meandmylove skrev 2013-11-29 19:02:21 följande:
Anledningen att inte alla är bjudna till vigseln är så, att vi viger oss i kyrka med imam och präst. Min blivande är muslim och likaså hans släkt. På deras traditionella bröllop har man ingen vigsel öht! Därför är inte alla bjudna till vigseln. 80% är från samma stad de andra är från granskade 30 min med bil bort så inga jätte sträckor. Jag ska prata med svärisen om det så får vi se.. det känns som alla jag frågar säger "gör som ni vill.. jo såklart gör vi det men vill inte att det ska kännas fattigt eller stressigt..
Ok, då förstår jag lite bättre, men du tror inte att dom skulle tycka att det vore kul att få gå på ett kristet bröllop också? Det är ju svårt att undgå att det blir kulturkrock vid sådana tillfällen, men det kan ju vara trevligt att lägga upp det så att "dom som
vill får komma på vigseln, annars börjar festligehterna där och då".
Med dom sträckorna så tror jag absolut inte att det är något problem med det upplägget. Stressigt och fattigt behöver det inte alls bli. Det är inte hur många timmar festen pågår eller om man bjuder på middag som är avgörande för hur bröllopet uppfattas, utan hur planerat och genomtänkt det erkar - oavsett upplägg.
Har ni en mysig lokal som passar ändamålet, bjuder på något att dricka och tugga på och ser till att det finns musik och någonstans att sitta så lovar jag att folk blir nöjda:)
Vill ni inte att det ska se "fattigt" ut så kan ni ju gå "all in" på dessertbord eller liknande - ju fler olika saker man bjuder på desto "maffigare" känns det, även om det inte är jättemycket av varje grej. Det blir ju oftast billigare än tre-rätters ändå. (för jag antar att ni inte vill ha en middag som "stjäler" flera timmar när ni ändå har ett såpass sent bröllop?) Satsa på fin dukning och bygg i nivåer för att det inte ska bli så platt och tråkigt.
Ni kan ju även ha ett liveband till kvällen eller någon som spelar lite i bakgrunden när gästerna precis kommit. Sådant bygger ju på lyxkänslan.
Men som sagt, ett genomtänkt och organierat bröllop känns sällan "fattigt" oavsett hur hur många timmar det pågår eller hur mycket/lite man bjuder på.