• Sheltiegirl

oplanerat gravid 7 månader innan bröllopet!

Min mens är sen 1 vecka så gjorde ett gravtest nu på morgonen som var positivt! Detta är inte planerat och jag trodde verkligen att det var min kropp som spelade mig ett spratt men inte denna gången tydligen, jag har fortfarande inte fattat det! Vi längtar båda efter barn men hade tänkt börja försöka först efter bröllopet.

Hur sjutton gör vi med bröllopet nu??? Jag kommer vara i 7e månaden och jag personligen tycker inte att det är så värst vackert med gravida brudar och tänk om jag får jätteproblem med foglossning eller annat, vill INTE sitta i rullstol eller må så dåligt att jag inte kan riktigt delta.

Vårt bröllop är planerat till 30 Maj 2014 och om inget händer har jag BF i Juli. Jag vet inte hur jag ska lösa detta, vill inte gärna vänta något år med bröllopet men vi vill ha 2 barn och inte alls stor åldersskillnad. Känns som att om vi planerar in bröllopet mellan barn 1 & 2 så blir det säkert samma dåliga timing en gång till.

Vi vill ha ett vackert utomhusbröllop i en bokskog med somriga färger som tema, ett vinterbröllop passar alltså inte så bra.

Jag är jätteförvirrad och behöver verkligen era råd. Min sambo vet inte om att jag är gravid än

• Svar på tråden oplanerat gravid 7 månader innan bröllopet!
  • daniiel

Grattis! :)

Bestäm inget nu. Lägg bröllopsplaneringen på is i en månad, det borde ni ha tid med. Gå på inskrivning på MVC, prata om saken med din sambo och känn efter. Fatta inga beslut nu, såhär tidigt.

Oavsett om ni genomför bröllopet och du är gravid, eller om ni väljer att skjuta på det ett år, så ska du se att det kommer bli jättebra.

• niwen

Vi vaknade också upp en dag och råkade vara gravida. Helt överlyckliga. 
    Jag ville inte hella gifta mig gravid även om många frågar om vi ska göra det för att "det är bäst". Men vi har bestämt oss för att ha ett bröllop med dop strax efter bebisen kommer. Den är beräknad i maj och vi tänker oss i september. Jag hoppas jag ska ha det som en tillräcklig morot för att kunna gå ner kommande bebiskilon. Men ni har tid att avvakta ett tag till innan ni bestämmer er. Det kommer gå fin ska du se Glad

• Mathildatiger

Grattis!

Jag har tänkt lite på hur man skulle kunna lösa det om det blev så. Vi har försökt få barn i 1,5 år och håller nu på med utredning, men har bestämt att vi i alla fall vill planera bröllop, vi vet ju inte när/om jag blir gravid. 

Så om det var jag så skulle jag köra på med både bröllop och bebis, men jag har ju en liten annan utgångspunkt. 

Dessutom skulle jag hellre vara gravid än ha småbarn på mitt bröllop, men det är jag det.

Bästa rådet är nog redan sagt, ta lite tid och fundera på vad som är bäst för er! 

• lmcl

Det var precis vad som hände oss, fast tre månader innan bröllopet, precis innan inbjudningarna skulle ut... Vi väntade till vecka 12, sen bestämde vi oss för att vänta med bröllopet ett år. Sen ändrade vi oss och gifte oss borgerligt på tu man hand, och i maj 2014 (två år senare) kommer vi att ha vår bröllopsfest, med kyrklig välsignelseceremoni och fira med släkt och vänner

• ThereseV

Om jag var du så skulle jag börja med att prata med sambon. Sedan finns det ju bara ett antal olika alternativ att välja mellan.
    Abort och ha bröllopet som tänkt, vara i 7e månaden, skjuta på det till tex aug, tidigarelägga bröllopet (så snart som går) eller skjuta på det (till nästa sommar efter eller ännu längre fram)
    Jag brukar skriva ner för- och nackdelar när jag inte vet hur jag ska göra och tycker att det blir mycket mer överskådligt så, och ofta känner jag direkt när jag skriver vad det egentligen är jag vill.

