• Äldre 26 Nov 20:57
    2417 visningar
    4 svar
    4
    2417

    Svärfar som vigselförrättare

    Hej alla!

    Jag och min blivande man ska gifta oss nu i sommar. Vi har lokalen och min klänning klar. Nu är det så att vi gärna vill att hans pappa ska viga oss. Dock så är han inte vigselförrättare eller präst av något slag. Går detta att ordna så att det blir lagligt ändå? Eller måste man gå till rådhuset och göra en "laglig" version först? Vill helst inte det, då jag vill att allt ska ske inför vänner och familj och helst att endast hans pappa viger oss så att det blir så personligt som möjligt. Tips? Förslag?  

  • Svar på tråden Svärfar som vigselförrättare
  • Äldre 26 Nov 21:02
    #1

    Ni måste givetvis bli vigda av en godkänd vigselförrättare för att vigseln ska vara laglig och gälla så att säga. Det är väldigt svårt att få vigselrätt, men om din blivandes pappa vill, så kan han ju göra ett försök. Ni ska dock absolut inte räkna med att han får det. Ni måste alltså mest troligt först bli vigda av en vigselförrättare som har vigselrätt och sedan kan din blivandes pappa viga er på låtsas så att säga. Alternativt att ni involverar honom i en borgerlig vigsel genom att låta honom läsa någon dikt och kanske hålla ett vigseltal. Delen som en borgerlig vigselförrättare måste säga är faktiskt ganska kort och runt om det kan ni ju lägga till en massa "lullull" som din blivandes pappa kan säga.


  • Äldre 26 Nov 21:12
    #2
    daniiel skrev 2013-11-26 21:02:28 följande:
    Ni måste givetvis bli vigda av en godkänd vigselförrättare för att vigseln ska vara laglig och gälla så att säga. Det är väldigt svårt att få vigselrätt, men om din blivandes pappa vill, så kan han ju göra ett försök. Ni ska dock absolut inte räkna med att han får det. Ni måste alltså mest troligt först bli vigda av en vigselförrättare som har vigselrätt och sedan kan din blivandes pappa viga er på låtsas så att säga. Alternativt att ni involverar honom i en borgerlig vigsel genom att låta honom läsa någon dikt och kanske hålla ett vigseltal. Delen som en borgerlig vigselförrättare måste säga är faktiskt ganska kort och runt om det kan ni ju lägga till en massa "lullull" som din blivandes pappa kan säga.
    Tack för snabbt svar. Jo jag har kollat runt lite förut och det verkade vara väldigt svårt att få vigselförrätt. Mycket med länsstyrelsen osv. Ja man kan ju skaffa den lagliga delen dagen innan eller veckan innan så ordnar min blivande svärfar vår privata vigsel som blir mer "riktig" för oss. Tänkte mest om det fanns något enkelt sätt man kunde få den laglig och om det fanns en lättare väg att gå än via länsstyrelsen. Enligt de skulle man helst vara jurist eller politiker. 
  • Alylly­ra
    Äldre 27 Nov 10:52
    #3

    Jag har hört  (källa: osäker) att det räcker med att en person med vigselrätt är närvarande. Alltså, att personen med vigselrätt hör och kan intyga att den personen som läser den lagstadgade texten läser rätt (och att ni svarar ja förstås Flört).
    Men jag kan inte svära på att det är så det funkar eller om det finns vigselförrättare som är beredda att gå med på en sån lösning. Fråga kan man ju alltid...

  • Plätti­s
    Äldre 27 Nov 15:35
    #4

    Jag blev nyfiken och googlade runt lite, och det har tidigare varit möjligt att bli tillfällig vigselförrättare, men det är inte längre möjligt. Nu är det de som länsstyrelsen utser som får genomföra vigslar, ingen annan. Man kan ansöka, men oftast är det politiker som nomineras av sina partier, inte privatpersoner. 

    Reglerna ändrades tydligen sedan det gått överstyr, att alla ansökte om att bli tillfälliga vigselförrättare åt höger och vänster. 

Svar på tråden Svärfar som vigselförrättare