• Äldre 17 Nov 13:14
    2151 visningar
    4 svar
    4
    2151

    valfri vigseldag?

    Jag vet inte vart denna tråden passar bäst. Hur som. Jag undrar om man kan gifta sig på vilken dag som helst i veckan. Eller är det lördagar som gäller bara. Frågar då vi har svårt att hitta ett datum som passar oss och som känns rätt för oss på en lördag, höst / vinter 2015? Vi har hittat datum som känns bra höst / vinter 2015. Men då är det inte på en lördag.

  • Svar på tråden valfri vigseldag?
  • Äldre 17 Nov 13:17
    #1

    Det finns par som har gift sig på en fredag, onsdag osv... men kolla med den församling som ni tillhör.

  • amerik­a
    Äldre 17 Nov 14:57
    #2

    Anledningen till att det brukar vara lördagar är väl främst för att man vill kunna ha en fest på kvällen utan att folk ska upp tidigt dagen därpå och gå till jobbet. Likaså om man har gäster som har rest en bit, så får de ta en extra dag ledigt då de inte kan komma t jobbet nästa dag.

    Annars går det visst att ha en vigsel vilken dag som helst, även kyrklig sådan. Bara se till att det inte krockar med ngt annat evenemang i kyrkan och att prästen är ledig.

    Är det borgerlig vigsel, så är det t o m ofta så att det är vardagar som gäller. I min kommun t ex, om man vill viga sig i Stadshuset, är det torsdagar + fredagar på e.m som det finns tider för det, inte lördagar alls. 

  • Äldre 17 Nov 20:52
    #3

    Vi blir vigda en måndag:)

  • Äldre 17 Nov 20:53
    #4
    2015 skrev 2013-11-17 13:14:58 följande:
    Jag vet inte vart denna tråden passar bäst. Hur som. Jag undrar om man kan gifta sig på vilken dag som helst i veckan. Eller är det lördagar som gäller bara. Frågar då vi har svårt att hitta ett datum som passar oss och som känns rätt för oss på en lördag, höst / vinter 2015? Vi har hittat datum som känns bra höst / vinter 2015. Men då är det inte på en lördag.
    Idag ÄNTLIGEN! har vi hittat VÅRT datum! Drömmer TACK för all hälp!
Svar på tråden valfri vigseldag?