• Michae­la540
    Äldre 3 Feb 16:05
    1498 visningar
    3 svar
    3
    1498

    Löften?

    Hej!

    Jag och min man ska gifta oss kyrkligt i april...
    Och har aldrig varit på något bröllop innan så har liksom "noll koll"
    Hur funkar det med löften? Sånt man bara ser i film eller brukar folk ha det?
    Verkar så fint! :)
    Vet dock inte hur jag ska få min (oromantiska) andra hälft till att skriva ihop något sådant :)

  • Svar på tråden Löften?
  • Äldre 3 Feb 16:07
    #1

    det finns. men oftast (i alla fall i sverige) säger man efter prästen. men visst kan man skriva ihop eget. de regler som finns är att det måste innehålla en önskan att vara trogen i nöd och lust tills döden skiljer er åt. om jag nu inte minns helt fel

  • Äldre 3 Feb 16:17
    #2

    Här hittar du Svenska kyrkans vigselordning m.svenskakyrkan.se/ och om du scrollar ner lite hittar du löftena. I Sverige är det inte så vanligt att man skriver egna löften. Personligen tycker jag löftena som finns är väldigt fina och bra och vi använde oss av dom. Att hitta på egna kan sätta lite press, göra att man blir onödigt stressad och nervös och jag tycker många gånger det blir ungefär samma som dom som redan finns, bara lite mer "invecklat och långrandigt" :P


  • Äldre 3 Feb 16:17
    #3

    Löftena är obligatoriska i en kyrklig vigsel. Som Filibustern säger är nog det vanligaste att man säger efter prästen, med färdigformulerade löften. Det finns också färdigformulerade som man läser själv, alltså utan prästens medverkan. Och så finns det alltså möjlighet att skriva egna, men då ska det vara just löften och inte allmänna kärleksförklaringar. Och de ska som sagt innehålla en önskan att leva tillsammans livet ut. Tror inte att jag har haft en enda vigsel med egenformulerade löften, men jag upplyser alltid om att möjligheten finns.

Svar på tråden Löften?