Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

Skära till papper..?

Ni som gör egna inbjudningskort - hur skär ni till pappret? Jag hade tänkt att göra kvadratiska kort som passar i färdiga kuvert men börjar fundera på hur jag efter utskrift på A4 ska skära till dem snyggt? Går ju inte att sitta och mäta med linjal, rita och klippa på allihop... Tänker jag helt fel? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skära till papper..?
  • Bröllopstokiig

Vi skar till våra på Svanströms vid Hötorget, Sthlm. De har en pappersskärare som man får låna gratis. Om du inte bor i Sthlm kanske någon bokhandel eller liknande har samma service.

• Bröllopstokiig

Jag fick våra papper tillskurna hos Hobbyboden i vår stad. De tog lite betalt för det (200 kr), men det var värt vartenda öre. Vi köpte stora ark och fick ut 6 papper som blev 16x16 cm ihopvikta.

• Bröllopstokiig

Ulrica: Jo, vi bor i Sthlm så det blir perfekt med Svanströms!! Tack så mycket för tipset! Nu ska jag bara få texten rätt placerad också... Kram //Jen

• Bröllopstokiig

Man kan skära för hand genom att ha någon typ av skärmatta (finns att köpa men även en tjockare/tät kartong funka också) med hjälp av en skalpell/papperskniv. Man kan också skaffa en liten skärapparat från Clas Ohlson som finns i många storlekar. Dessutom kan man alltid gå in på ett tryckeri och fråga om de inte kan skära ner pappret åt dig. Nån liten slant till kaffekassan kan det kosta.

Petra

• Bröllopstokiig

Vi resonerade precis som du, att mäta med linjal och klippa så det blir rakt och snyggt går ju bara inte. Vi gjorde så att vi köpte en sax som klipper "skrovligt". Då gör det inget om det inte är absolut rakt och det blev verkligen jättesnyggt. Vid första anblicken ser det ut som om vi rivit kanterna. Vi valde den skrovliga för man behöver inte vara så noga, men det fanns flera sorter som klippte olika mönster, typ vågigt, halvcirklar etc. Dom här saxarna finns att köpa på Panduro och välsorterade pappershandlar.

• Bröllopstokiig

På Panduro finns "pappersskärare" att köpa för ca en hundring.

• Bröllopstokiig

Panduros papperskärare är en liten leksak, om det är den lilla blå du tänker på. Den klarar inte ens 210 mm bredd. Bättre att lägga pengarna hos Clas Ohlson som har riktiga grejer.

Petra

• Bröllopstokiig

Jag skar våra med hjälp av skärmatta, skalpell och en linjal som jag endast använder för skärande. Fungerade bra men man måste hålla tungan rätt i munnen...

Måate kolla in pappersskäraren som du rekommenderade Cyber! Är alltid rädd att pappersskärarna inte ska fungera mer än till några ark innan de går sönder.

• Bröllopstokiig

Jen: Gör gärna lite tester hemma med saxen så ni inte skär åt helsike... Vi testade rätt mycket. Sedan tog det bara en 10 minuter att skära till. Bara man har millimetrarna klara = no problem.

• Bröllopstokiig

Jag har jobbat med att skära papper i 20 år så jag fördrar det före skärmaskin faktiskt. Med en stållinjal och en skärmatta som hjälp blir det väldigt bra. Jag liksom Diana är väl inte så jätteförtjust i manuella skärmaskiner därför att de lätt blir slöa och man inte kan skära ett ark i taget utan måste skära flera... med risk för att man då skär fel på fler ark. Det är svårare att bedöma avståndet med en skärmaskin och det kans skilja några milimetrar hit och dit mellan halvorna (om man delar pappret vill säga).

Petra

Svar på tråden Skära till papper..?