• ESW
    Äldre 22 Jan 09:40
    3787 visningar
    6 svar
    6
    3787

    Hjälp till smakkombination på tårtan

    Jag vill gärna ha en tårta som innehåller citron men också en annan smak så att tårtan inte blir allt för syrlig. Det ska inte vara en för kraftig tårta så man får matkoma efter :)

    En annan sak jag undrar över är hur man gör rent praktiskt när man väljer att ha tårtan som efterrätt. Ska man låta gästerna ta själva eller ska man ha färdiguppskurna bitar som serveringspersonalen serverar?

  • Svar på tråden Hjälp till smakkombination på tårtan
  • kouki
    Äldre 22 Jan 10:27
    #1

    Citron +
    hallon eller
    jordgubbar eller
    fläder eller
    vit choklad ? ^^
     

  • Äldre 22 Jan 10:42
    #2

    Citron och jordgubbsmousse är väldigt gott, även choklad och citron =)

    I min blogg har jag skrivit en lista med betygsättning över alla fyllningskombinationer jag smakat, så där finns massa förslag att hämta (även recepten) :)  Direktlänk: millistartorochannat.blogspot.se/2010/10/fyllningar.html


  • Äldre 22 Jan 10:44
    #3

    Jag ska föresten göra min egen bröllopstårta och räknar med att den kommer ta 30-40 timmar att göra (sammanlagt).
    Mina gäster ska få ta själv eftersom jag vill att de ska få se tårtan och inte bara se bitarna på en tallrik ;) Men har man inte någon dekorerad och fin tårta, alltså bara en helt slät en så kan man väl lika gärna dela den i bitar och servera :)  

  • Äldre 22 Jan 12:33
    #4

    Vi hade citron- och passionsfruktsmousse i vår tårta. Perfekt när vi hade valt att ha en brownie-botten längst ner, att ha lite syrliga och även söta smaker. Det var världens godaste tårta, jag har aldrig ätit något så gott i hela mitt liv..

    Våra gäster fick skära själva, det funkade bra såvitt jag vet.. Jag hörde åtminstone inget annat! 

  • ESW
    Äldre 22 Jan 15:52
    #5

    Tack för alla svar! Kombinationen citron-fläder låter otroligt god och lite annorlunda. Jag älskar allt som smakar fläder så den måste jag se till att prova!

    Milli, vilken bra blogg du har och kul att se de olika kombinationerna.

    Det jag varit lite rädd för när man låter gästerna ta själv är att alla inte får desserten på en gång isåfall. men å andra sidan skulle det vara synd att skära i den innan alla hinner se hur den ser ut.

  • Äldre 22 Jan 19:56
    #6

    Vi hade vaniljpannacotta, chokladmousse, mosade jordgubbar och en salt kolacreme. Lite olika konsistenser och lite annorlunda med den salta cremen. 

Svar på tråden Hjälp till smakkombination på tårtan