• Äldre 13 Dec 00:18
    3424 visningar
    13 svar
    13
    3424

    Nyårsmiddag?

    Är det någon som har förslag på nyårsmiddag? Vi kommer vara ca 7 vuxna och 4 barn tror jag och behöver hitta på något att äta. Ingen fisk eller skaldjur, inget svindyrt och inget väldigt avancerat. Jag orkar inte stå i köket hela dagen. Men det är ju ändå roligt att bjuda på något lite mer speciellt än pytt i panna typ ;) Är främst ute efter en varmrätt, men har ni förslag på en enkel förrätt så tar jag emot såna tips också :)


  • Svar på tråden Nyårsmiddag?
  • Äldre 13 Dec 00:57
    #1

    Jag kan ett väldigt gott tillbehör som passar till det mesta.. Det är ungsrostad potatis, sparris, vårlök och tomater som man strör över chevréost på när man tar ut den ur ugnen! Potatisen förkokas tills dom är halft genomkokta och sen läggs alla ingridienserna (utom osten) på en plåt och sen in i ugnen och bara att "glömma bort" till servering...

  • Äldre 13 Dec 09:36
    #2

    Med tanke på alla larm om grisar som mår dåligt så rekommenderar jag vilt! Kanske du känner nån jägare som du kan köpa kött billigt av? Vi äter övervägande vilt här hemma, det får även den eklaste vardagsrätt att kännas lyxig :)EX:  Rådjurspytt i panna, älggryta (görs med fördel dagen innan så då slipper man slava i köket), hjortfärssås med spagetti osv :) 

  • Äldre 13 Dec 09:41
    #3

    Vi äter mest nötkött, som vi köper från en lokal gård där djuren har det toppen :) Jag har tyvärr extremt svårt för vilt och klarar knappt av att äta det. Vilket alla tycker är märkligt, då jag är uppvuxen och boende i Västerbotten och "alla" jagar och äter sådant :P


  • kouki
    Äldre 13 Dec 09:51
    #4

    Gjorde en enormt god kyckling igår med tillhörande sås. Inspirerades av Gordon Ramseys Jul-kalkon, men föredrar själv kyckling. Ett recept som du iaf borde titta på tycker jag! :) Kyckling är ju lite fetare än kalkon, så man behöver inte ösa den lika mycket :) Annars nog enkelt att applicera tekniken bara på kycklingben och så tar det mindre tid, och lättare att hålla kontroll på hur många portioner det blir :)

    www.squidoo.com/gordon-ramsay-ultimate-christmas-recipes 

  • Äldre 13 Dec 10:37
    #5

    daniiel skrev 2013-12-13 09:41:52 följande:Vi äter mest nötkött, som vi köper från en lokal gård där djuren har det toppen :) Jag har tyvärr extremt svårt för vilt och klarar knappt av att äta det. Vilket alla tycker är märkligt, då jag är uppvuxen och boende i Västerbotten och "alla" jagar och äter sådant :Paugustibrud.bloggplatsen.seDet låter härligt, jag blir så glad när människor tänker på vad dom äter:) Vi äter allt utom kor, sambon jagar och vi har höns och grisar för hushållsbehov. Men några kossor har vi inte (ännu, får tjata på m2b)  Vildsvin är det bästa kött jag vet, så nog tycker jag att du är lite märklig;)

  • Äldre 13 Dec 10:59
    #6

    Om ni kan få tag i strutsfilé (brukar kunna finnas i delikatesscharken / frysdisken med deli-kött) på många ICA Maxi-butiker) så är det riktigt gott.
    Smakar ungefär som oxfilé och tillagas på samma sätt. Väldigt mört, inga stora senor och fettsnålt utan att bli torrt...
    Prismässigt ligger det ju som oxfilé ungefär så det är väl inte superbilligt... Men det kan man kompensera genom att ha billiga men goda tillbehör Glad 

    Vi brukar göra rotfruktsstrips som vi först förkokar lite snabbt i honungsvatten med salt och peppar.
    Sen lägger vi dom på en ugnsplåt och ringlar lite mer honung + olja över och kryddar igen (gärna havssalt och nymald peppar)
    Ibland äter vi med rödvinssås och ibland med pepparsås smaksatt med en aning whisky Glad 

    Och mina "isbrytare" som jag berättat om tidigare brukar vara den perfekta förrätten Flört 

  • Äldre 13 Dec 11:09
    #7

    Om man inte vill stå i köket hela dagen rekommenderar jag varmt en dubbelmarinerad fläskfilé som jag fick tips om inför en nyårsfest vi hade för ett par år sedan. Ursäkta bildkvaliteten, den är helt hemsk, men det kanske går att läsa? Vrålgott var det och dessutom klart dagen innan, så minimalt med jobb och maximal tid för firande på själva nyårsafton! (men jag vet inte vem Birgitta är, jag fick receptet av en kollega...)

     


  • Äldre 13 Dec 16:24
    #8

    Som det känns just nu, så blir det nog hämtpizza ;)


  • Äldre 13 Dec 17:18
    #9
    daniiel skrev 2013-12-13 16:24:10 följande:
    Som det känns just nu, så blir det nog hämtpizza ;)
    Haha... ja det är också ett alternativ Flört

    Men tacos eller nåt sånt då? Det är ju ingen "fin-mat" men det finns något som de flesta äter och det går rätt snabbt att fräsa på köttfärsen eller kycklingstrimlorna eller vad man nu vill ha Glad 
    Och grönsakerna kan man ju skära tidigt på dagen Solig 
  • Äldre 13 Dec 17:31
    #10

    Nä, jag räknar med att vara frisk till nyår och då tycker jag det är rätt kul att laga mat :) Vanligtvis tycker jag om att planera i god tid, men börjar känna att jag nog får skjuta på det tills febern gett med sig åtminstone :P Om barnen får välja, så är nog varmkorv med bröd i topp på önskelistan hehe


  • Äldre 13 Dec 17:56
    #11

    Jag slår ett slag för pulled pork. Köp benfri karré (brukar vara riktigt billigt) ös på med lök och vitlök samt en flaska färdig bbq-sås om det ska gå riktigt fort.  Ner med allt i en ugnseldast form med lock och ställ den i ugnen i fem-sex timmar. Sköter sig självt under tiden. När köttet är färdigt är det såpass mört att man kan dra isär det med en gaffel. Blanda köttet med lite sås. Blir bara godare om man gör detta dagen innna. Serveras med samma tillbehör som tacos. Brukar även gå hem hos barn. Mer utförligt recept finns på Ica. http://www.ica.se/recept/pulled-pork-713315/

  • Äldre 26 Dec 14:48
    #12

    Tack för alla förslag, allt är välkommet! :D


  • Äldre 26 Dec 14:51
    #13

    Eller så väljer ni att laga efter ett tema, Thai, Franskt osv.

Svar på tråden Nyårsmiddag?