Inlägg från: bettansss |Visa alla inlägg
  • bettansss

    Snålt att inte bjuda på dricka på restaurang???

    Sofie R skrev 2014-01-02 08:50:47 följande:
    Jo men vill man inte arbeta får man betala.
    ... eller låta gästerna betala! ;)

    Vi ska ha vår middag och fest på ett hotell och i kuvertavgiften ingår totalt fyra glas vin (till tre rätter). Sen har vi skrivit i inbjudan att man får betala själva om man vill dricka mer. Det är ingen som hittills sagt nåt om att de tycker det är konstigt. Om man som SofieR skriver att man gärna vill bjuda på allt får man väl hitta ett annat ställe men jag känner precis som du att jag gärna vill göra så lite som möjligt själv. Jag resonerade också som så att jag inte hade tyckt det varit konstigt att betala dricka själv om jag blev bjuden på bröllop. Dessutom önskar vi oss ingenting så då tänker jag att de sparar in en del pengar där som de kan lägga på dricka i så fall.  

    Jag har varit på en del bröllop där det varit fri bar och det har en gång slutat med fylleslag eller att folk går och tar en drink, dricker en klunk, ställer ifrån sig glaset och sen går och hämtar en ny (=massor halvfulla glas överallt att städa undan). Det beror ju förstås på vad det är för typ av folk på bröllopet men känns som att man faktiskt kan kontrollera drickandet lite mer med betalbar. 

    Om man vill kan man ju göra "drinkbiljetter" som varje gäst får en eller två var så man bjuder på en lite av drickat efter maten men inte allt hela kvällen. Funderar lite på det då kuvertavgiften för vår middag faktiskt blev lite billigare än vi hade räknat med (yey)! 
     
  • bettansss
    Sofiebear skrev 2014-01-02 12:14:56 följande:
    Jag är verkligen inte den som står och fixar själv tyvärr, beställer inbjudningar, placeringskort, allt färdigtryckt och monterat och jag skulle få tuppjuck av att ordna lokal och hålla koll på att maten ska serveras och att inget går fel. Det enda jag ska fixa som vi fått lov till på restaurang/hotellet är att sätta upp en candy bar, med egna etiketter som jag klistrar själv (applåder ) på grejorna. Men det är ju godis, vad kan gå fel?   
    Lite off topic kanske, men hur har du tänkt att göra med er candy bar? När ska den serveras osv? Funderar på en själv, men har förstås inte frågat än på stället vi ska vara om det är ok. 
Svar på tråden Snålt att inte bjuda på dricka på restaurang???