• Carolinekahlstrom

    Vad ska ingå?

    Vad "ska" ingå i ett vigselprogram/häftet till festen? Har aldrig varit på bröllop och har ingen aning om vad ett sånt ska innehålla. Dukar man dem på borden eller delar man ut dem? /förvirrad brud to be

  • Svar på tråden Vad ska ingå?
  • daniiel

    Vigselprogram delas ut till vigseln. Brukar vara vigselordningen, låtar, texter till psalmer osv. Vi hade också namnen på präst, kantor, brudföljet, solist osv. Festprogram brukar finnas på festen, oftast framlagt på borden vid gästernas platser. Där kan det finnas lite knep och knåp, kul info om brudparet, allsånger, information om diverse tex nummer till taxi osv, menyn och sådant. Vissa har med gästpresentationer också. Inget utav häftena är nödvändigt, så gör det bara om ni verkligen vill ha det. Annars är det inte värt tiden och energin.


  • Chicita

    Vi hoppade över vigselprogrammen. Allt man behöver veta står ju i psalmboken som alla får ett ex av Glad

    Vi ville presentera maten då vi hade tema. Så vi gjorde festprogram som blev så här






  • Carolinekahlstrom

    Okej! Vad hade ni för tema? Ett vigselprogram känns lite onödigt för oss då vi inte ska gifta oss i en kyrka, utan i ett kapell. Det kommer inte vara något speciellt vid själva vigseln, utan lägger mer krut på festen. Så det kan alltså innehålla lite knep och knåp om oss och gästerna. Vad fint ni hade gjort med erat! :)

  • Chicita

    Tack Glad
    Vi körde verkligen med en röd tråd- samma papper - samma grafik, font osv på alla saker, Både inbjudningar, placeringskort och allt...
    Vi ville att det skulle finnas något som liksom knöt ihop det, trots att vi hade ett tema som kan upplevas som rörigt. 




    Vi hade medeltidstema Flört
  • Carolinekahlstrom

    Åh, så häftigt! Och KUL! Vi tänkte inte ha något speciellt tema, eller ja, naturtema. Tänkte dekorera med fina saker vi hittar ute, ha sånna färger, mossgrönt osv :) blir nog bra!

  • Förälskade

    Sitter själv och knåpar på festhäftet, har kommit så långt att vi har "ordningsregler" samt ordlista på dem olika dialketerna. Då vi har familj och vänner från olika delar av Sverige såsom Göteborska, Östgötska och Skånska tycker det är ett roligt inslag även om det inte kommer vara så hjälpsamt. Funderar på olika sånger och sen så ska vi ha en kortpresentation om varje gäst.

  • Förälskade
    Carolinekahlstrom skrev 2014-01-07 15:11:39 följande:
    Hur gör ni då, alltså beskrivningen om varje gäst? Hur lägger ni upp det?
    Det vet jag inte än, men iaf med presentation om relationen till oss och vart i SVerige dem kommer ifrån, så att dem får nytta av lexikonet och sen ska jag försöka lägga upp det efter bordsplaceringen. Har inte kommit så långt i det än, det är ju så svårt!
  • Chicita
    Carolinekahlstrom skrev 2014-01-07 14:28:08 följande:
    Åh, så häftigt! Och KUL! Vi tänkte inte ha något speciellt tema, eller ja, naturtema. Tänkte dekorera med fina saker vi hittar ute, ha sånna färger, mossgrönt osv :) blir nog bra!
    Där har ni ju en "röd tråd" (eller tema - om ni ska ha lite typ skog/natur som sagt) Glad
    Håll er till det, kanske dekorera festhäftet med bilder på kottar eller liknande, eller varför inte en älg/hjort som liksom kikar fram runt hörnet på programmet Glad
     
    Ni kan ju knyta in det ännu mer genom att ha "mulle-frågor" i festhäftet...  Flört
  • Carolinekahlstrom

    Vilka bra förslag! Tack så mycket! Det är svårt att veta hur det "brukar" vara när man aldrig varit på ett bröllop. Jag hittade förresten en sida med lite roligare skämt, och sånt. Våra familjer och vänner har likadan humor som vi och kan tycka om lite fräckisar osv ;)

  • jennyckbengtsson

    Festhäfte: Jag tycker detta är viktigt om man skall ha bordsvisor och då ska så klart de vara med, annars lite roliga annekdoter om brudparet eller kanske lite roliga bilder. Målet är att det skall vara material som kan hjälpa till att skapa en god stämning. Lite lekar kan vara kul. Annan praktisk och bra information som gästerna behövde. VI hade ex en QR kod med länk till albumet där vi ville att alla gästerna skulle ladda upp sina foto fårn festen så vi fick dem, lite info om hemresan från festen som vi annordnade m.m. 

    VI hade beskrinvingar på alla gästerna i häftet då jag sjäkv tycker det är tevligt och roligt. men det kräver lite jobb att skriva bra beskrvningar på alla gäster. Så se till att göra det i god tid om ni väljer att göra det. Vi anävnde ett upslag där vi ritade upp borden och ala plastern numrerades och sedan på följande sidor beskrev vi den som satt på respektive nummer.

    Vigseloprogram: lite kort om ordningen om vad som kommer hända. Vilken dikt kommer läsas, vilken musik kommer spelas och av vem. bra för gästerna för att kunna hänga med på vad som händer och skall hända. 

    Tips till vigselprgorammet om ni väljer att ha ett sådant: Vi hade en beskrivning varför vi valt just den musiken vi valt. Det var uppskattat och gör det lite mer personligt. 

     

Svar på tråden Vad ska ingå?