• Cuddly

    Hur gör ni med sminkningen?

    Undrar hur alla ni brudar i umeå med omnejd gör med sminkningen. Är det något som man ska fixa hos frisören eller måste man åka någon annanstans efter eller gör ni allihop sminkningen själva?

    Är det någon här som har lite tips och råd att ge.

  • Svar på tråden Hur gör ni med sminkningen?
  • Helan

    Jag vill rekomendera att gå in på tikei.se. Där har jag köpt mitt smink den senaste tiden och är super nöjd!
    Och dår står också  mycket sminktips. jag har läst och provat lite olika ögon makeup, man kan beställa provburkar för 10 kr st, ingen fraktavgift. ögonskuggan räcker länge så en provburk för 10 kr räcker länge.
    jag har nu övat upp mig så jag skippar att lägga pengar på att bli sminkad i morgon då min stora dag är. Hoppas jag får till det så det blir bra. 

  • Sezzie

    Jag väljer att låta frissan sköta håret & en vän fixa make (hon har gått makeup) om jag inte väjler att göra den själv. Jag vill ändå bara se ut som "mig själv" så jag vill inte lägga pengar på någon speciell brudsminkning

  • jessi85

    Jag är väldigt intresserad av smink och har en byrå full, så jag tänkte sminka mig själv. De gånger jag blivit sminkad av make-up artister eller fått naglarna gjorda så tycker jag att jag kunde gjort det bättre själv... Hår är jag inte lika bra på men jag har fyra månader på mig att öva så det ska jag nog klara av. Tänkte inte göra en avancerad uppsättning utan något ganska enkelt, inspireras av den här tjejen som gjort massor av bra tutorials http://www.thesmallthingsblog.com/p/hair_17.html.

  • jessi85
    Cuddly skrev 2014-01-02 18:15:51 följande:
    Ja sminkar mig visserligen lite nu och då men tycker att det är svårt att få ögonmakeupen att sitta. Tycker att det är så lätt att ögonskuggan försvinner eller liksom vandrar iväg ner under ögonen. Någon som förstår hur jag menar? Vill helst göra den själv för jag bor en bit utanför Umeå, och vågar inte låta någon annan än min nuvarande frisörska fixa håret. Råkade ut för det värsta som skulle kunna hända förra året kring juli. Hade inget annat val än att åka till en annan frisör och det resulterade i att mitt hår blev mer eller mindre massakerat. Hoppas att det går att göra något åt.. och att det blir bra i alla fall. Jag sparar ut nu och hoppas att det kommer att bli bra i juni. Men, jag tror inte att min frisörska gör makeup också... Hur som helst, jag behöver tips för att jag vill slippa flänga fram och tillbaka mellan frisör, makeupartist och hem för påklädning och allt innan vi ska till fotograf och kyrka.

    Jag försökte läsa på på internet och det jag har lärt mig är att man ska undvika smink med spf... vad det nu är, för att det innehåller något som är reflekterande och det blir svårare att få bra bilder. Hur resonerar ni? Hur gör ni för att det ska sitta som berget? Har ni något märke som ni vill rekommendera?
    Använder du primer under ögonskuggan? Det får ögonskuggan att sitta. Lumene har en bra ögonskuggeprimer, och Urban Decays eyeshadow primer potion är en klassiker som många gillar.

    Jag kommer använda ansiktsprimer och ögonskuggeprimer. Sedan flytande foundation, concealer, lite mineralfoundation där jag behöver extra täckning och över basen ett finfördelat setting powder. Sedan en matt bronzer för counturing och ett persikotonat rouge på kindens äpplen och mot tinningen. Efter det ögonskuggor, ögonbrynsskugga, ögonbrynspenna, eyeliner, kajal och läppenna, läppstift och läppglans. Det låter som mycket produkter men knepet är att inte fläska på med allt överallt, så att säga :) Jag tycker Lumene och Clarins är bra märken som finns att köpa på vanliga affärer som Kicks och Åhléns.
  • Vichy

    Har kommit fram till att jag iallafall kommer använda mig av Urban Decays produkter på dagen! Har alla deras NAKED palettes och de är supervackra!

