• Äldre 26 Jan 13:26
    4022 visningar
    8 svar
    8
    4022

    Gästens namn?

    Vi har precis beställt prover på våra inbjudningskort och när vi satt och skulle fylla i vad som ska stå så blev vi osäkra på en grej..

    Vart i kortet skriver man vem man bjuder in? Tex; Vi vill bjuda in Ylva Karlsson med respektive? Eller behöver man inte skriva ut "respektive"? Förstår dom ändå att dom får ta med sig sin flickvän/pojkvän? För man skriver väl inte det på kuvertet?

    I proverna skrev vi typ som det stod i redan; Härmed har vi nöjet att inbjuda Er till vigselakten mellan ...
    För när man beställer korten så kan man ju inte skriva i olika namn i varje kort..hur gjorde ni? Skrev ni ut namnen på gästen i korten?

  • Svar på tråden Gästens namn?
  • Äldre 26 Jan 13:40
    #1

    Man brukar skriva BLA BLA bjuder Ylva Karlsson och Bo Olsson till vigsel mellan Y och Z. Står inte namnet på inbjudan är inte personen bjuden. Så ja, det ska stå på inbjudningskorten. Och på kuvertet också.

  • Äldre 26 Jan 13:45
    #2

    Vi skrev namnen på alla inbjudna på kuverten (även namnen på barnen om det var en barnfamilj) så att man där skulle förstå vilka inbjudan var till. Om ni nu ska skriva namnen på korten skulle jag nog ha skrivit antingen "...med respektive" eller hela namnet på den specifika partnern så man säkert vet det. Om jag skulle få en inbjudan där det bara stod mitt namn skulle jag nog tolka det som att det bara är jag som är bjuden och inte min sambo.

  • Äldre 26 Jan 13:50
    #3

    Enligt ettikettboken så om man bara skriver ETT namn är det bara DEN som blir bjuden.

    Ylva Olsson är välkommen att närvara vid vårt bröllop....   -  Dvs bara Ylva är bjuden. Endast hon.

    Ylva Olsson och Per Andersson är välkomna att närvara vid vårt bröllop -  Båda två är bjuden.

    Familjen Olsson är välkomna att närvara vid vårt bröllop - en hel familj med barn inbjuds  eller om man vill vara tydlig även skriva barnens namn också.  

  • Rin
    Äldre 26 Jan 14:35
    #4

    Man skriver aldrig "med respektive" på en bröllopsinbjudan. Det är en så pass personlig sak att man förväntas veta namnet på allas partner (till skillnad från t.ex. jobbanknutna inbjudningar). Om man inte vet namnet på någons partner så tar man reda på det.
    Och som tidigare sagts, det bästa är att skriva alla namn BÅDE på kuvert och inbjudan, för att undvika missförstånd. 

  • Äldre 26 Jan 14:50
    #5

    Vi skrev inte gästernas namn på inbjudan, för att det skulle bli enkelt att beställa alla likadana. Namnen stod ju på kuverten. Det räckte gott och väl, inga missförstånd med någon inbjudan.


  • Äldre 26 Jan 15:11
    #6

    Vi skrev för hand.... På våra kort hade vi streck högst upp som var till för gästen/gästernas namn.

  • Äldre 26 Jan 23:35
    #7

    Jag skrev bara på kuverten bara ett namn, bådas namn, fam hmhm har jag inte träffat gästen respektive innan har den personen inget att göra på mitt bröllop sen pratar man väl med personen vid anmälan

  • Äldre 27 Jan 13:12
    #8

    På kuveret skrev vi ett namn. Det räcker gott tycker jag. Vi har t.ex en familj på 6 personer där alla har dubbelnamn utom pappan och en av döttrarna, så barnen har alltså 4 olika efternamnskombinationer så ett namn för att förenkla postgången och så ser kuvertet mycket snyggare ut när det inte är helt nerplottrat tycker jag så det blev bäst för oss.
    Vi gjorde bilagor till vår inbjudan där vi skrev upp namnen på alla de som var bjudna, vuxna som barn.

    På de som idag är singlar skrev vi + ett sällskap eftersom vi överhuvudtaget inte kan veta vem eller om dessa personer har någon respektive om 7 månader när vi skall gifta oss.

Svar på tråden Gästens namn?