• Sezzie

    När berätta ni?

    Jag tycker att det skulle vara kul att veta när det blev klart för er att ni skulle gifta er (från att det blev bestämt - att ni gifte/ska gifta er) Samt hur lång tid innan berätta ni för er omgivning? Vi ska gifta oss 29:e juli 2015 & har inte berättat för någon mer än bestman & 2 tärnor. Att vi ska gifta oss blev bestämt mycket nyligen :)

  • Svar på tråden När berätta ni?
  • JW2014

    Jag ringde min mamma bara timmar efter att min sambo friat :) Sen blev det ju direkt synligt för alla att vi planerade bröllop eftersom att dom flesta la märke till våra förlovningsringar. Så våra bröllopsplaner var inte hemliga. Dock så lyckades sambon hålla sina friarplaner hemliga för mig i flera månader, jag misstänkte ingenting! Vi hade inte ens pratat om äktenskap innan! Vill man hålla sitt bröllop hemligt så får man se till att bara bära förlovningsringarna hemma, i smyg ;)

  • KimOchKjell
    Sezzie skrev 2014-01-08 20:38:33 följande:
    Jag tycker att det skulle vara kul att veta när det blev klart för er att ni skulle gifta er (från att det blev bestämt - att ni gifte/ska gifta er) Samt hur lång tid innan berätta ni för er omgivning? Vi ska gifta oss 29:e juli 2015 & har inte berättat för någon mer än bestman & 2 tärnor. Att vi ska gifta oss blev bestämt mycket nyligen :)
    Jag kunde inte hålla mig..Alls.

    Haha så i smyg berättade jag det för dom närmsta och när lokalen var bokad så sa jag det till alla i min omgivning. Hade en främling frågat vad klockan var just då hade jag svarat 5e Juli 2014..

    Men kanske ett tag innan inbjudningarna skickas ut ? Eller helt enkelt följa magkänslan :)
  • filibustern

    vi har berättat för min tärna. thats it. jag vill inte berätta för någon annan förrän inbjudningarna går ut. vi berättade ju när vi förlovat oss, men i vår familj innebär det inte automatiskt att man bestämt att man ska gifta sig (och börja planera alltså) men vi vill inte berätta. vet inte varför.. kanske för att jag minns hur pappa reagera när min syster skickade inbjudan och dom då fick veta. jag hoppas vi får i alla fall nästan likadan reaktion^^ och så är jag väl rädd för att folk ska börja bestämma och tjafsa. :P 

  • frkmaria

    Vi var båda med på förlovningen - men skulle vänta 3-4 år med bröllopet var det först sagt. Sen blev det 2-3 år. Sen blev det exakt 2 år efter datumet. De som frågar berättar jag för. Vissa utvalda vänner får vara med och höra mig tjata om allt jag planerat! ;) Så det är ingen hemlighet men inget jag har skrivit på min facebook heller. 

    Ringde till mina föräldrar direkt efter vi förlovat oss för att berätta och sen när vi kom hem ifrån resan vi var på så frågade de ut oss om bröllopet och då började man ju inse realiteten själv. :)  

  • Sezzie

    Så roligt att höra hur andra gjort! :')


    Nu har vi vart förlovade i 2 1/2 år, tyvärr hade vi otur med våra ringar som vi beställt utomlands & endast visade sig vara guldpläterade, då när den skavdes av så kunde jag inte ha ringen längre- & har fortfarande ingen ring.


    Men vi är inte bittra över det längre- vi kör en "omförlovning" på amerikanskt vis istället. Fast nu har vi ju bestämt bröllop innan- men tanken är att vi kommer berätta när förlovningsringen sitter på fingret! :)

  • ViktoriaStefan

    Vi berättar inte för någon förrän vi skickar ut inbjudningarna, på det viset får alla veta samtidigt och det kommer att bli en jätteöverraskning Glad
    Det ska bli riktigt roligt och höra allas kommentarer.

  • Vichy

    Vi förlovade oss den 20/10 2012 och vi har inte satt nått datum än..

