• Minimo­j
    Äldre 18 Nov 20:39
    3156 visningar
    16 svar
    16
    3156

    Hjälp!! Vad ska man bjuda på??

    Hej alla glada! Jag är helt ny på sidan, vill gärna ha lite hjälp då hjärnan står still, vi går i tankar kring middagen till vårt bröllop, vad ska man bjuda på? Måste man ha trerätters middag? Vi funderar på kallskuret och tårta, känns det fattigt?

  • Svar på tråden Hjälp!! Vad ska man bjuda på??
  • Äldre 18 Nov 20:50
    #1

    Ni kan bjuda på det ni vill och tycker om. Man behöver inte ha trerätters. Man kan likaväl ha buffé. Kallskuret och tårta låter alldeles utmärkt :)


  • Äldre 18 Nov 21:16
    #2

    Om jag säger så här...
    Om inbjudan är till ett slott / herrgård med klädkod frack (eller minst mörk kostym) så skulle jag nog bli lite snopen om jag fick potatissallad och två skivor rostbiff *typ* Flört 

    Men om man har den enklaste klädkoden och är i typ bystugan eller församlingshemmet så skulle jag tycka att det var helt normalt och inte funderat över saken. Glad 

    Att rätta munnen efter matsäcken är ett bra talesätt även när det gäller bröllop.
    Försök hitta en röd tråd, lägg allt på ungefär samma nivå.
    Kallskuret kan vara jättelyxigt med flera olika sorters kött, potatissallader (av olika sorter) pastasallader osv osv.
    Det viktigaste är att bröllopet passar er och att ni inte försöker vara några ni inte är Glad 

  • Minimo­j
    Äldre 18 Nov 21:28
    #3

    Vi hade gärna haft vårt bröllop på ett slott ;) men vi gillar inte att stå i centrum!! Vi hade tänkt att hyra en lokal här som ligger i skogsbrynet där allt finns. Kallskuret är ju smidigt, frågan är om man bara ska köra på kallt eller om man ska blanda in något varmt?

  • Äldre 18 Nov 21:29
    #4
    Minimoj skrev 2013-11-18 21:28:13 följande:
    Vi hade gärna haft vårt bröllop på ett slott ;) men vi gillar inte att stå i centrum!! Vi hade tänkt att hyra en lokal här som ligger i skogsbrynet där allt finns. Kallskuret är ju smidigt, frågan är om man bara ska köra på kallt eller om man ska blanda in något varmt?
    Om det finns kök så att det funkar att värma upp något så skulle jag ha uppskattat något varmt i alla fall.
    Gärna potatisgratäng eller liknande som går bra att värma i stora formar :)  
  • Äldre 18 Nov 21:31
    #5

    Som Chicita säger, så har ni möjlighet att värma upp något, så kan det ju vara trevligt :) Men, om inte, så tycker jag det funkar precis lika bra utan något varmt också. Ska ni gifta er på sommaren? Då är det ofta varmt ute och då tycker iaf jag att det bara är gott att äta kall mat :)


  • Minimo­j
    Äldre 18 Nov 21:37
    #6

    Det är just det som daniiel säger, varm mat på sommaren? Usch, jag vill ha fräscht å lätt mat. Vår tanke är att det blir nästa sommar, känner lite panik sen jag blev medlem här å inser att Alla som ska gifta sig till sommaren redan har bokat allt?!?!

  • Äldre 18 Nov 21:44
    #7

    Långt ifrån alla som gifter sig till sommaren har bokat allt. Vi började inte planera vårat bröllop förrän februari/mars och gifte oss i augusti. Det gick jättebra. Jag vet ett annat par som ordnade hela sitt bröllop på ca 1-2 veckor. Ta det lugnt bara, ni har gott om tid :)

    Börja med att boka tid för vigsel och vigselplats och sedan en lokal att ha festen i, så har ni som sagt gott om tid för allt annat :)

    Vi gjorde en enkel buffé till vår första bröllopsdag. Inte alls avancerad, det var ju trots allt bara en "vanlig fest". Vi valde fläskfilé, kycklingfilé, tsatsiki, en fransk potatissallad, grönsallad samt bröd. Allt var kallt. Det var toppen! Kändes bara skönt att få äta kall mat en sådan varm dag.

    På bröllopet hade vi däremot en varm varmrätt (vi hade trerätters), men kall förrätt. Men jag hade gärna tagit en kall varmrätt då också faktiskt.


  • Äldre 18 Nov 21:57
    #8

    Jag tycker att det är gott att bryta av det kalla med något varmt.
    Så kallskuret, någon potatissallad och lite sånt + kalla såser och så potatisgratäng skulle vara toppen för mig.
    Att bara äta kallt tycker jag kan bli lite "blaha" till slut.
    Däremot är jag inte så förtjust i trerätters - varm - mat mitt på sommaren Flört 
    Utan bara den där lilla saken som avviker.
    Då har man också gjort de som inte tycker att det är "riktig" mat om den inte är varm, nöjda förhoppningsvis Flört 

  • Minimo­j
    Äldre 18 Nov 22:09
    #9

    Vi får helt enkelt komma överens om ett datum innan vi går vidare med planeringen. Tack känns så otroligt skönt att få prata med någon som har gift sig å vet hur allt går till!! Jag tror det blir som du säger, kallt är skönt en varm sommardag. Jag pratar gärna vidare om allt inom bröllop om det är ok för dig?

