Inlägg från: Anonym (MI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MI)

    Gravid! Hjälp!!

    Hej!
    Jag kan se att det är svårt och jag tänker inte säga hur just du ska hantera din situation, men jag tänkte berätta min historia och hur jag ser på föräldraskapet. Jag hoppas det kan hjälpa dig på något sätt.

    Jag hade precis fyllt 20 när jag blev gravid. Nyinflyttad till den staden med ett sommarvik. som enda jobbmöjlighet. Sambon hade även han en väldigt tveksam jobbsituation. Jag bestämde mig för att behålla barnet, även om ingen runt mig tyckte att det var en bra idé. Idag är hon 2½ och vi har precis flyttat igen. Jag har börjat plugga på högskola och hennes pappa har fått nytt jobb. Det har inte alltid varit lätt och jag kan säga med handen på hjärtat att hade jag vetat vad jag vet idag så hade vi skyddat oss bättre. Men jag skulle inte byta henne mot något annat i världen (oftast). Plugga med barn (på högskolenivå) är inte heller det lätt, man har mindre tid och andra prioriteringar än de man läser tillsammans med. Det tar en hel del på krafterna att försöka få schemat att gå ihop samtidigt som man ska orka hålla vardagen rullandes med allt vad det innebär. Just nu har vi haft en extra jobbig period när vi har saknat dagisplats och fått pussla med tider, schema och släkt för att någon alltid ska vara hemma.

    Nu ska jag sluta babbla okontrollerat och komma till mina tips Flört  Gör det som känns bäst för er och era liv. Tänk på att det är ett stort beslut, men dröj inte förlänge med att komma till ett beslut (det blir inte lättare med tiden, tro mig). Titta inte i bebisaffärer eller på nätet innan du har bestämt dig! (Det är en väldigt förskönad bild man får av det). Och sist men inte minst; Det är en stor(!!) omställning att få barn, stundvis fantastiskt underbart, stundvis outhärdlig. Det finns inte en möjlighet att förbereda sig helt på att bli förälder, eftersom de flesta av oss aldrig varit i en situation som ens kan liknas vid det.

Svar på tråden Gravid! Hjälp!!