• Äldre 5 Dec 10:13
    3308 visningar
    6 svar
    6
    3308

    Fri alkohol på bröllopsfesten?

    Vi kommer ha vår bröllopsfest i en lokal där man ska ta alkoholen från dem. Nu vet vi inte om alkoholen efter middagen ska vara gratis eller till självkostnadspris? Vi betalar för ett glas vin 60 kr och får en öl 40 kr. Det blir ju ganska mycket pengar. Till middagen blir det redan en del alkohol, det blir en välkomstdrink, ett glas vin till förrätten, två glad vin till huvudrätten, ett glas vin till efterrätten samt avec till kaffe. Om vi bestämmer oss för att gästerna ska betala alkoholen själv, hur kan man skriva det? Om vi skulle göra så finns också möjligheten att dela ut drinkbiljetter så att alla har två fria drinkar i baren men den som vill ha mer kan betala själv. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Fri alkohol på bröllopsfesten?
  • Aniara­4
    Äldre 5 Dec 10:49
    #1

    När det är på ett ställe där man inte har egen alkohol utan köper i baren tror jag de flesta är helt ok med att man får betala dricka efter maten själv. Se till att informera om det bara så att gästerna har plånboken med sig, särskilt om de behöver ha kontanter! Bjuder man som ni på allt från välkomstdrink till avec är det generöst nog, tycker jag.

  • Äldre 5 Dec 10:59
    #2

    Skriv i inbjudan / infobladet / hemsidan eller vart ni nu informerar om sånt att:

    Efter middagen finns *platsens* bar att tillgå, dom tar både kort och kontanter (alternativt - endast kontanter) så glöm inte plånboken.

    Lova inte att ni ska dela ut några drinkbiljetter. Det kan ni bestämma så sent som på morgonen innan festen - bara ställets bar vet om att det kan komma sådana.
    Jag håller med Aniara4 att ni har varit generösa nog.

    Vi tog faktiskt 20:- per alkoholhaltig dryck i vår egen privata bar. Mycket för att vi ville minimera supandet. Och det hade ändå varit fri påfyllning under hela middagen, så vissa hade klunkat i sig en flaska vin redan där Flört 

  • Alylly­ra
    Äldre 5 Dec 11:47
    #3

    Vi fick rådet av mina föräldrar att ta en liten summa för alkoholen efter middagen. Mest för att folk inte ska ta en drink och sen glömma bort den och hämta en ny - vilket lätt urartar. Vi skrev i inbjudan "efter middagen kommer det att finnas bar till självkostnadspris - glöm inte kontanter!" och sen påminde vi de vi träffade veckorna innan att det inte fanns bankomat på plats så att folk kom ihåg att ta med sig cash.

    Jag tycker det är fullt rimligt att ta ut den faktiska kostnaden för er för allt som dricks efter middagen. Att fortsätta dricka är ju högst frivilligt och ingenting ni behöver bjuda på om ni inte vill. 

  • Äldre 5 Dec 12:31
    #4

    Vi kommer också vara på ett ställe där vi köper alkoholen från dem. Vi bjuder på fördrink, drycken till 3-rättersmiddagen (1+2+1 glas) och kaffe. Sen får de köpa själva, alltså ev avec och övrig dryck efter middagen. Det blir så himla mycket pengar för oss annars. Sen har vi inte önskat oss några presenter heller så då känns det ok att de får betala för dryck själva också. 

    Vi har skrivit i inbjudan och på hemsidan "Efter middagen öppnar en bar där du kan köpa öl, vin och alkoholfritt med kort eller kontanter."  

  • Äldre 5 Dec 14:26
    #5

    Vi gifter oss den 21:a och har valt att inte bjuda på någon alkohol alls. Utan gästerna får handla det de vill ha i baren hela kvällen, det känns rätt för oss :)

    För oss handlade det mest om att jag helt enkelt inte tycker om att bjuda på alkohol i en situation där det finns många människor, famförallt när jag inte har hundra koll på deras relation till alkohol.

  • Äldre 5 Dec 15:20
    #6

    Vi ska också vara på lokal där vi köper allt och vi kommer bjuda på: - mousserande vid upphämtning - mousserande efter ceremoni - 1 glas till förrätt, 2 glas till huvudrätt, avec till kaffe - 2 drinkbiljetter Men vi tänkte faktiskt inte informera om något av detta i inbjudan, det kommer däremot stå i programmet. Jag tänker nog att jag inte vill att alkoholen ska vara i fokus och att det vi bjuder på borde räcka, men jag ska definitivt kolla med vårt ställe om de accepterar kort, det hade jag helt glömt! Tack! Är det inte så får vi göra en liten not i inbjudan tror jag.

Svar på tråden Fri alkohol på bröllopsfesten?