  • Minimo­j
    Äldre 18 Nov 22:11
    #10

    Fast det är väl ändå mitt bröllop som folket ska gå på?så om vi vill ha bara Kalmar så borde väl dom acceptera det? :) hoppas jag!!!

  • Äldre 18 Nov 22:19
    #11

    Jag tror inte era gäster kommer anmärka på maten. Se bara till så att eventuella vegetarianer/veganer och allergiker har alternativ, så ska du se att det kommer bli bra :)

    Jag tycker det är skönt bara att få äta borta, slippa laga mat och diska, och får man då göra det med trevligt sällskap och fira ett brudpar som man känner, ja.. då kan jag gott äta kall mat även om jag kanske vanligtvis hade föredragit något varmt alternativ också.

    Det går ju inte sticka under stolen med att det blir lite knepigare om man ska servera något varmt. Har man catering som sköter det och goda möjligheter till varmhållning, eller äter på en restaurang (eller som vi, på hotell), då är det en annan sak. Alternativt om man har väldigt få gäster.


  • Äldre 18 Nov 22:22
    #12
    Minimoj skrev 2013-11-18 22:11:34 följande:
    Fast det är väl ändå mitt bröllop som folket ska gå på?så om vi vill ha bara Kalmar så borde väl dom acceptera det? :) hoppas jag!!!
    Du ställde en fråga tidigare om ni borde ha något varmt.
    Och då gav jag min åsikt på det...
    Jag skulle uppskatta något varmt. Om det finns möjlighet (och går att ordna enkelt).
    Det är jag som tycker det...
    Och det finns säkert fler.

    Det brukar också alltid vara någon som har åsikter om vad som serveras, vad man har på sig, vilka man bjuder, hur bordsplaceringen ser ut, vilken klädkod, inbjudningarna osv osv...
     
    Så det jag försöker få fram är att om man nu väldigt enkelt kan få både dom som tycker att det ska vara varm mat och de som föredrar kall mat nöjda - så kanske det är värt det Flört För då är det en sak mindre som dom kanske hänger upp sig på Flört
    Vi bjöd i alla fall gäster för att vi ville att dom skulle komma och trivas och ha en trevlig dag. Och då var det viktigt för oss att vi gjorde så många som möjligt nöjda - men utan att för den delen gå emot hur vi ville utforma dagen Glad 
  • Minimo­j
    Äldre 27 Nov 18:43
    #13

    Ja det är så otroligt mycket man måste tänka på! Catering kanske man skulle anlita, det underlättar ju väldigt mkt för oss. Vi har börjat och skriva ner vad man ska ha med sig i lokalen, vi kanske missar något? Detta har vi skrivit ner, Blommor servetter ljus vuxen dricka och läsk... Sen vet vi inte än vilken lokal det kommer att bli, måste ta tag i det med.

  • Minimo­j
    Äldre 27 Nov 18:44
    #14

    Jag förstår vad du menar, det lät som ett väldigt otrevlig svar du fick!! Sorry!! Vi har diskuterat lite kring maten och ena inte alls :-/

  • Äldre 27 Nov 18:55
    #15
    Minimoj skrev 2013-11-27 18:44:52 följande:
    Jag förstår vad du menar, det lät som ett väldigt otrevlig svar du fick!! Sorry!! Vi har diskuterat lite kring maten och ena inte alls :-/
    Det är lugnt Flört
    Maten är en stor detalj.
    Tar ni catering så kan det underlätta även i val av mat eftersom ni antagligen får förslag på färdiga menyer.
    Då blir det mer att välja "den , den eller den" menyn istället för att välja varje mat-detalj som ska lagas och tas med Glad 
    + att det säkert ger er en hel del sinnesro när det börjar närma sig.

    Jag gjorde tårtan själv, + dekorerade lokalen (gjorde de flesta dekorationerna själv också) osv osv så jag var totalt sönderstressad innan bröllopet. Och då hade jag ju ändå inte gjort maten som säkert skulle ta mer tid än tårtan...
    Gör man inte maten själv så behöver man inte vara lika orolig ifall någon inte gillar maten... Ok ni har valt den. men ni har inte haft ansvaret för kryddning mm så ni har ju någon att skylla på Tungan ute 
  • Minimo­j
    Äldre 27 Nov 19:19
    #16

    Tack! Känns skönt å få prats med proffs! Jag funderar på en hög tårta, gärna någon våning. :) Sen blir vi bara 44 gäster :)

Svar på tråden Hjälp!! Vad ska man bjuda på??