• Springrain

Hur skulle ni tolka denna klädkod?

Hallojs! Hur skulle ni tolka denna klädkod? SKulle ni bli förvirrade?
    Ge gärna exempel på vad ni skulle ta på er både som man och kvinna.

Klädkod: Mörkkostym- jordnära, lugna färger 

• Svar på tråden Hur skulle ni tolka denna klädkod?
  • xanthine

Dom har valt klädkoden mörk kostym, fast med färgönskemål.

Enligt wikipedia är mörk kostym:
    Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller flug. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym traditionellt för informell klädsel. 

Och i ditt val av kläder väljer du alltså en kjol eller klänning i jordnära, lugna färger :) Inget skrikigt i rosa eller orange liksom :) 

• Springrain
    xanthine skrev 2013-11-03 10:51:54 följande:
    Dom har valt klädkoden mörk kostym, fast med färgönskemål.

Enligt wikipedia är mörk kostym:
    Vid klädkoden mörk kostym påbjuds för män traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym, vit skjorta och slips eller flug. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt varit reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Inom anglo-amerikansk etikett kallas mörk kostym traditionellt för informell klädsel. 

Och i ditt val av kläder väljer du alltså en kjol eller klänning i jordnära, lugna färger :) Inget skrikigt i rosa eller orange liksom :) 
    :)
    Det är den evetuella klädkoden jag och min mtb hade tänkt sätta. Jag tycker du uppfattade den fint. Är den otydlig på något sätt?  Jag vet ju att min inte ska gå ifrån klädkoder egentligen.
  • xanthine

Jag tycker det är glasklart :) Jag hade tagit på mig en klänning i beige eller svagt ljusrosa tror jag om jag hade fått en sån inbjudan.

• daniiel

Jag håller med. Det är vanliga klädkoden mörk kostym, men ett tillägg om färgönskemål. Personligen skulle jag skippa sådant, för att försöka styra gästerna så pass är inte "my cup of tea". Alla är vi dock olika. Jag tycker gott och väl att det räcker med en etablerad klädkod och låta gästerna själva få bestämma vilka färger dom vill klä sig i.

• Springrain
    daniiel skrev 2013-11-03 11:13:34 följande:
    Jag håller med. Det är vanliga klädkoden mörk kostym, men ett tillägg om färgönskemål. Personligen skulle jag skippa sådant, för att försöka styra gästerna så pass är inte "my cup of tea". Alla är vi dock olika. Jag tycker gott och väl att det räcker med en etablerad klädkod och låta gästerna själva få bestämma vilka färger dom vill klä sig i.
    Om man skippar formaliteten på klädkoden då? utan bara säger jordnära, ljusa färger? Det handlar inte om att försöka styra men att vi vill ha en helhet. Precis som en som väljer frack. Vi vill att atmosfären ska vara lugn och jordnära. Är det lättare att förhålla sig till enbart färg önskemål?
  • Chicita

Att man sätter frack, mörk kostym eller kavaj som klädkod är ju inte för att få det enhetligt.
    Det är för att hjälpa gästerna att klä sig rätt för tillfället.
    Alltså att dom ska veta om det är en enkel tillställning, lite finare eller typ bal på slottet...

Men det är bara en rekommendation, ni kan inte räkna med att alla gäster kommer att följa eran färghänvisning slaviskt.
    Jag skulle bli mer förvirrad om jag fick en inbjudan med önskemål "klä er i dom här färgerna" men inget annat...

Öööööh jaha? Ska jag ta balklänningen från nian som hänger i garderoben, eller ska jag ta den där blommiga sommarkläningen i bomullstyg som jag köpte på rea i somras?

Jag skulle valt den nivå ni vill ha på klädseln. Så om ni vill att dom klär upp sig i mörk kostym för herrarr och en klänning eller dräkt där kjolen är under knäet (och i ett finare material, alltså inte bomull eller linne eller typ jearsy) så väljer ni det.

Ni kan sen skriva till att ni gärna ser att dom undviker starka färger och gärna håller sig i skalan med jordtoner om dom vill och kan.
    Men det kan ni bara önska, inte kräva.

