där benägenheten som din svärmor har; att mena väl men lägga sig i för mycket.

    Tyvärr låter det lite som att svärmor ( och din fästman?) inte riktigt klippt navelsträngen. Nu när du ska bli hans fru är det viktigt att din fästman klipper navelsträngen, det kommer nog kännas ovant för svärmor ett tag men om hon är en vettig mamma så inser hon så småningom att det bästa för alla parter är att låta sin son ( din fästman) ha ett normalt vuxenliv med sin fru. De flesta föräldrar vill nog att barnen ska leva ett normalt vuxenliv med man/fru/partner, eget boende, jobb, utbildning och ev barn men en del föräldrar har svårt att klippa navelsträngen.

Svar på tråden Har jag gjort något fel? Varför gillar dem mig inte?