Inlägg från: Kakbakaren |Visa alla inlägg
  • Kakbakaren

    Någon som gifter sig i Österbotten, Finland 2014?

    Här finns ännu en till Österbottning som gifter sig i sommar (26 juli)  Glad Vi tänkte ha ca 50-60 gäster och skicka ut inbjudningarna i april, så 3 månader på förhand.

    Är det någon här som vet om någon bra florist i Vasatrakten?

  • Kakbakaren
    Niini skrev 2014-03-01 19:03:34 följande:
    Blomsteraffären i Solf centrum!
    Wasa florist, men se till att de lägger en kon eller oasis innanför sidenbandet! De hade de inte gjort på min och sa inget åt maken heller att buketten måste få vatten emellanåt så innan fotograferingen var över och vigsel skulle börja så hade murgrönan börjat sloka lite. Märkte det dock och kunde förhindra total torka. Buketten var i övrig superfin och exakt som jag ville ha den! :)
    Har även nyligen köpt en snittbukett från henne i HS center (mittemot Glitter), supertrevlig och hjälpsam tjej! Hon kan säkert också göra riktigt fin brudbukett kan jag tänka mig :)
    Tack, jag ska kolla med dem vad de har att erbjuda Glad
  • Kakbakaren
    MarinaE skrev 2014-03-17 20:05:53 följande:

    Vi skickade ut inbjudningarna förra veckan och de flesta hade kommit fram redan dagen efter. Flera har redan tackat ja.
    Var det nån annan än vi som besökte bröllopstillställningen de hade i Rewell center för några veckor sedan? Jag var ganska besviken på innehållet måste jag säga! 


    Jag var på väg till först men jag kom mig liksom aldrig iväg... Kanske lika bra om innehållet ändå inte var något vidare :D
  • Kakbakaren
    Susann77 skrev 2014-03-18 13:47:56 följande:

    Jag har faktiskt tänkt att pyssal inbjudningskorten själva, men får se hur det blir. :) Jag köpte brudklänningen på nätet, så har inte så bra erfarenhet av det eftersom jag i efterhand fick en faktura på nästan 100 euro på moms (ja, jag vet jag borde ha kollat upp det, men ärligt talat så trodde jag firman jag beställde från var svensk, inte kinesisk! ;)

    Varifrån Österbotten är ni? Var ska ni ha era bröllopsfester? Vad tänkte ni fixa för dekorationer? Har en hel massa saker jag funderar på! T.ex. hur tusan ska man veta hur mycket vin/öl/cider/sprit man ska skaffa? Man vill ju inte att drickat ska ta slut, men inte heller att det ska bli värsta fylleslaget! 


    Oj, jag har också köpt min klänning på nätet men har räknat ut att tull och moms borde bli högst 54 ? (vilket jag tyckte var okej). Fick mejl i söndast om att jag skulle skicka mina uppgifter så att de kunde göra en faktura men har inte fått någon ännu... Nu blev jag lite orolig. Får jag fråga ungefär vad klänningen kostade? Tänkte ifall du köpte en väldigt dyr klänning kanske tullen och momsen blev dyrare? (Tullen borde vara 12% av priset och moms 24%).

    Dickat slipper vi fundera på eftersom vi ska ha festen på restaurang och alla får köpa de vill dricka själva utöver det vi bjuder på. Vi lär i alla fall undvika fylleslag på det sättet :) Dekorationer osv. fixar också reastaurangen ganska långt så blir inte så mycket sådant heller, lite kanske. 
  • Kakbakaren
    Susann77: Låter skönt med en liten minisemester innan bröllopet :D

    Jaa det ska bli spännande och se vad jag får för räkning då, haha, min kostade ca 150 ? och jag har också måttbeställt. Jag beställde min från JJsHouse, varifrån beställde du din? :) Min klänning är i Helsingfors för tillfället så jag väntar med spänning på att de ska börja få upp den hit! Hade hoppats jag eventuellt skulle få den innan helgen men får se. Ifall jag blir nöjd tänkte vi också beställa tärnklänningarna därifrån.