Om någon väljer att ändå komma i en stormönstrad långklänning i cerice och gult så är dom i sin fulla rätt att göra det. Klädkoden är som sagt en rekommendation och önskemål om färg är just önskemål...
    Sen brukar de flesta försöka att följa önskemål och klädkoder så långt dom kan i alla fall... Glad 

• TheD

Sätta klädkod är en sak men att blanda in färger gillar jag inte. Jag går inte och köper något bara för att det måste vara i en speciell färg ;)

• Annamolly
    TheD skrev 2013-11-03 14:49:30 följande:
    Sätta klädkod är en sak men att blanda in färger gillar jag inte. Jag går inte och köper något bara för att det måste vara i en speciell färg ;)
    Haller med. Jag tycker inte att man kan uppmana gaster att kla sig i en viss farg. Jag kanske inte ens passar i "jordnara, lugna farger" utan klar mig i enbart klarblatt, cerise och lila. Da maste jag ju kopa nya, dyra finklader i en farg jag inte ens gillar. 
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Mathildatiger
    Springrain skrev 2013-11-03 12:37:48 följande:
    Om man skippar formaliteten på klädkoden då? utan bara säger jordnära, ljusa färger? Det handlar inte om att försöka styra men att vi vill ha en helhet. Precis som en som väljer frack. Vi vill att atmosfären ska vara lugn och jordnära. Är det lättare att förhålla sig till enbart färg önskemål?
    Nej det är det inte. Jag skulle inte gilla att "tvingas" till en färg jag inte gillar/passar i. Sätt klädkod och överlåt resten till gästerna. 
  • snowstars

Säger som alla andra. Det viktigaste är att ni väljer en riktigt klädkod, t.ex. Mörk kostym. Sen kan man väl förvisso ha önskemål om färger men jag skulle låta bli det. Personligen skulle jag nog bara våga ta på mig något brunt om jag fick en inbjudan med "jordnära färger" som klädkod. Brunt för att vara säker på att jag har på mig något i rätt färg. Och jag passar INTE i brunt. 

• Kalaspinglan

Som många andra redan skrivit så uppfattar jag också klädkoden som att ni vill att folk ska klä sig på finhetsnivån mörk kostym (det skrivs f.ö. i två ord ) men att ni har krav på vilka färger folk ska ha på sig.

Jag klär sällsynt illa i lugna, jordnära färger, och mina festkläder är alla i ganska kraftiga färger, förutom svart då. Jag skulle inte ha något att ha på mig på ert bröllop, och skulle högst antagligen bli tvungen att köpa något nytt som antagligen inte skulle bli använt fler gånger.

Jag uppskattar inte inbjudningar där det står vilken färg man ska ha på sig, det vill jag faktiskt välja själv.

Jag förstår att ni eftersträvar ett visst intryck, men jag tror det är bättre att sikta på att välja en lokal med "rätt stämning" och fixa dukning och pynt för att passa temat än att be gästerna klä sig i en viss färg.

Om ni absolut vill ha med en uppmaning om färgval så kan ni skriva något i den här stilen:

Klädkod: Mörk kostym.
    Tips: färgtemat är jordnära färger, klä dig gärna i det om du vill.

• daniiel

Jag skulle skippat att skriva något om färg öht faktiskt. Det skulle för mig bara kännas väldigt kontrollerande på något sätt. Lite som att ni gärna vill att gästerna ska klä sig så att dom passar in i vad ni ser som den perfekta bilden av ert bröllop. Hellre än att ni vill att dom kommer i det dom trivs i, som de individer dom är, och känner sig bekväma och fina.

En klädkod, etablerad sådan, är för mig inte alls samma sak som att ha önskemål om färgval på kläder.

• Flor

Jag skulle bli irriterad om jag fick en inbjudan där det står vilken färg mina kläder ska ha.
    Nog för att det är brudparets dag men någon måtta får det vara på kraven. Jag tar på mig de kläderna jag vill i den färgen jag gillar inom ramen för klädkoden

Svar på tråden Hur skulle ni tolka denna klädkod?