• Carolinekahlstrom

    Glutenfri tårta?!

    Sitter och funderar på hur f*n vi ska göra med bröllopstårta. Jag har glutenallergi och kan ju inte beställa någon från bageri. Det finns tårtbottnar att köpa men den är ju för typ 6 personer och vi blir ca 30 stycken. Är det någon som har erfarenheter av detta och kan ge tips? Min dröm vore ju att få till en trevåningstårta (tänkte göra själv) men hur skulle det funka? Tacksam för svar. Känner mig desperat.

  • Svar på tråden Glutenfri tårta?!
  • sandri87

    Där jag kommer beställa tårtan ifrån finns det möjlighet att göra glutenfri tårta. Du kanske kan fråga i nåt bageri?!

  • Carolinekahlstrom

    Grejen är att ska det vara 100% glutenfritt så måste det bakas i ett helt annat rum med separata verktyg osv. De bagerier jag har pratat med kan inte garantera detta. Personligen tycker jag att det är stört att de ens får baka glutenfritt när de inte är inom dom reglerna. Många frågar "hur allergisk är du?". Det spelar ingen roll hur pass allergisk jag är. Jag är allergisk och jag kan inte äta livsmedel med gluten i, så enkelt är det. Det är som om nötallergiker skulle bara få i sig liite grann, det går ju inte. Men otroligt tack för att du svarade på min fråga :)

  • tyskfroken

    Vet inte vad du tycker om choklad. Men Leila har ett racept på en gudomligt god choklad och nötkaka. Den är helt glutenfri och görs på malda hasselnötter. Jag har bakat själv flera gånger och jag kan inte äta mig less på den. Den kakan tycker jag att man kan använda som tårtbotten iaf. Om man vill göra tårta själv och inte någon har nötallergi förstås...

    (Om du är intresserad, sök på Leilas choklad och nöttårta så kommer säkert receptet upp).

  • LovisaSimon

    Jag är också blivande brud men som är glutenintolerant, inte glutenallergiker. Följer gärna den här tråden för att få tips på hur man kan göra då jag helst vill undvika spår av gluten. 

    Jag är inställd på att ha separata tårtor (som står på varsina tårtfat) varav en är glutenfri med caketopper eller nåt annat som visar att den är speciell, som vi skär i (och jag äter Flört). Tror nämnligen att det kan bli dyrt om alla tårtor ska vara glutenfria...

    Vissa har ju cupcakes som "bröllopstårta", kanske enkelt göra en specialare... Marängtårtor är glutenfria... 

  • Chicita

    Om du vill baka din egen tårta så har exempelvis Gunilla Wall en bra dvd med hur man gör tårtor med sockerpasta / marsipantäcke. (om du inte har bakat mycket sådana förut så kan det vara en bra idé) det finns också en hel del tut:ar på youtube.

    Fyllningen bör vara skär-fast. Dvs den får inte rinna ut i hålet som blir när man skär en bit.
    Fasta mousser är bra där. 
    För att stapla tårtor så måste varje våning stå på en egen platta.
    Det finns tårtfat i papp att köpa på tårtdecor, kakburken mm. Sen sätter man någon form av stöd mellan våningarna.
    Jag använder något som heter dowelrods och som i princip är grova plaströr. Men det funkar lika bra med blompinnar (bara dom är fräscha Flört )
    Man sticker helt enkelt ner dessa i tårtan uppifrån och ner. Och det gör att varje våning bärs upp av pinnarna i våningen under. 
    Men om inte bottnarna och fyllningen är fasta nog så kan pinnarna börja glida inuti våningarna och så kollapsar allt...

    jag är ingen expert på gluten. Men jag har bakat flera bröllopstårtor och andra staplade tårtor. Så om du vill ha tips på den delen så får du gärna fråga Glad 

  • Carolinekahlstrom

    Okej! Den där chokladtårtan, smakar den mycket nötter? Min blivande tycker nämligen inte om nötter, inte ens de minsta. Att göra massor med cupcakes har jag faktiskt funderat på. Det räcker ju att göra en eller två glutenfria bara, och så är det ju betydligt billigare. Men så är jag liiiite sådär för det traditionella.. Men samtidigt så är jag inget proffs direkt att baka så det kanske bara blir kajkon allting. Marsipan är det vetemjöl i då det funkar inte. Jag är intolerant jag med, använder allergi i samma. Är det egentligen någon skillnad? Kan inte äta något av sädesslagen (vete, råg, korn, malt, havre) plus soja. Men om man skulle göra massa fina cupcakes, kan man göra någon ställning till dem eller finns det att köpa? Det är ett budget bröllop det här så det måste kosta så lite som möjligt egentligen.

  • hedmil

    Vi smakade på tårtor inför vårt bröllop just. Den som var absolut absolut godast visade sig vara glutenfri. Det var mandelbotten som var ganska seg sen ett lager vaniljmousse och ett med björnbär. Den smakade inte nöt eller något så googla på mandelbotten så kanske du hittar något.

Svar på tråden Glutenfri tårta?!