• Äldre 7 Dec 23:39
    1722 visningar
    2 svar
    2
    1722

    Hur få festen att bli en BRÖLLOPS-fest?

    I sommar ska vi äntligen gifta oss och vi har så smått börjat planera festen. Själva bröllopet har vi inte tänkt så mycket på ännu utan tar det med prästen som vi ska träffa i januari, men grejen är att vi inte har tänkt bjuda in de flesta av våra gäster till själva ceremonin (vi blir nog 8-10 stycken till ceremonin, bara de närmaste), utan bara till själva bröllopsfesten.
    Trots det vill vi nautrligtvis att det ska kännas bröllopsfest, inte som vilken fest som helst, men vi har lite dåligt med idéer på hur vi kan göra det. Vi har tänkt oss brudskål, men tror inte att det kommer bli särskilt många tal och vi är inte så förtjusta i lekar och sång. Evenutellt tänkte vi oss någon tipspromenad med frågor om oss, antingen runt brudskålen eller mellan tårta och dans för att kunna möblera om.
    Är det någon som har bra idéer på aktiviteter eller lekar som kan göra att det känns lite mer bröllop och inte blir så uppdelat mellan gästerna (släkt och vänner har ju liksom aldrig haft kontakt med varandra förut)? Vi gillar inte att vara i centrum, är inte så förtjusta i tal och vill absolut inte ha någonting pinsamt (vi är verkligen roligaste brudparet!) så vi har svårt att komma på något.

    Så idéer på aktiviteter och liknande emottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hur få festen att bli en BRÖLLOPS-fest?
  • Äldre 8 Dec 08:25
    #1

    Kan tyvärr inte hjälp dig då jag befinner mig i samma situation. Skönt att se att det finns likasinnade. Vi planerar att ha vigselceremoni i kyrkan dit alla är välkomna och sedan bjuda in till mat och fest. Tipspromenad verkar väl bra, vi hade det på våra barns dop och det var uppskattat (tror jag).


    Det finns en annan tråd här på forumet som jag tror handlar om pyssel inför den stora dagen och det är någon där (ber om ursäkt för att jag inte vet namnet) som har gjort som en gästbok men med en låda fylld med kort som gästerna får fylla i. Gästerna får skriva om vad de tycker om brudparet och festen med mycket mera. Tror att jag ska knåpa ihop en egen version av denna idé. Då handlar festen om brudparet (vi) och gästerna har något att göra.


    Jag tar också gärna emot idéer!

  • Äldre 8 Dec 11:42
    #2

    Vi hade en målargästbok: en canvastavla med akrylfärger som alla fick måla vad de ville på. Vår toastmaster uppmande alla att måla, och att göra ett hjärta om man inte hade någon idé. Det blev fantastiskt bra!
    Vi hade också en tipspromenad, där vi sa att man fick gå i hur stora grupper man ville, och med vilka man ville. Lappen fick man spara själv och svaren lästes upp under middagen så alla fick rätta själva. Toastmastern frågade sen hur många som hade 10 rätt, 11 rätt och alla rätt, sen fick man helt enkelt räcka upp handen eller ropa, inga kontroller och inget direkt jobb :) Det var väldigt uppskattat! 
    Vi fick en fantastisk fest! en bröllopsfest brukar bli bröllopig utan att man gör så värst mycket, någon sa att det viktigaste är sköna stolar, därefter en bra toastmaster, och det håller jag med om :)
    Lycka till, det kommer bli fantastiskt! 

Svar på tråden Hur få festen att bli en BRÖLLOPS-fest?