    Vad gäller skor tycker inte jag det finns någonting i butikerna! Har gått igenom alla skobutiker i Vasa och verkligen inte hittat något. Tur att internet finns, nu har jag beställt två par skor från zalando och så skickar jag tillbaka de jag tycker mindre om (eller båda om ingendera passar). Praktiskt med gratis frakt och retur! Brandos hade jag också hittat ett par jättefina skor hos men de var förstås slut i min storlek...

    Tårtan kommer jag att göra själv så där har jag tyvärr inga tips att ge. Blommorna kommer vi att ta från Fants blommor i Smedsby. Jag var också in via Finnes blommor inne i Vasa och där var de också jättetrevliga och verkade förstå vad jag var ute efter, samt att både Finne och Fant var i ungefär samma prisklass. Det som avgjorde att det blev Fants blommor var för att jag ska till frisören i Smedsby och då har jag nära att hämta dem samma dag.
  • Kakbakaren
    Niini skrev 2014-03-19 09:14:43 följande:
    Som jag redan tipsade Kakbakaren om så Blomsteraffären i Solf centrum,
    Wasa florist och Malins blommor :)
    Vi hade en smörgåstårta från Finess i Smedsby nyligen som var gudomligt god! Kanske deras bröllopstårtor är lika bra? Vi tog vår från Calles Bröd i Malax, jättenöjda blev vi :) Chokladkaksbotten, choklad- och hallonmousse inuti *nom nom*
    Malins blommor var jag faktiskt in till och kollade vad hon hade att erbjuda, antingen förstod hon inte att jag bara ville ha en liten bukett eller sedan så är hennes helt enkelt mycket dyrare. Jag fick allt från Fants blommor (brudbukett, 2 tärnbuketter och corsage) för ungefär samma pris som jag skulle ha fått endast brudbuketten för från Malins. Därmed inte sagt att hon inte skulle vara bra, det tror jag säkert att hon är och jättetrevlig var hon också :) Vi har dock en ganska liten budget för blommorna och det är inget vi sätter så högt upp på prioriteringslistan. 
  • Kakbakaren
    MarinaE skrev 2014-03-19 20:10:21 följande:

    Får man fråga vad blompriserna ligger på? Vad har ni betalat för era buketter? Jag har inte börjat undersöka saken ännu så jag har ingen aning om vilken prisnivå sånt ligger på :)


    För oss hamnade det på ca 100 ? (lite uppåt, men jag sa att det absolut max får bli 150 ?) för en brudbukett (droppformad, 60-70 ?), två tärnbuketter (15-20 ?/st.) och en corsage (5 ?). Då var jag ganska ärlig med att jag inte hade så stor budget för blommorna och sa att det gärna fick vara något i säsong och därmed inte så dyra blommor. Jag kan inte så mycket om blommor så jag hade egentligen inte så stor skillnad. Så vi kom väl fram till rosor och nejlikor och eventuellt något till ännu som de fick fria händer med som det passar. Men genast man vill ha något lite mer exklusivt och större (våra buketter blir ganska små) så stiger priserna säkert. Men nu har du något att utgå ifrån :)
  • Kakbakaren
    Kileane skrev 2014-03-20 08:30:29 följande:

    Niini: Vad fina ni var! :D

    Här är en till Österbottning, vi gifter oss i september i Nykarleby och kommer att sköta så gott som allting lokalt, klänningen och ev. tillbehör beställer jag antagligen från Kina då vi har liten budget men annars hittar vi allt från lokal och catering till blommor och frisör i samma stad :)

    Vi försöker som sagt hålla budgeten nere och ingen av oss vill ha en stor baluns där vi står i centrum, så enkelt men fint ska det bli. Tex. blir det ingen formell, sittande middag utan mer "mingel" efter en eftermiddagsvigsel.

    Vi har bokat präst och lokal men inte så mycket mera, jag tycker det är gott om tid men här på bröllopstorget blir man fort stressad när alla är ute i så himla god tid med allting :P


    Välkommen med hit! :) Vad trevligt det låter med mingel :)

    Vad gäller tiden tror jag det är lite skillnad också ifall man gifter sig i Stockholm/Göteborg eller i Vasa/Nykarleby ;) I större städer har man kanske helt enkelt inte något val, en del lokaler behöver man ibland boka långt över ett år i förväg... När jag skulle ringa och boka frisör för någon månad sedan (gifter oss i juli) så hade de redan nästan fullbokat på ett ställe till den dagen och på andra ställen gick inte ens deras kalendrar dit, då kändest det som att man var ute i god tid ;)
  • Kakbakaren
    Susann77 skrev 2014-03-21 12:43:48 följande:

    Jag beställde också min klänning från JJs House, och var som sagt supernöjd med den! 

