• Tessa

    Hur går utgången från vigselplatsen till?

    Något jag inte reflekterat över tidigare och inser plötsligt att jag inte riktigt vet så mycket om är själva utgången från vigseln. Man går ut och gästerna sitter kvar - men sedan när man väl kommer ut står gästerna och kastar ris/konfetti/blomblad/bubblor och hurrar och fotar. 

    Hur går det till? Stannar man i något sidorum tills gästerna kommit ut? Hur gör ni som gifter er utomhus?

    Det senaste bröllopet jag var på så gick brudparet rakt ut från kyrkan och väntade. Det tog ett bra tag innan alla gäster hann ut så brudparet stod aldrig på kyrktrappan utan hamnade lite konstigt bland gravstenarna. 

    Andra bröllop jag har varit på är när jag varit rätt liten, så jag minns inte så mycket om logistiken bakom.

    Kan tillägga att vi gifter oss borgerligt, mest troligt utomhus - eventuellt i ett litet kapelliknande hus i anslutning till herrgården där middag och fest sedan hålls. 


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Svar på tråden Hur går utgången från vigselplatsen till?
  • filibustern

    i en kyrka så går brudparet ut först och så smiter dom in i ett sidorum ja. sen går dom ut när alla gäster är ute. :)

  • filibustern

    var ju inte klar... 

    jag var på ett bröllop där brudparet då gick, sen ställde dom sig typ mot väggen och så fick alla krama dom och säga vad fin dom var osv. på förbivägen. :) sen gick dom ut och fick ris kastad på sig.  

  • daniiel

    Vi valde att göra så att när vi gick ut ur kyrkan, först av alla, så smet vi in tillbaka i ett rum på sidan av kyrkan. När alla gäster sedan gått ut, så gick vi ut genom porten igen och möttes då av glada rop och bubblor. Efter det kom alla upp på kyrktrappan och kramades.

    Ett bröllop vi var på var i ett mindre kapell och där gick brudparet ut och stod i foajen och väntade på alla gäster som en efter en kramade om och gratulerade brudparet påväg ut så att säga. Det var en lite ruggigare dag, så att stå utomhus var ändå inget alternativ, men jag vet ju inte om dom hade valt det ändå.

    Andra bröllop där har brudparet väntat på kyrktrappan och kramat om alla gäster påväg ut. Ett brudpar gick ut och ställde sig på gräset utanför kyrkan dit alla gäster sedan samlades. Osv osv.

    Hur man väljer att göra beror väl lite på vad man själv vill och vad det finns för möjligheter där vigseln ska vara.


  • Nyfiken gul , nu fru

    Jag har gift mig två gånger.

    Första gången stod vi kvar längst fram och alla ställde sig på ett led och kom fram och kramade om oss och gratulerade oss. Vi gick sen gemensam ut på parkeringen där vår bil väntade på oss och riskastning blev det då vi klev in i bilen och hurrarop .

    Andra gången:  Vi tågade ut men istället för att fortsätta ut i vapenhuset där vi inte kan komma undan någonstans så valde vi att gå upp i trappen till orgelläktaren tills alla kommit ut.  Vi fick då chans att tacka organisten för det fina spelandet och hon kramade om oss önskade oss lycka till. 

    När alla sen gått ut gick vi ner igen och gick ut på kyrktrappen och möttes då av kyrkklockorna och riskastning.
    -----------------------------------

    Min bror gifte sig borgerligt i ett fint vigselrum  på kommunhuset, dom valde att gå ut en annan väg så när vi gäster hade kommit ut så fick vi vänta en liten stund och sen kom dom ut genom ett par fina glasdörrar med en trappa ner mot oss där vi stod.  

  • Tessa

    Tack för era svar! 

    Vi får se hur vi gör om det blir utomhus eller i det lilla kapelliknande huset. Ingen av platserna har något sidorum eller liknande, men jag gillade idén med att stanna upp och krama om folk när de är påväg ut och efter det gå ut tillsammans. 


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Soldemor
    filibustern skrev 2014-01-12 09:34:23 följande:
    i en kyrka så går brudparet ut först och så smiter dom in i ett sidorum ja. sen går dom ut när alla gäster är ute. :)
    Kan också vara så, att brudparet faktiskt går ut och inväntar folkets hyllningar och jubel där. Inget måste att man skall gömma sig och gå ut sist.
  • Alyllyra

    Vi hade tänkt gifta oss utomhus, men nu blev det inte så... Några vänner som gifte sig utomhus gjorde dock så att vigselförrättaren bad alla följa efter brudparet och så gick vi i led bort till brudskålen och väl där stannade de så att alla fick kramas.

    Vi ställde oss på trappen precis utanför stallet och kramade alla på vägen ut. Sen stog vi ensamma på trappen och fick lavendelblommor kastade på oss. 

Svar på tråden Hur går utgången från vigselplatsen till?