• Helskotta

    Enkel och intim vigsel, Thailand

    Hej på er!

    Vi planerar att gifta oss i Thailand januari 2015 (japp, här är vi ute i god tid), det blir antingen i Koh Lanta eller Khao Lak.
    Pga av många olika anledningar så väljer vi att göra detta lite "privat" och de enda närvarande kommer att vara vi och våra två barn.
    Vi vill ha en enkel cermoni, barfota på stranden i solnedgång -bara vi.

    Finns det möjligtvis någon här inne som har erfarenhet av en liknande vigsel i Thailand? Vi har inte tänkt att använda oss av någon typ av bröllopsplanerare utan vill bara ha möjlighet att finna en vigselförrättare samt en fotograf på plats.
    Kan man kanske få hjälp av hotellet eller resebyrån med detta?
    Jag har förstått att det är en del papper som vi behöver ordna här i Sverige? Någon som vet var man kan hitta bra info om detta? 
    Tacksam för ALLA tips :) 

  • Svar på tråden Enkel och intim vigsel, Thailand
  • Utomlands 2013

    Hej!


    Ja, vi gjorde precis just så! Gifte oss på stranden i solnedgången, på Koh Lanta.


    Allt bokades genom Maj-Britt på Lanta Diver, www.lantadiver.com/sv/om-lanta-diver/kontakt


    Kontakta henne så kan ni få hjälp med precis så mycket som ni önskar. De har arrangerat många bröllop, men absolut inte så att det är på rutin, utan allt känns väldigt personligt, vänligt och omtänksamt. Suveränt nöjda!


    Lycka till!

  • Utomlands 2013

    Glömde: Vill man att vigseln i Thailand ska vara giltig i Sverige är det en del papper, dessa hjälper de till att fixa åt/med er för en avgift. Vi gjorde så, andra har "bara" ceremonin och gifter sig även i Sverige.

  • Helskotta

    Åh toppen! Tack snälla för tipset!
    Vi funderar på att gifta oss borgligt hemma i Sverige först just för att slippa "pappers-biten" i Thailand :)

  • Utomlands 2013

    Ja, det är säkert många som resonerar som ni och viger sig hemma.


    Tänk bara på att ha samma efternamn i bokning av flygbiljetter och pass - ifall någon av er har tänkt att byta.

  • magganj

    Hej spännande planer. Vi hade vigselcermoni på Ya noii beach nu 28/12-13.


    Vill ni ha en svensk vigselförättare så ska ni ta kontakt med Maria Eksmyr på svenska kyrkan iPhuket.


    Det var hon som gjorde vår vigsel. Hon är super gullig. Lycka till :)


     

  • Helskotta

    Tack magganj, det var ett bra tips! Om det blir i Khao Lak så är det ju inte alltför långt till/från Phuket. Hur fungerade det rent praktiskt när ni hade en svensk vigselförättare, om man ser till papper/dokument och liknande? Det är lite av en djungel detta med vilka dokument man behöver...
    Grattis till vigseln! :)

    Utomlands 2013 -får jag fråga vad ni fick betala för "bara" cermonin om man bortser från pappersarbetet? Hade ni en fotograf på plats också?

  • Utomlands 2013

    Ja, självklart får du fråga. Själva ceremonin inkl svensk vigselförrättare (borgerlig) kostade ca 20 000 THB om jag minns rätt,


    Vi hade utöver ovanstående: en professionell fotograf närvarande som fotograferade före och under ceremonin, musiker som spelade och sjöng, buketter (jag o dottern), håruppsättningar och make up, pris för detta är inte med i priset ovan.

  • magganj

    Hej igen vi gjorde så att vi gjorde en borlig vigsel hemma som tog ca 1/2 min. Inget vi lagt till minnemed utan ändast för pappernas skull. Sen hae vi ju vår cermoni där nere och då blev det ju den dagen som är vår bröllops dag :)


     

  • magganj

    Förresten så om jag inte missminner mig så vet jag att Maria gör vigselcermonier uppe i Khao lak oxp.Jag tyckte att det var väldigt mysigt och speciellt med svensk präst,

  • Kimpan

    Ni som hade fotograf, blev ni nöjda med bilderna? Var det någon lokal fotograf? Är det någon ni kan rekommendera? Glad

Svar på tråden Enkel och intim vigsel, Thailand