• Äldre 7 Jan 03:06
    2758 visningar
    7 svar
    7
    2758

    honnörsbord..

    Vilka placeras vid honnörsbordet förutom brudparet och dess föräldrar?

  • Svar på tråden honnörsbord..
  • Äldre 7 Jan 06:27
    #1

    Det kan se väldigt olika ut. Traditionsenligt så placerar man närmsta släkten närmast brudparet, sedan vänner osv. Därför har endel tex mor- och farföräldrar vid honnörsbordet. Andra väljer syskon, barn eller kanske brudföljet. Det beror lite på hur relationerna ser ut och hur många platser man har vid honnörsbordet. Alla har inte sina föräldrar där heller. Vi hade våra föräldrar närmast oss vid honnörsbordet, sedan våra systrar (vi har en var, båda var tärnor) och längst ut på honnörsbordet satt deras sambos. Känn efter vilka ni skulle vilja ha dör och utgå från det samt hur många platser ni har :)


  • Äldre 13 Jan 15:24
    #2

    Bestämmer man alltså själv hur stort honnörsbordet ska vara? Nu har vi endast våra fäder i livet då våra mödrar inte finns i livet längre. Ingen av oss har mor- eller farföräldrar kvar i livet. Jag har 1 bror (som troligtvis inte kan närvara på bröllopet då han kan bli pappa vilken dag som helst runt dagen för bröllopet, planerat 4 dagar efter bröllopet men man vet ju inte vad den lille bestämmer sig för) och min m2b har 4 bröder.

  • Äldre 13 Jan 15:28
    #3

    Ja, ni kan absolut bestämma själva vilka ni vill ha med er vid honnörsbordet :) Vissa brudpar sitter helt själva och det funkar även det.

    Prata igenom det med din blivande och se hur många platser ni har vid honnörsbordet och kom fram till något som känns bra för er.


  • Äldre 13 Jan 15:36
    #4

    Verkar som många gör lite som dom vill. Vi kommer iaf ha våra 3 tärnor bredvid mig och en bestman bredvid mannen. Ingen av oss har någon vidare bra kontakt med föräldrarna och tycker inte dom förtjänar de platsen (åh så är de risk för att de blir väldigt tyst då vi knappt har något att prata om då vi ses).. Känns bäst för oss att ha våra vänner bredvid :)

  • Äldre 13 Jan 15:44
    #5

    Enligt gammal sed ska väl t ex min mamma sitta bredvid bg kan man då t ex placera en av tärnorna där då min mamma inte lever? Och likadant där hans mamma enligt sed ska sitta placera en tärna istället?

  • Äldre 13 Jan 15:46
    #6

    Ja, som sagt, ni kan placera vem ni vill hur ni vill :) Personerna som ni anser står er närmst och som ni vill ha nära er under er bröllopsdag placerar ni vid honnörsbordet.

    Sedan ska man ju placera släkten närmast brudparet, sedan vänner och längst ifrån brudparet eventuella bekanta. Men det där kan man ju också frångå och det är många som gör det. Det beror ju på relationer, hur man har borden osv.


  • Äldre 13 Jan 18:09
    #7

    Vi ska ev placera våra tärnor och marshalkar bredvid oss, vill inte ha familjen där framme. mina 2 syskon hamnar där ändå dock

Svar på tråden honnörsbord..