    Vi ville först förlova oss och gifta oss inom ett år, men vi ville vara klara med skolan först.. Nu orkade vi inte vänta så länge med att förlova oss, så vi sa att aja, bara vi inte väntar 10 år då så får vi se...
    Men vi kommer nog gifta oss någon gång under sommaren 2015.. Så det blir ju inom 2 år iallafall :P 

  • Rockabilly

    Vi förlovade oss januri 2011 och gifter oss nu i mars, bestämde oss sommaren 2013 att vi skulle gifta oss och nu i höstas/vintras så fick svärmor veta. Hon har hjälpt oss planera, och strax innan vi skickade ut inbjudningskorten berättade vi för mina föräldrar. Alla andra fick veta när vi skickat ut inbjudningarna, tills dess var det "hemligstämplat".

  • Sezzie

    Vi tänkte inte berätta före inbjudningarna skickas först men vi inser nu att nä, vi vill inte hålla oss & vi vill se reaktionerna när vi berättar för våra vänner :)

  • Svartsocka

    Han friade den 18 Augusti 2014 och vi berättade för familjen och vännerna en vecka senare, det var sååå jobbigt att hålla det hemligt så länge :p men reaktionerna blev precis som vi ville, även om min släkt redan listan ut (vet inte hur :p) medan hans familj inte hade en blekaste aning. Vi hade pratat innan om vilken tid vi ville gifta oss, och det var på sommaren, och dessutom sagt att vi ville köra traditonellt och gifta oss inom ett år. Men när väl karln friat så ville han gifta sig efter två år, men då sa jag att jag ville ha ett fast datum så jag visste om jag behövde sätta igång direkt med planeringen (om det skulle vara 2014) eller om jag skulle stå på stand-by i ca ett år till. Så efter bara någon vecka efter förlovningen var datumet satt, och 12 juli 2014 blev drt, som TUR va! :D för 14 är mitt turnummer

  • Sweetpea

    Giftemål var rätt underförstått när vi inledde vår relation (juli 2011) men ett officiellt frieri kom oktober (om jag minns rätt) 2011. Inte förrän december/januari 2012 började vi planera bröllopet och då berättade vi för min pappa. Vi valde att vänta med att berätta för resten av släkten/vänner tills vi hade skrivit på kontrakt för lokal, vilket var i april 2013. Då berättade vi att vi skrivit på kontrakt för lokal, satt ett datum och att vi skulle börja skicka ut inbjudningar. Sedan gifte vi oss den 24e augusti 2013. :)

  • Stjärnöga VS Fänöda

    Vi förlovade oss på vår ettårsdag 2009. Juli 2013 friade han på riktigt och vi ska gifta oss i juli i år :) Har bara berättat för de närmaste, kommer inte att bjuda så många så skriver inte om det på facebook eftersom vi inte bestämt vilka vi inte ska bjuda än... :) Kommer låta överraskningen komma med inbjudningarna :)

  • Kalejdoskop

    Jag har ett väldigt härligt minne från den dagen då min fästman friade :) Vi var i Spanien då, så när vi kommit hem till hotellrummet så ringde vi alla de viktigaste, däribland såklart mina föräldrar. När jag sa till min mamma att killen friat så skrek hon jaaaaaaaaaa rakt ut och blev alldeles glad och fnissig. Sen när hon lugnat ner sig så frågade jag om det skulle vara ok ifall vi gifte oss på deras gård (som är min pappas föräldragård ) så skrek hon ännu högre :D Hade inte kunnat önska mig en bättre reaktion!

    Sen så är jag världens sämsta på att behålla hemligheter, så alla visste om bröllopet redan innan inbjudningarna gick ut..men det var helt ok :) 

  • Maria93

    Vi förlovade oss 1 oktober 2010, men med flytt, barn etc så fick bröllopstankar läggas åt sidan en stund. I januari 2013 sa vi helt enkelt ''Vi måste ta tag i detta nu!'' eftersom att vi alltid skjutit upp det.. Så vi bestämda datum (24 maj 2014) och berättade för alla i februari ca. Vi har aldrig förstått varför det ska vara så hemligt.

Svar på tråden När berätta ni?