• Sheltiegirl

Självklart ska jag berätta för min sambo snarast, han fyller år om exakt 1 vecka men kan omöjligt hålla mig så länge, vågar jag lita på 1 test eller ska jag göra ett Clearblue digital imorgon bitti och om det också säger positivt berätta för honom? Vet att han kommer bli glad men väldigt chockad.

Tack för era svar, är helt skakis och är skönt att ni säger åt mig att andas och ta in alla känslor innan vi går vidare med bröllopsplanerna.

Är orolig för att få tidigt mf och har man då bytt datum är det ju helt i onödan. Vill inte ge min sambo falska förhoppningar men samtidigt mår ju garanterat jag skit om jag skulle få tidigt mf och han inte ens vet om att något växte i magen..

• Lenblo

Att ha ett enda år mellan barn 1 och 2 brukar inte vara någon hit med tanke på att kroppen behöver hämta sig från föregående graviditet mer än några enstaka månader. Att ha bröllopet nästa år vid samma tid borde alltså funka utan att ni nödvändigtvis har så jättelångt mellan barnen (säg 1,5-2 år). Bara en tanke om just det alternativet.

• Caledonia
    Mathildatiger skrev 2013-10-29 11:50:12 följande:
    Grattis!

Jag har tänkt lite på hur man skulle kunna lösa det om det blev så. Vi har försökt få barn i 1,5 år och håller nu på med utredning, men har bestämt att vi i alla fall vill planera bröllop, vi vet ju inte när/om jag blir gravid. 

Så om det var jag så skulle jag köra på med både bröllop och bebis, men jag har ju en liten annan utgångspunkt. 

Dessutom skulle jag hellre vara gravid än ha småbarn på mitt bröllop, men det är jag det.

Bästa rådet är nog redan sagt, ta lite tid och fundera på vad som är bäst för er! 
    Sitter i samma situation. Vi vill inte heller vänta, det har ju inte funkat de senaste 18 månaderna ändå... Jag har kikat på gravidklänningar, och det finns en hel del fina! Det är inte optimalt, vill gärna kunna njuta på bröllopet utan gravidkrämpor osv men jag tar hellre det än att skjuta upp bröllopet. Vi kommer gifta oss i maj, och är jag gravid då så hellre det än att inte vara gravid då.

Men om du, TS, har lätt för att bli gravid så kanske det är lika bra att skjuta upp
  • Mathildatiger
    Caledonia skrev 2013-10-29 14:43:40 följande:
    Sitter i samma situation. Vi vill inte heller vänta, det har ju inte funkat de senaste 18 månaderna ändå... Jag har kikat på gravidklänningar, och det finns en hel del fina! Det är inte optimalt, vill gärna kunna njuta på bröllopet utan gravidkrämpor osv men jag tar hellre det än att skjuta upp bröllopet. Vi kommer gifta oss i maj, och är jag gravid då så hellre det än att inte vara gravid då.

Men om du, TS, har lätt för att bli gravid så kanske det är lika bra att skjuta upp
    Vi gifter oss i juni och nu har jag bröllopet som en ursäkt till att tänka att det är ganska bra ändå att jag inte blir gravid nu. Så då är det nästan bra hur det än blir varje månad, i alla fall ett tag. Hjälper lite mot mens-depressionen. 
  • Caledonia
    Mathildatiger skrev 2013-10-29 15:56:19 följande:
    Vi gifter oss i juni och nu har jag bröllopet som en ursäkt till att tänka att det är ganska bra ändå att jag inte blir gravid nu. Så då är det nästan bra hur det än blir varje månad, i alla fall ett tag. Hjälper lite mot mens-depressionen. 
    Haha precis likadant här... De senaste månaderna har det varit bebis eller bröllop, två bra alternativ. Nu är bröllopet på och blir det bebis så blir det
  • FruForsmark

Stort grattis till plusset! :)

Om jag ska ge lite konkreta råd så är det följande:

Ta ett clearblue digital för säkerhets skull (de är det mest okänsliga testet och utfallet kan man därmed lita starkt på) Berätta snarast för din sambo, om du får missfall så är det något ni går igenom tillsammans. Som Chicita säger, tänk inte mer bröllop på ett tag. Lägg det på is och låt detta smälta in.