    Kantorn från Solf församling ringde just, så nu fick jag lite "bröllopspirr" i magen igen! ..Skönt med sånt en stund, hemma väntar en unge med vattkoppor, så helgen lär inte bli så festlig! Ja men, han verkade iaf väldigt samarbetsvillig! Jag hade skrivit och frågat om han kunde tänka sig att spela en viss sång som ingångsmarsch tillsammans med vår en kompis, och det gick hur bra som helst! Det kommer att bli så toppen!!

    Jag har funderat lite (okej då, ganska mycket!) på blommorna, och skulle så himla gärna vilja ha liljekonvaljer, men vet inte hur mycket såna de finns mer i juli. Tänkte fara in och prata med henne i blombutiken i Solf, för hon verkar ju supertrevlig så där annars! Kanske hon har lite tips att komma med!

    Vet nån hur det är med att "skräpa ner" i kyrkan? Jag skulle nämligen vilja att brudnäbbarna gick före oss in i kyrkan och kastade blomblad. Har för mig att det skulle se så himla sött ut med små tjejer hållande i små korgar med blomblad. :) Måste kanske fråga då vi har kontakt med kyrkan.. :)

    Har du fått din klänning ännu Kakbakaren? Är du nöjd? 


    Vad kul att höra att du är så nöjd med din klänning :D Jag har fortfarande inte fått min, det står att den ännu är i Helsingfors och tullen... Men senast på måndag borde den komma tycker jag, så har det tagit 6 arbetsdagar från att de skickade den från Kina. Kom de hem med klänningen till dig? Funderar ifall jag inte är hemma när de kommer vad de gör med den då?

    Jag har nu tre nätter i rad drömt bröllopsmardrömmar. De har handlar om vaxdukar på borden med röda och gröna blommönster (inget ont om vaxdukar, men inte på mitt bröllop, tack), en kör som kommer in med svenska studentmössor på sig och solisten är förkyld och har tappat rösten, jag har glömt att åka till frisören och hämta blommorna, klänningen passar inte och vi flyttade datumet från 26 juli till 26 mars så vi hann inte beställa tärnklänningar m.m., nattmaten tar slut och vigselförrättaren och fotografen är försenade. Allt detta och lite till hände alltså i tre olika drömmar och tre olika nätter. Och det är fortfarande 4 månader kvar till bröllopet, hur kommer det inte att bli sedan då om det redan är såhär fast jag inte ens tar något stress nu (åtminstone inte i mitt vakna tillstånd)?
  • Kakbakaren
    cata86 skrev 2014-06-22 10:50:50 följande:

    Hej!

    Det börjar närma sig... Spännande :)

    Hur gör ni med allt annat praktiskt som ska fixas om man byter efternamn, jag tänker på pass, körkort, bankkort osv? 

    Ska man själv anmäla till någon befolkningsregistret (eller vad det nu heter?) att man gift sig eller sker det via hindersprövningen?

    Känner mig helt lost med allt sånt och dessutom är det så tråkigt :)


    Jepp, ca 1 månad kvar för oss :)

    Vigselförrättaren meddelar väl till befolkningsdatasystemet att man har bytt efternamn efter vigseln och därifrån får de flesta ställena får sina uppgifter ifrån. Däremot till bibliotek och liknande ställen som inte får sina uppgifter därifrån behöver man meddela själv.

    Pass och körkort är det bara att gå in till polisen någon dag och meddela hur det står till så man får förnya det. Antagligen behöver man nya foton och alltihop då också så det ser jag faktiskt inte alls fram emot... 

    Vet inte hur det är med banken faktiskt? Någon annan som vet?
Svar på tråden Någon som gifter sig i Österbotten, Finland 2014?