• Äldre 4 Feb 05:14
    24403 visningar
    9 svar
    9
    24403

    Resecheckar?!

    Hej! Vi har sagt att vi ska önska oss resecheckar i bröllopspresent, men nu när jag googlade på det så fick jag fram massa olika forum där de skriver att det inte är nå bra?! Alltså jag menar att vi vill ha ekonomiskt bidrag till att kunna resa utomlands. De påstod att det kostar att lösa ut checkarna osv. Hur fungerar egentligen det där? Ska man önska sig pengar istället för presentkort/resecheck? Är det så att vi skulle få så mycket i bidrag och vi hittat en billigare resa och det blir pengar över, hur gör man då om man skulle vilja ha de resterande pengarna som fickpengar? Förstår mig inte på det där.

  • Svar på tråden Resecheckar?!
  • Äldre 4 Feb 09:29
    #1

    Presentkort på resa och resecheckar är inte samma sak. Ett presentkort använder man för att köpa en resa., Resecheckar används för att betala när man ÄR på resmålet. Det används nästan aldrig längre vad jag vet. Många brukar felaktigt säga resecheckar när de menar resepresentkort.

    Jag vet inte hur det fungerar om man får pengar över på presentkorten, men önska er pengar i kuvert istället för att vara på den säkra sidan. Vi önskade oss presentkort på Resia och fick mer än vi trodde. Då uppgraderade vi till ett bättre hotell.


  • Äldre 4 Feb 15:36
    #2

    Nej, resecheckar är lika uråldrigt som vanliga checkar.
    Ett presentkort fungerar ju likadant som presentkort i klädbutiker, dvs. om resan kostar mindre än ni har presentkort för så får ni använda det vid ett senare tillfälle. Ni kan inte få ut dem i kontanter. Nackdelen med presentkort är att då är man tvungen att anlita just den resebyrån. Själv köper jag mina resor på nätet när jag hittar bra priser så till mitt bröllop önskar vi oss kontanter eller att pengar sätts in på konto för framtida bröllopsresa.

  • Äldre 12 Feb 14:16
    #3

    Vi kommer att önska oss presentkort på Resia (vi har hittat en resa som vi redan nu kommer boka och betala. Så kan man lösa in presentkorten i efterhand) och pengar i thailändska bath.

    Skulle det nu bli så att alla köper presentkort och att vi kommer upp i ett högre belopp än bokad resa (förmodligen osanolikt) så får vi väl spara dessa till en framtida resa.

  • Äldre 12 Feb 15:05
    #4

    Men hur länge räcker ett sånt presentkort egentligen?

  • Äldre 12 Feb 16:06
    #5

    Nu har jag bara kollat Resia eftersom det är där vi har hittat vår resa. Deras presentkort vara i 3år, men det kan nog variera så kolla först med den resebyrå ni vill boka hos.

  • Äldre 12 Feb 18:19
    #6
    Carolinekahlstrom skrev 2014-02-12 15:05:37 följande:
    Men hur länge räcker ett sånt presentkort egentligen?
    Menar du giltighetstiden? Resias presentkort är giltiga i tre år.
  • Äldre 12 Feb 22:28
    #7

    Ahaa! Okej! Vad bra att det räcker så pass länge ändå!

  • Äldre 13 Feb 00:02
    #8

    Det jag skriver är inte för att vara elak. Jag hoppas att Resia finns under den tiden ni löser in presentkorten/-kortet. Det var ett brudpar för några år sedan som fick presentkort på en reseyrå som gick i konkurs och ja... Som sagt inte för att vara elak eller dum :)

  • Äldre 13 Feb 09:49
    #9
    TheD skrev 2014-02-13 00:02:04 följande:
    Det jag skriver är inte för att vara elak. Jag hoppas att Resia finns under den tiden ni löser in presentkorten/-kortet. Det var ett brudpar för några år sedan som fick presentkort på en reseyrå som gick i konkurs och ja... Som sagt inte för att vara elak eller dum :)
    Visst kan det hända, alltid en risk man tar med presentkort.
    Men man kan ju minska risken genom att ta en "gammalt" och etablerad resebyrå.

    Nu kommer vi att åka dagen efter bröllopet och därmed utnyttja våra presentkort direkt.
    Sen kan det ju vara så att flygbolaget man reser med går i konkurs och då gäller det att man tagit en extra försäkring som täcker detta. Annars kan man ju riskera att stå på sin bröllopsresa och inte komma hem utan att köpa nya biljetter.

    Men som du säger ska ska man vara medveten om att det kan hända om man har riktig otur.
Svar på tråden Resecheckar?!