• Äppelpaj

    Tidsschema för bröllopsdagen

    Hej alla underbara brudar!


    Pg av fullbokning fick vi en ganska sen vigseltid, nämligen kl 16.30 (hade gärna önskat någon timme tidigare). Nu är jag lite stressad över om tidschemat kommer bli tajt för festen...och det är här jag behöver lite tips på hur man ska tänka. Min tanke var ungefär så här:


    16.30 Vigsel (räknar med ca 45 min)


    17.15 Mingel och kramar utan för kyrkan (30 min)


    17.45 Transport till festlokal (vi fixat buss till gästerna: 30 min)


    18.15 Gästerna anländer, minglar med bubbel och tilltugg (30 min)


    18.45 Brudparet anländer till festlokalen, brudskål


    19.15 Förrätt


    20.15 Varmrätt


    21.15 Tårta


    22.00 Brudvals, därefter drar dansen igång!


    01.00 Slut på kvällen! (buss till gästerna, ev nattamat innan hemgång)


    Vi har valt bort efterrätt, mest då vi tycker det blir för mycket men även för att korta ner middagen. Fotograferas gör vi innan vigseln eftersom den är så pass sent på em. Jag förstår att det är jättesvårt att veta hur lång tid saker och ting tar beroende på hur mycket tal, spex och annat det blir. Det blir ju upp till toastmastern att detaljplanera, men vill ändå höra med er: Är det en rimlig tidsplan? Känns så stressigt med en sen vigsel, någon som haft liknande tid och har erfarenheter att dela med sig av?

  • Svar på tråden Tidsschema för bröllopsdagen
  • 2015

    Jag följer gärna tråden! . Undrar samma sak. Men din tidsplan känns realistisk i mina ögon.

  • Mathildatiger

    45 minuter för vigseln är ganska långt, har ni pratat med er vigselförrättare/präst om tiden?

    Sen skulle jag försöka vara lite flexibel med tårttiden bara utifall att, är ju svårt att beräkna antal tal m.m. Prata med toastmastern om att inget tal får vara mer är 2-3 minuter, det är mer än tillräckligt för de flesta.

  • niriel

    Vi hade vigsel kl. 16, så jag bifogar vårt tidsschema för dagen för den tidpunkten. Jag kan säga att planen för middagen sprack ganska ordentligt, men det påverkade mest att bandets första session blev rätt mycket kortare än tänkt och tårtan serverades något senare. Men ungefär rätt blev det!


    16.00: vigsel
    16.30: riskastning, kramar
    17.00: mingel för gäster
    17.30: ankomst brudpar, brudskål
    18.30: tipspromenad
    19.00: välkomsttal
    22.00: middag slut, dansdags
    23.00: tårta
    02.00: band måste sluta, läggdags
     
  • Äppelpaj
    Mathildatiger skrev 2013-11-25 15:28:15 följande:
    45 minuter för vigseln är ganska långt, har ni pratat med er vigselförrättare/präst om tiden?

    Jag har bara läst mig till här på forumet att det verkar variera mellan 30-45 min. Då räknade jag på 45 min bara för att vara säker, det jag är är orolig för är att det ska bli för stressigt... Känns bättre att räkna i överkant än tvärtom Glad


     

  • Mathildatiger
    Äppelpaj skrev 2013-11-25 15:34:09 följande:

    Jag har bara läst mig till här på forumet att det verkar variera mellan 30-45 min. Då räknade jag på 45 min bara för att vara säker, det jag är är orolig för är att det ska bli för stressigt... Känns bättre att räkna i överkant än tvärtom Glad


     


    Jag räknar med max en kvart för vår vigsel, men då har vi borgerlig vigselförrättare och inte så mycket sång/dikter/tal planerade. Min systers vigsel var ca 20 minuterEn kyrklig vigsel är kanske längre. Men det måste ju den som ska viga er veta och kunna ge råd om. 

