• Aniara­4
    Äldre 12 Nov 19:53
    3922 visningar
    10 svar
    10
    3922

    Den enda utan barn..

    daniiel skrev 2013-11-11 19:47:16 följande:
    Oavsett vem man träffar, så tror jag inte att man alltid är superintresserad av att lyssna på precis allt som den personen har att berätta om. Det är en balansgång, från allas håll, att kunna intressera sig för sina vänner liv, oavsett vad dom innehåller, och att berätta om sitt eget. På en bra nivå.
    Där sa du något klokt!

    Under en period fick ALLA jag umgicks med barn, och det var för all del lite jobbigt, fast på ett mer privat plan. Som tur var hade jag en terapeut just då som jag kunde prata om det med, ja, tills hon också skulle ha barn förstås. Skrikandes

    Men jag upplevde inte riktigt något problem med att de bara kunde prata bajs osv, utan vi höll det på en ganska bra nivå. Delvis för att jag har kloka vänner som själva var uppmärksamma på att inte fastna i blöjträsket i samtalet, och delvis för att jag också var intresserad (till en viss gräns!) av deras upplevelser.

    Våra liv såg just då lite olika ut, men grunden för vår vänskap var att vi är intresserade av varandra och vill höra om varandras liv, erfarenheter och tankar och känslor även när man inte upplever precis samma sak själv. Jag intresserade mig för deras nya föräldraliv, och de intresserade sig för mina studier, mitt dejtande eller vad det var just då. Jag tror faktiskt aldrig att jag har behövt säga att "ååååååkej, nu räcker det", men jag hade gjort det om jag hade känt så.

    Men det kan säkert vara bra att påkalla uppmärksamhet till det faktum att du faktiskt hamnar utanför samtalet om det bara går ut på att jämföra förlossningshistorier, och säga att du visserligen tycker det är intressant att få höra vad de har varit med om men att du gärna skulle ägna en del av tiden åt ämnen där du kan delta också. Och som sagt, kanske undvika att umgås med mer än en mamma i taget, för det spinner inte iväg lika lätt om det inte finns något annan som hakar på och fyller på med sina egna historier.
Svar på tråden Den enda utan barn..