• Vancouver

Frågor angående solist

Hur har ni gått till väga när ni har bokat solist som ni inte känner innan? Vi har hittat en solist genom Internet som är amatör, men en väldigt duktig sådan. Vi har fått sångprov skickade till oss och det låter fint.

Hans rutin är att själv skaffa noter till våra låtar som han sedan skickar till kantorn i kyrkan. Han kommer sedan att  anlända till vigseln någon timme innan den börjar. Låter detta som en vettig rutin? 

Som vi har förstått det kommer vi inte höra arrangemanget innan vigseln. Borde vi begära att få sångprov specifikt på de låtar vi har valt innan vigseln?

• Svar på tråden Frågor angående solist
  • Sörön10

Låter faktiskt som det brukar gå till. Om ni är oroliga kan ni ju be honom skicka ett smakprov på just era låtar eller så låter ni det vara en överraskning och ger honom konstnärlig frihet! Är han rutinerad kan ni nog slappna av. .

• frkmaria

Precis så gjorde jag när jag sjöng på några vänners bröllop i somras. De berättade för mig vilka låtar de ville ha och jag lärde mig dem. Skickade något litet smakprov på mobilen bara. Men å andra sidan var jag ju bjuden på bröllopet och de visste ju var de hade mig. Det kanske är svårare när man inte känner varandra. Iaf så kom vi till kyrkan någon timme innan det började för soundcheck och sedan gjorde vi oss iordning lite innan resten av gästerna dök upp. Så som solist klarar man sig själv. Är ni lite oroliga kan ni ju fråga kantorn om han fått noterna eller ej? 

• Sandra01

Godmorgon :)

Samma här... vi har hittat en tjej på Blocket.. Hon har en egen hemsida och låter helt underbar på de klipp hon lagt upp.

Vi har bokat henne och frågat "vad händer nu???" :)

hon svarade att senast en månad innan vigsel skickar vi vilka låtar vi önskar att hon ska framföra. Sen kommerhon till kyrkan 30 minuter innan vigseln och pratar med personalen om vilken ordning och när hon ska sjunga sina låtar.

Hon verkar ha koll på hur allt går till... känns tryggt trots att vi inte träffat henne innan.... Tror vi får lita på att hon kommer göra ett bra jobb :)

• daniiel

Vi hittade en tjej via en kompis. Han sa att hon var jätteduktig, vi lyssnade på någon sång hon hade lagt upp på youtube, och hon var duktig. Vi lyssnade aldrig på henne på riktigt så att säga innan vigseln. En kompis till oss skulle kompa på gitarr, så dom bokade med kyrkan att öva där tillsammans en gång före vigseln (efter det talade även han om att tjejen var duktig på att sjunga) och sedan kom dom till kyrkan i god tid före vigseln och det var första gången vi hörde henne sjunga. Jätteduktig ung tjej!

Jag hade dock redan ordnat fram texter och ackord till låtarna, men om dom använde sig av det eller plockade fram eget har jag ingen aning om.

• Cantaton
    Vancouver skrev 2014-01-19 22:14:53 följande:
    Hur har ni gått till väga när ni har bokat solist som ni inte känner innan? Vi har hittat en solist genom Internet som är amatör, men en väldigt duktig sådan. Vi har fått sångprov skickade till oss och det låter fint.

Hans rutin är att själv skaffa noter till våra låtar som han sedan skickar till kantorn i kyrkan. Han kommer sedan att  anlända till vigseln någon timme innan den börjar. Låter detta som en vettig rutin? 

Som vi har förstått det kommer vi inte höra arrangemanget innan vigseln. Borde vi begära att få sångprov specifikt på de låtar vi har valt innan vigseln?

Jag jobbar professionellt som sångerska och det där är precis så som det brukar gå till när jag jobbar. 

Jag brukar normalt sett inte skicka sångprov på de valda låtarna innan vigseln men gör det om så önskas. 
  • ESW

Tjejen vi bokat kommer till kyrkan en gång innan vigseln för att kolla in kyrkan och prata och öva lite med kantorn.

Svar på tråden Frågor angående solist