    Vad ska ni göra på den timme som är mellan att ni åker från vigselplatsen och anländer till festlokalen? *Nyfiken?* 
  • Äppelpaj
    Mathildatiger skrev 2013-11-25 15:46:52 följande:
    Jag räknar med max en kvart för vår vigsel, men då har vi borgerlig vigselförrättare och inte så mycket sång/dikter/tal planerade. Min systers vigsel var ca 20 minuterEn kyrklig vigsel är kanske längre. Men det måste ju den som ska viga er veta och kunna ge råd om.

    Vad ska ni göra på den timme som är mellan att ni åker från vigselplatsen och anländer till festlokalen? *Nyfiken?*

    Ja, såklart det kan vara skillnad mellan kyrklig och borgerlig vigsel, det tänkte jag inte på. Vi har en kyrklig vigsel Glad Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra....Det tar ju oss också ca 20-30 min till festlokalen, ev ännu längre tid då vi kanske får åka i en chevrolet från 1940. Jag vet inte hur många km/h man kan skrämma upp den i haha SkrattandeAnnars tänker jag att vi ska försöka hitta något ställe att pusta ut en stund på och smälta själva vigseln... Kan tänka mig att det är rätt nervöst innan och att det kan vara skönt att "landa" lite efteråt. Eftersom vi åker först från kyrkan och ska anlända sist så måste vi ju hitta på nåt... Förslag?


     


    Vad tror ni förresten om upplägget med middag, sen tårta och sist dans? Det kändes mest naturligt eftersom vi inte har efterrätt...men är det bättre med brudvals och lite dans efter middagen och sen ta en paus för tårtan innan dansen fortsätter? Vill man ha nåt sött efter maten kan man tänka sig nån liten chokladbit eller liknande... Svårt!


     


     

  • Chicita

    Att ha paus mitt i dansen för tårta kan göra att feststämningen kommer av sig. Så jag skulle hellre käka klart allt och sen köra igång dansen.
    Ni kan alltid ha ett bord med kaffe/te termosar och lite kakor eller något om någon vill fika lite senare också Glad 

    Ni måste inte anlända sist till festen kan jag ju säga.
    Vi gick tillsammans med våra gäster från kyrkan till lokalen (nästan vägg i vägg).
    Och flera bröllop jag varit på tidigare har också varit i princip samma, att man anländer nästan samtidigt eller tillsammans.

    Om jag var som er och känner av tidspressen så skulle jag dels kapat det ni kan från vigselakten.
    Det som tar tid är sånger och extra textläsning.
    Ni får välja mellan 2 och 3 psalmer och sen kan ni lägga till extra musik.
    Jag skulle valt 2 psalmer (kolla att dom inte har allt för många verser Flört ) och sen max 1 egen låt. Redan där kan ni kapa 10 min liksom...
    Sen skulle jag låtit chauffören bara svänga runt kyrkan i princip och låta alla hinna åka, och sen åka direkt till festlokalen. Då anländer ni ändå sist, men inga 30 min efter.
    Sen kan ni ta brudskålen (hoppa över bubbel och mingel för gästerna innan alltså) och mingla en stund med gästerna innan ni går in och sätter er till bords 

  • Alyllyra

    Vi körde tårta först och dans sen, fast jag hade egentligen velat ha det tvärt om. Men det visade sig att det inte gick att plocka undan bord och stolar ordentligt och folk vill gärna sitta när de äter tårta... Så då blev det tårta först. Det blev bra det också!

    Angående tidschemat: I allmänhet tar saker ofta längre tid än man tror, framför allt servering/avdukning/upphällning av dricka etc. Och så tal mm på det... Beror förstås också på hur många ni är. Tror våran middag med ca 100 sittande var slut vid 23 (började 18) men då var det mycket tal och sånger och toastmasterparet gjorde sitt bästa för att köra på men inte låta det kännas stressigt.

  • Pykkis

    Jag är också tveksam till det här med efterrätt följt av dans sen en paus med tårta? känns som man bryter upp festen för att käka tårta..