    Kanske får investera i mer UD NAKED prdukter... ;) 

  • Petraksa

    Jag är väldigt intresserad av smink och har mängder med bra smink hemma. Men däremot kommer jag inte sminka mig själv på bröllopsdagen. 
    Jag tror helt enkelt att nerverna kommer att ta över för mycket och att en sminkning säkert hade kunnat ta flera timmar för mig då jag är perfektionist ut i fingerspetsarna.
     Fast när jag blivit sminkad av olika make-up artister har jag aldrig blivit nöjd. Men jag har en högsta önskan om vem som ska sminka mig och jag har redan lagt ut lite trådar och mailat henne trots att det är ett och ett halvt år tills vi gifter oss :)

    Cuddly : Bästa sättet att inte få smink som rinner under dagen är att använda en grym primer. Jag använder smashbox- photofinish till ansiktet och urban decay- primer potion till ögonlocken. Sen att använda bra produkter överlag är ett måste. 
    Ett bra löspuder är enligt mig också ett måste, gör så att sminket sitter och så slipper man massa jobbig glans i ansiktet.
    Ett annat tips om du tänker sminka dig själv är att titta på tutorials på youtube och öva i massvis så att det sitter på den stora dagen :) 

  • Vichy
    Petraksa skrev 2014-02-07 12:37:22 följande:
    Jag är väldigt intresserad av smink och har mängder med bra smink hemma. Men däremot kommer jag inte sminka mig själv på bröllopsdagen. 
    Jag tror helt enkelt att nerverna kommer att ta över för mycket och att en sminkning säkert hade kunnat ta flera timmar för mig då jag är perfektionist ut i fingerspetsarna.
     Fast när jag blivit sminkad av olika make-up artister har jag aldrig blivit nöjd. Men jag har en högsta önskan om vem som ska sminka mig och jag har redan lagt ut lite trådar och mailat henne trots att det är ett och ett halvt år tills vi gifter oss :)

    Cuddly : Bästa sättet att inte få smink som rinner under dagen är att använda en grym primer. Jag använder smashbox- photofinish till ansiktet och urban decay- primer potion till ögonlocken. Sen att använda bra produkter överlag är ett måste. 
    Ett bra löspuder är enligt mig också ett måste, gör så att sminket sitter och så slipper man massa jobbig glans i ansiktet.
    Ett annat tips om du tänker sminka dig själv är att titta på tutorials på youtube och öva i massvis så att det sitter på den stora dagen :) 
    Precis så jag känner med! Antingen får man väl öva sig som sjutton innan så sminkningen går som ett rinnande vatten, eller "träna upp någon"... ;)

    Japp Smashbox och Urban Decay är blad de bästa när de kommer till primers! 
  • Petraksa

    Någon som vet om Urban Decay går att få tag i Sverige nu? Brukar köpa på mig en hel hög när jag åker till USA men sista resan var i augusti och nu kommer det inte bli en ny på några år :/ Tyvärr glömde jag köpa ny primer då den andra nästan är slut och jag klarar mig absolut inte utan den!

    I värsta fall får jag skicka hem den till någon kompis i usa så får de skicka vidare men hade varit bra om man kunnat köpa eller beställa i Sverige :) 

  • Katarina

    Jag ska bli sminkad, även om jag har mycket kvalitétssmink och sminkar mig ofta så är det en lyx jag tänker unna mig. Gör först håret 07 på bröllpsdagen och vid 10 är det dags för smink, då har jag även blivit provsminkad innan - så jag vet vad jag får så att säga!

  • Vichy
    Petraksa skrev 2014-02-07 13:02:41 följande:

    Någon som vet om Urban Decay går att få tag i Sverige nu? Brukar köpa på mig en hel hög när jag åker till USA men sista resan var i augusti och nu kommer det inte bli en ny på några år :/ Tyvärr glömde jag köpa ny primer då den andra nästan är slut och jag klarar mig absolut inte utan den!

    I värsta fall får jag skicka hem den till någon kompis i usa så får de skicka vidare men hade varit bra om man kunnat köpa eller beställa i Sverige :) 


    Det är prat om att Sephora i Stockholm ska ta in det men ingen aning hur det går..
    Det finns också brittiska hemsidor som skickar billigt till Sverige.

    Annar har jag även provat Too face eye primer nu och den är minst lika bra som UD...
  • blonde

    Hej på er.

    Jag ska inte gifta mig förrän i februari 2015 men då kommer jag sminka mig själv. Jag kommer använde primer för ögon, foundation läppar och ögonfransarna. Vattenfast mascara är ett måste och har hittat en jag verkligen gillar.

    Jag kommer dessutom använda mig av ett puder man lägger på sist för att allt smink ska hållas på plats.

    Provar lite olika sminkningar då och då för att komma fram till exakta färger, vill inte att den ska bli för mörk men ändå att den syns.

  • Zarah516

    Eftersom jag inte sminkar mig alls till vardags, o vill ha en vädigt enkel frisyr, så känns det vansinnigt slänga tusentals kronor på detta, ska få hjälp av min svägerska som är duktig på sånt pyssel

Svar på tråden Hur gör ni med sminkningen?