• Äldre 8 Feb 21:10
    5233 visningar
    6 svar
    6
    5233

    vi vill ha ett billigt bröllop...

    Klart att man kan önska sig ett ekonomiskt bidrag till festen lika väl som till bröllopsresan. Den där dikten var väl ett utmärkt sätt att uttrycka det på. Ska i på någon bröllopsresa? Om det känns bättre så kan ni ju skriva att ni önskar bidrag till den isf, vilka pengar som går vart kommer ju gästerna omöjligt att veta, och de bryr de sig förmodligen inte om heller. (Jag menar att om ni använder pengarna ni får som gåvor för att täcka upp kostnaderna för bröllopet och sedan åker på smekmånad ett år senare på egna besparingar gör ju ingen skillnad)

    Kall buffe är ganska tacksamt att fixa till många och behöver inte vara alltför dyrt, tror att ni utan problem kan fixa det för under hudralappen per person. Ett sätt att få det att se lyxigt ut är att dekorera faten, oavsett vad det är på dem :P Rökt kalkon eller skinka ser kanske inte så rolig ut när man får den i paketet, men rullar man ihop dem och lägger upp på ett fat dekorerat med physalis och några färgglada grönsaker så ser det inte så dumt ut. Färska örter är också bra på att liva upp på faten, men de brukar ju kosta nån tjuga per kruka, om ni nu har trädgård så kan ni ju alltid odla själva för en bråkdel av kostnaden. Samma gäller sallad och sådant, en kruka sallad kostar väl ungefär lika mycket som en påse frön som genererar 20ggr så mycket...

    Potatissallad är billigt och mättande i en kall buffe. De "icke-krämiga" man gör själv ser förmodligen lyxigare ut än en köpt, men dekorerar man den köpta kan den också se fin ut (typ men röd paprika, persilja, ringlad olivolja och svartpeppar).

    Jag brukar köpa spillbitar av grillad rostbiff på ica maxi för ca 60kr/kg och ha i kalla matlådor. Enda skillnaden mellan den och den betydligt dyrare färdigskivade är att den kommer i tjockare bitar, alltså de sista stumparna som inte gått att skiva i fabrikernas skärmaskiner. Har ni, eller kan låna, en skärmaskin så går det säkert att skiva den tunt också, fast bitarna blir mycket mindre än de man är van vid, men det smakar ju lika bra för det!

    Ta hjälp av familj och nära vänner om ni har möjlighet, om ni ska ha kall buffe mitt i sommaren så behöver ni nog lite extra kylskåpsplats om inte annat!

Svar på tråden vi vill ha ett billigt bröllop...