• jojjo9­0
    Äldre 29 Dec 18:42
    4022 visningar
    9 svar
    9
    4022

    Svärmor.... suck

    NU är det så att jag och min blivande ska gifta oss nu i Januari 2014. 
    Från början hade vi bara bjudit närmaste, föräldrar, syskon, mor & far föräldrar och deras respektikve.
    Men nu har svärmor lagt sig i ganska så mycket i våran  inbjudningslista vilka som ska komma och inte. 
    Först var det svärmors syster sen efter ett tag så skulle hennes bror också vara med.
    Sen nu vill dom lägga till en yttligare....

    Jag har ej bjudit föräldrarnas syskon  

    Hon lägger i sig för mycket och vi börjar ledsna rent ut sagt och har lust att strunta i att ha en mottagning efteråt och bara gifta oss i kyrkan.

    För annars kommer det bara bli klagomål om bordplaceringen, och ytligare flera som sak komma och hit och dit....

    vi har sagt till henne att det är jobbigt men då säger hon att vi bestämmer men ändå bestämmer hon åt oss.... suck 

    Blir tokig, hur hade ni gjort ? 

  • Svar på tråden Svärmor.... suck
  • Äldre 29 Dec 18:51
    #1

    Jag hade sagt att vi bestämmer vilka som kommer och inte du. Det är vårat bröllop å inte ditt. Nu har vi bestämt så här å så blir det. 

  • Äldre 29 Dec 19:21
    #2

    Be henne dra åt helvete. Hon har INGET med bröllopet att göra. Det är ni som bestämmer. Tanten måste sättas på plats helt enkelt och gör ni inget nu så kommer det bara att fortsätta.

  • Äldre 29 Dec 19:43
    #3

    för att hennes syskon ska kunna komma gäller ju att ni skickar en inbjudan till dom. bara att inte göra det då tycker jag? dom kan ju inte komma oinbjudna. eller kanske hota med att hon får betala för att de tre får komma. annars var ju TheD's förslag bra. 

  • Äldre 30 Dec 00:39
    #4

    Jag känner igen det där. Min svärmor är tyvärr likadan. Bara bita ihop sätta ner foten och säga till på skarpen. Jag har satt ner foten ett par gånger och nu äntligen verkar hon fatta. Från början ville hon inte vara delaktig alls sen efter ett tag ville hon vara med och bestämma allt. Vilka som ska komma och inte, samt bjuda sina vänner och folk jag aldrig någonsin träffat. Det är er dag låt ingen köra över er!
     

  • Äldre 30 Dec 10:36
    #5

    Usch vad jobbigt! Det här med bröllop är ju någonting som alla verkar ha en åsikt om. Jag och sambon har nyligen förlovat oss och bröllopet är minst ett par år bort, ändå pushar min mamma (redan nu!) för att vi ha ha det precis som de hade dvs en vigsel i kyrka med billiga kläder, blommor osv. sedan bjuda närmaste familjerna på restaurang och så ha en fest för alla vännerna senare. Redan nu får jag en känsla av att jag kommer att behöva sätta ner foten ordentligt när planeringen drar igång på riktigt...
    Men till saken, jag håller med alla ovanstående. Sätt ner foten! Varför ska ni bjuda gäster som ni egentligen inte hade tänkt bjuda för att svärmor vill ha sina syskon med på ERT bröllop? Som min moster sa när jag beklagade mig över min mamma: Det är okej att folk har åsikter om ert bröllop, men de behöver ju inte dela med sig av dem.

  • Mattan
    Äldre 31 Dec 12:52
    #6

    Hmm jag vet inte riktigt om jag håller med. Jag förstår din svärmor för även om det är ERT bröllop så är det ändå hennes son som gifter sig. Hon är väl säkert bara glad och lycklig och vill dela med sig. Förhoppningsvis första och sista gången sonen gifter och hon vill väl dela med sig av den dagen till personer som är viktiga för henne. Om ni inte vill ha för många personer pga ekonomiska omständigheter så tycker jag att ni ska förklara för henne så att hon förstår. Men om ekonomin inte är i vägen så kanske man böja på reglerna lite för att göra sina föräldrar glada också. Det är er dag men liiiite även deras. Och jag nej jag har inga barn men jag är förlovad och vill egentligen själv inte ha ett gigantiskt bröllop men min mamma är så lycklig över att jag ska gifta mig att hon vill ju bjuda alla för hon är så stolt. Och vi vill ju att alla ska vara glada och ha roligt. Då kommer man själv också ha riktigt roligt.

  • LMF
    Äldre 12 Jan 01:26
    #7

    Nej, ni ska fatta sådana beslut själva, som de blivande makar ni är. Ni är vuxna och ingen har rätt att styra ett bröllop åt någon annan. Att blidka föräldrarna för att ett bröllop skulle vara lite för deras skull håller jag verkligen inte med om. Giftermål är enkomt något mellan er och att andra ens får dela dagen med er är en ynnest och en ära som ska respekteras. Sätt ned foten och var tydlig, men vänlig. Jag skulle aldrig acceptera att min mor eller svärmor lade sig i min bröllopsplanering på sådant sätt.

  • Rockab­illy
    Äldre 14 Jan 22:50
    #8

    Det är ju ni som ska gifta er, så då är det ju ni som ska bestämma vilka som får komma till festligheterna.

    Det enda jag kan tycka är att det kan bli lite orättvist, alternativt leda till gnäll, om man exempelvis bjuder brudgummens moster men inte brudens farbror. Alltså: om man har liknande relation med släktingarna och den ena får komma, men inte den andra.

  • Äldre 15 Jan 07:47
    #9

    Svärmödrar. Man kan inte leva med dem och man kan inte kasta dem utför ett stup. Hur har det gått för er, januari 2014 är här, börjar det närma sig eller har det varit?

Svar på tråden Svärmor.... suck