• ellysmom

Prinsess eller Brilliant till min alliansring?

Hej!

Hoppas på lite bra åsikter från folk med samma intresse som migsjälv för tillfället.
    Jag och min kille sedan 9 år ska äntligen slå till och gifta oss den 8 mars. Vi har varit förlovade i då ca 1,5 år och jag har en förlovningsring som ser ut så här:

Ska ha en enstensring som vigselring och som det nu är så är denna "beställd", fast med en sten på 1.02 carat och lika skarpa kanter som min förlovningsring och oroddat vitguld.:

Nu har jag dock börjat fundera på om man skulle kunna ha en brilliantslipad sten som enstensring istället? Eller om det ser konstigt ut tillsammans med de prinsesser som sitter i min förlovningsring? Den brilliantslipade ser ju lite större ut trots att carat-talet är detsamma (mer eller mindre) 1.03. Som denna:

Vad tycker ni? Någon som har kombinationen eller som kanske har sett den och kan ge mig råd?? Är ju jättesvårt detta och eftersom det handlar om en del pengar vill jag ju inte gärna bli missnöjd sen när jag väl står där...  
    Hur ska jag göra?

Jag har denna bilden på hur det kommer se ut ungefär, ringen på bilden har dock en sten på 0.7ct  och är i rödguld men själva idén är ju där. Jag tycker det ser lite "smalt" ut med en prinsess. Tycker att jag ahr tjocka fingrar. Guldsmeden tycker jag har långa så jag vet inte... Sen funderar jag på bredden på skenan oxå.. Ska den vara tunn till en större sten eller ska den vara närmare 4mm som min förlovningsring??
    Ni hör ju själva, jag är FÖRVIRRAD!!!

• Svar på tråden Prinsess eller Brilliant till min alliansring?
  • zero

Jag kan inte uttala mig om allt men jag tycker nog att det är snyggare om de inte matchar exakt.dvs jag tycker det hade varit finare med en rund brilliant och med smalare (dvs avsmalande) skena. Men det är jättesvårt att veta också när man inte kan se hur det ser ut. Hade ju varit en fördel om förlovningsringen varit smalare, men ja, sen lever jag ju i min lilla egen värld gällande bredder på ringar. Dvs hellre höjd än bredd. Skäms

• ThereseV

Jag gillar briljant- mer än prinsesslipad (det glittrar mer:P) Men det är ju helt klart en smaksak. Jag tycker du ska gå till en guldsmed så du kan testa båda stenarna, både med smalare och bredare skena. Jag tror det blir bra vad du än väljer :)

• ellysmom

Ja det är verkligen svårt. Har ju redan varit hos guldsmeden som gjort våra förlovningsringar och han tycker ju princess passar bäst eftersom det är så han.designat dem. Svårt att ha smalare förlovningsring oxå om man vill ha större diamanter. de jag har är totalt om 0.92ct så smalare skena går inte. Brilliant glittrar ju något mer men känns inte lika stilrent. Däremot kanske intrycket ändå blir stilrent iom alla de andra princesserna? Har aldrig sett nån som blandat så därför tänker jag att det kanske är snyggt? Brillianten på samma carat är dock en hel millimeter bredare, 6,5 mot 5,51 som princessen är.

• zero

Det är väl en smaksak. Jag tycker brilliant är väldigt stilrent det också. speciellt utan sidstenar (även om jag gillar det annars). Tror dock att det blir bra oavsett vilken sten du väljer, men jag hade personligen föredragit brilliant i 6 klofattning.

• ThereseV
    ellysmom skrev 2013-11-04 13:27:14 följande:
    Ja det är verkligen svårt. Har ju redan varit hos guldsmeden som gjort våra förlovningsringar och han tycker ju princess passar bäst eftersom det är så han.designat dem. Svårt att ha smalare förlovningsring oxå om man vill ha större diamanter. de jag har är totalt om 0.92ct så smalare skena går inte. Brilliant glittrar ju något mer men känns inte lika stilrent. Däremot kanske intrycket ändå blir stilrent iom alla de andra princesserna? Har aldrig sett nån som blandat så därför tänker jag att det kanske är snyggt? Brillianten på samma carat är dock en hel millimeter bredare, 6,5 mot 5,51 som princessen är.
    Kan du inte kolla med en annan guldsmed som inte är "partisk"? Så får du en till oberoende åsikt, men ändå från någon som har lite koll:)
    Jag trodde det var bredden på vigselrigen du funderade över.. på förlovningsringen förstår jag att det blir svårt att ändra, diamanterna styr ju som sagt den bredden. Väljer du en smalare vigseling så blir ju dock helheten smalare.  
    Som sagt, det är ju en smaksak så testa runt tills du känner att det känns bra.. ibland  kan man ju behöva smälta det lite och låta det sjunka in innan man bestämmer sig. 
  • ellysmom

Ja det var bredden jag funderade över men någon skrev att det "vore en fördel om förlovningsringen var smalare" vilket ju inte är ett alternativ. Min ring är helt underbar med sina lite större princesser och det är perfekt för mig. Jag gillar inte pyttediamanter. Men jag tänkte som du Therese. Jag ska ta o gå till Jarl Sandin här i Gbg och fråga dem oxå. Känner ni annars till någon bra i Göteborg? Och kanske känner ni till någon alternativ infattning för princess än den jag visat här? Idėtorka!

• zero

ellysmom: alltså det jag skrev om att det skulle vara en fördel om förlovningsringen var smalare var ju inte helt seriöst menat ;)
    Det finns ju andra fattningsalternativ också om du behöver inspiration. Bästa är att googla.Eller kolla på pricescope. 

• ellysmom
    karamell skrev 2013-11-04 14:39:12 följande:
    helt klart princess!!!
    Hittade just denna bilden... Får bli princess trots allt. UNDERBART fint! Kanske rundad skena dock.. kunde ju kanske vara en kul variation?

• pinkflesh

Annars så kan ju en brilliant i en 4 klo-fattning se ut som en princesslipad! Då får du ju den extra milimetern på stenen + formen ;) Fast en del säger ju att det inte är lika säkert med 4 klo-fattning, särskilt inte när stenen är så pass stor, men det går ju alltid att fråga guldsmed, kanske går att lösa ändå!

Svar på tråden Prinsess eller Brilliant till min alliansring?