  • Äppelpaj
    Det är ca 70-80 personer, gästlistan är inte helt spikad än. Tack för all hjälp! Då ska jag nog skära ner lite på tiden kring ankomsten och lägga mer tid på middagen!
    Jag känner också att tårta före dans blir bäst i vårt fall, vill ogärna göra "tårtpaus" i dansandet. I lokalen/restaurangen finns två möjligheter: 1) Servera tårtan som efterrätt, sittande vid bordet som en del i middagen eller 2) servera tårtan i ett intilliggande rum och gästerna kan då mingla runt och äta tårtan stående eller sitta på valfri plats (finns platser utomhus på verandan, inne i matsalen, några små rum med fotöljer).
    Spontant känner jag att det kanske är skönt att få komma upp och röra lite på sig efter middagen? Alltså välja alt 2, men jag blir velig som med allt annat Obestämd
  • Chicita
    Äppelpaj skrev 2013-11-25 17:55:47 följande:
    Spontant känner jag att det kanske är skönt att få komma upp och röra lite på sig efter middagen? Alltså välja alt 2, men jag blir velig som med allt annat Obestämd
    Kör på det, en bensträckare är alltid skönt att få. Då ger ni även personalen en chans att röja upp i den andra lokalen i lugn och ro så att den är klar för dansen sen (under förutsättning att dansen blir där inne) Glad
  • PimPim83

    Vår vigsel var kl 17:00 och tog ca 15 minuter. Vi vigdes borgerligt på en herrgård och hade även bröllopsfesten där så vi behövde inte lägga tid på transport från ett ställe till ett annat. Vi hade ingen dans och endast 14 gäster. Vi fotades innan och under vigseln  (kl 15-18).

    Så här såg vårt tidsschema ut:

    17:00 - Vigsel 
    17:20 - Kramar, mingel, välkomstdrink och gruppfotografering.
    18:00 - Bröllopsmiddag (trerätters)
    21:00 - Bensträckare och förflyttning till en annan salong på herrgården.
    21:30 - Bröllopstårta
    22:00 - "Lounge" och Öppen bar
    00:00 - Taxin kom och hämtade oss och körde oss till hotellet.


  • Mathildatiger
    Chicita skrev 2013-11-25 16:37:01 följande:
    Ni måste inte anlända sist till festen kan jag ju säga.
    Vi gick tillsammans med våra gäster från kyrkan till lokalen (nästan vägg i vägg).
    Och flera bröllop jag varit på tidigare har också varit i princip samma, att man anländer nästan samtidigt eller tillsammans.

    Om jag var som er och känner av tidspressen så skulle jag dels kapat det ni kan från vigselakten.
    Det som tar tid är sånger och extra textläsning.
    Ni får välja mellan 2 och 3 psalmer och sen kan ni lägga till extra musik.
    Jag skulle valt 2 psalmer (kolla att dom inte har allt för många verser Flört ) och sen max 1 egen låt. Redan där kan ni kapa 10 min liksom...
    Sen skulle jag låtit chauffören bara svänga runt kyrkan i princip och låta alla hinna åka, och sen åka direkt till festlokalen. Då anländer ni ändå sist, men inga 30 min efter.
    Sen kan ni ta brudskålen (hoppa över bubbel och mingel för gästerna innan alltså) och mingla en stund med gästerna innan ni går in och sätter er till bords 
    Ja det var typ det jag var ute efter också, men inte uttryckte så tydligt. Glad På det sättet borde ni spara över en timme som ni kan lägga på middagen.
  • Fjärilen

    Vi hade inte gjort något schema. Men dessa tider hade vi ungefär:

    16:15 Vigsel
    16:45 Gratulationer och kort med gästerna
    17:30 Mingel med prosecco och tilltugg
    19:15 Middag (4 rätters) 
    23:30 Festen Börjar (Kändes inte som om middagen var så länge)
    23:45 Vår första dans 
    06:00 Festen slutade 

    Värt att veta att är att vi gifte oss på en vingård, så ingen behövde ta sig någonstans, alla bodde där. 

Svar på tråden Tidsschema för bröllopsdagen