Det är lätt att ha förutfattade medningar om hur en graviditet kommer bli/kan påverka men jag kan säga att jag hade kunnat gifta mig imorgon (är 7,5 mån gravid). Jag har bara gått upp i vikt på mage och bröst, har inga foglossningar och skulle klara att vara vaken till midnatt om det skulle krävas. Alla graviditeter är olika och omöjliga att förutse. Om ni bestämmer er för att gifta er på utsatt datum så är det väl inte värre att ni får anpassa bröllopet efter dig och dina förutsättningar? Allt går att lösa så jag tycker inte du ska oroa dig utan njuta av situationen, i annat fall får ni skjuta på bröllopet lite. Du kanske inte alls känner för att skaffa ett syskon så tätt som du vill just nu.

• Ekorren

Exakt samma sak hände oss :) Helt plötsligt och oplanerat var jag gravid. Skulle ha gift oss nu i sommar, men har flyttat det till nästa sommar istället. Vi hade ju kunnat ha det i sommar men vår dotter är så liten så vi ville inte lämna henne hos barnvakt än. Alla graviditeter är som sagt olika, jag hade en väldigt okomplicerad sådan och hade lätt kunnat gifta mig i 7:e månaden. Jag själv vill dock gärna dricka vin till bröllopsmiddagen (fånigt av mig kanske) så jag vill varken vara gravid eller amma då. Fundera över vad som är viktigast för er med bröllopet, årstid, före/efter barnafödande, typ av fest osv. Finns många bra alternativ redan i tråden. Men just nu, ta det bara lugnt. Skulle ni köra på maj nästa år hinner ni ändå planera, även om ni väntar med att bestämma er tills efter vecka 12 då (största) missfallsrisken är över. Lycka till och grattis!

• Sheltiegirl

Min sambo blev jätteglad! ingen av oss har eg fattat det så båda funderar mkt på hur vi ska göra med bröllopet. Han hade förslaget att vi gifter oss borgeligt och har ceremoni och fest om 1 år. Vi vill båda vara gifta innan barnet kommer och jag föreslog att vi tidigarelägger bröllopet till Februari men han tyckte att vi inte har råd med ett bröllop tills dess..

Hm hoppas att ekonomin ser bättre ut till vår/sommar 2015 eller ett riktigt bugdetbröllop nu i februari? Jag vet att ni säger att jag borde ta in alla känslor och intryck och bara njuta men jag har jättesvårt för att inte tänka på bröllopet!

• xMariax
    Sheltiegirl skrev 2013-10-31 11:09:22 följande:
    Hm hoppas att ekonomin ser bättre ut till vår/sommar 2015 eller ett riktigt bugdetbröllop nu i februari? Jag vet att ni säger att jag borde ta in alla känslor och intryck och bara njuta men jag har jättesvårt för att inte tänka på bröllopet!
    Jag skulle satsa på ett budgetbröllop tror jag.. Grattis!
    24 Maj 2014
  • Caledonia

Ett budgetbröllop behöver ju inte vara något negativt det finns massor av sätt att få ett fantastiskt bröllop fastän man inte har massor av pengar. Min sambo pluggar och jag är inte direkt högavlönad, så man får lägga ner mycket energi på att hitta billigare (dock ej sämre) vägar. Hör av dig om du behöver lite tips!

• xMariax
    Caledonia skrev 2013-11-02 07:37:04 följande:
    Ett budgetbröllop behöver ju inte vara något negativt det finns massor av sätt att få ett fantastiskt bröllop fastän man inte har massor av pengar. Min sambo pluggar och jag är inte direkt högavlönad, så man får lägga ner mycket energi på att hitta billigare (dock ej sämre) vägar. Hör av dig om du behöver lite tips!
    24 Maj 2014
  • Sailergirl

Jag hade nog också satsat på ett "budget"-bröllop. Fundera på varför ni gifter er. Det är mycket trygghet/juridiskt inblandat utöver festen. Kanske är bra att ha den tryggheten innan barnet kommer. Fest kan man ha när som, det måste inte vara ett bröllop inblandat. Man kan också ha stor fest på sin 1åriga bröllopsdag och en mindre fest vid själva bröllopet. Vad är budgetbröllop för er? Det går att ha väldigt fina bröllop till överkomliga priser bara man planerar på ett smart sätt. Lycka till och grattis till pluset :)

Svar på tråden oplanerat gravid 7 månader innan bröllopet!