• Mathil­datige­r
    Äldre 11 Nov 14:18
    8965 visningar
    11 svar
    11
    8965

    "Fylla ut" borgerlig vigsel

    Ni som har haft/kommer att ha borgerlig vigsel, hur har ni planerat den?

    Det som vigselförrättaren säger är ju inte långt så vi skulle vilja fylla ut lite grann så det inte bara blir 2 minuter. 

    Men vad ska man ha? Sång? I så fall vad? Tal? Jag känner mig totalt idélös, hjälp! 

  • Svar på tråden "Fylla ut" borgerlig vigsel
  • Äldre 11 Nov 15:05
    #1

    Vi hade en solist som sjöng samt en dikt som brudtärnan läste.

  • Alylly­ra
    Äldre 11 Nov 16:16
    #2

    Vi hade en ingångslåt, en sång framför av några vänner, en dikt som min moster läste, en solosång framförd av en annan vän samt en utgångslåt. Alla låtarna var sådana som betyder mycket för oss och som vi tyckte passade.

    Om ni inte har några idéer alls kan ni ju utgå från den kyrkliga vigselakten (lär ju gå att googla fram), men var inte rädda för att göra det personligt.
    Det fina med den borgerliga vigseln är ju att man kan utforma den precis som man vill; hårdrock, hiphop, orkester, solosång, egna löften, ringar eller inte, fyrverkerier, dans, osv osv.
    Det går att hitta på hur mycket som helst! 

  • Äldre 11 Nov 17:06
    #3

    Vi skulle ha haft fiolspelande som i sista minuten blev sång eftersom filosträngarna pajade haha.

    Sen höll min gamla chef, tillika vår vigselförrättare, ett litet inledningsanförande och min mans bästa vän sjöng en sång.

    Lite mer tal från vigselförrättaren, sen sjöng min son och några kompisar ur hans kör och sedan avslutade förrättaren med några ord igen.

    Nu är hon politiker och har stor vana vid att brodera ut texten så mitt bästa tips är att ni hittar en vigselförrättare som ni vet gillar att snacka på lite :).

  • Äldre 11 Nov 18:20
    #4

    Vår vigsel tog ungefär 15 minuter. Så här gjorde vi:


    INGÅNG VÄLKOMSTORD AV VIGSELFÖRRÄTTAREN DIKT SOLOSÅNG VIGSELCEREMONI SOLOSÅNG UTGÅNG
  • jools
    Äldre 11 Nov 18:57
    #5

    Det finns flera trådar om du kollar här i forumet som diskuterar borgerlig vigsel och hur man fyller ut den, finns både bra tips på dikter och vad vigselförrättaren kan säga mer än de två minutrarna.

    Vi ska ha borgerligt men har tänkt börja med inledande ord av vigselförättaren, sen en sång framförd av några vänner, sedan någon dikt och visdomsord av vigselförättaren, ev en sång till, sen cermonin och sen är det klart :)

  • Mathil­datige­r
    Äldre 12 Nov 08:56
    #6

    Det är jättebra tips, men hur väljer man sånger när man är totalt tom i hjärnan?

  • Äldre 12 Nov 09:02
    #7
    Mathildatiger skrev 2013-11-12 08:56:17 följande:
    Det är jättebra tips, men hur väljer man sånger när man är totalt tom i hjärnan?
    Googla "solosång bröllop" så får du en hel del tips på sånger.

    Här är annars några förslag:
    - Kärleksvisan - Sarah Dawn Finer
    - Utan dina andetag - Kent
    - Du är Allt - Sonja Allden
    - Det vackraste - Cecilia Wennersten
    - From This Moment On - Shania Twain
    - You raise me up - Josh Groban
  • Äldre 12 Nov 09:06
    #8

    Här finns lite tips på dikter om ni vill ha en sådan. Vigselförrättaren läste en dikt som vi hade valt vid vårt bröllop, men man kan ju lika görna be en vän/tärna/släkting

    www.vigselringen.com/textotel.html


  • Alylly­ra
    Äldre 12 Nov 11:14
    #9
    Mathildatiger skrev 2013-11-12 08:56:17 följande:
    Det är jättebra tips, men hur väljer man sånger när man är totalt tom i hjärnan?
    Har ni någon som är "er sång"? Den kanske kan passa?

    Vi hade
    Om - Niklas Strömstedt
    Thank you - Led Zeppelin
    Hallelujah - Leonard Cohen med svensk text av en tjej här på BT
    Ingen av dem är väl så där uppenbart "bröllop", men vi blev väldigt nöjda.

    Jag sökte också på spotify på ord som "bröllop", "vigsel", "kärlek", "två", "älskar", och så på engelska förstås. Bara för att få inspiration.
    Fler förslag:

    The Lumineers - Ho Hey
    The Carpenters - Close to you
    Chicago - You're the inspiration
    Elton John - Your song

    Men som sagt - utgå från er två. Vad lyssnar ni på för musik till vardags? Ofta kan man "ta ner" snabba låtar och göra dem lugnare om man inte vill ha det så uppoppat.

     
  • Äldre 12 Nov 11:29
    #10

    Hej på er! 

    Vi ska gifta oss borgerligt den 1/2 och funderar på hur vi kan förlänga akten något. Vigseln kommer ske utomhus (!) på en plats där det ej är möjligt med el. Vi kan alltså inte ha någon inspelad musik och heller inga instrument ute i kylan. Vi vill heller inte ha en ensam sångare utan komp/musik till. Vår enda idé nu är en diktläsning, men jag skulle gärna vilja ha något mer också, alla tips mottages tacksamt! Glad
     

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Nov 12:17
    #11
    Kidneybönan skrev 2013-11-12 11:29:39 följande:
    Hej på er! 

    Vi ska gifta oss borgerligt den 1/2 och funderar på hur vi kan förlänga akten något. Vigseln kommer ske utomhus (!) på en plats där det ej är möjligt med el. Vi kan alltså inte ha någon inspelad musik och heller inga instrument ute i kylan. Vi vill heller inte ha en ensam sångare utan komp/musik till. Vår enda idé nu är en diktläsning, men jag skulle gärna vilja ha något mer också, alla tips mottages tacksamt! Glad
    Ni måste väl inte ha en ensam sångare? Om ni har några stycken så kan de bilda en liten kör och sjunga acapella. Då blir det ju mer "fylligt" med komp utan att behöva ta ut instrument. Dock tycker jag det borde kunna funka att ta ut en gitarr en kort stund utan att den förstörs helt. 
Svar på tråden "Fylla ut" borgerlig vigsel