• Sofie R

Köpa ring på eBay?

Vad har ni för erfarenheter, vågar man köpa ring på eBay? Har det gått bra för er som prövat?

• Svar på tråden Köpa ring på eBay?
  • MrsSCHHHHHH

Hej,

jag har köpt ring från ebay två gånger, bägge gångerna har funkat superbra, förutom att paypal har strulat, men det hade inget med säljaren att göra. Bägge gångerna värderade jag ringarna här i Sverige och de var precis som utlovade plus att de värderades till minst det dubbla än det jag betalade för. Min erfarenhet var mycket positiv, m.a.o.

Mitt tips är att välja en säljare som hållt på länge och som har bra omdömen, lusläs vad det är du köper och våga ställ frågor till säljaren om du är osäker.

• ericacecilia

Vi köpte min mans ring via etsy.com, nu har vi visserligen inte dubbelkollat materialet men etsy upplever jag som en mer seriös sida som är nischad på hantverk snarare än, ja, allt möjligt.
    Vi beställde även min vigselring från en guldsmed via etsy och den blev hur bra som helst, diamantintyg och allt medföljde. Den har vi fått undersökt av en svensk guldsmed som var mycket nöjd med arbetet och stenarna!

• sandrachristofer

Det beror nog lite på vad du har tänkt för ring? Material, diamant mm?Jag hade också många fuderingar på det innan jag beställde min ring hos min lokala guldsmed istället.Vitguldet är inte detsamma som här i Sverige tex   

• Sofie R

Ok, vad är det för skillnad på vitguldet? Det är nämligen det jag tänkt ha..

• zero

Det är nickel i vitguldet. Därför är det inte som här.

• Sofie R

Alltså bör man ha så hög karat som möjligt på vitguldet?

• zero

Jag kan inte svara på exakt hur blandningen ser ut på 14k vs 18k, fråga personen du köper av om de har någon koll. Tror anledningen är att de inte får kalla vitguld blandat med palladium för vitguld (bara i europa det är så). Deras Platina är dock bra.

• Lenblo

Jag köpte diamantringar 1, begagnat från en privatperson i USA och 2, ny från en indisk firma. De värderades till drygt 7 repsektive 3 gånger så mycket i Sverige.
    Vill man köpa en diamantring riktigt billigt på Ebay så är ett tips att leta upp en privatperson som har lagt ut en tämligen suddig bild. Då vill färre bjuda på den och du kan få den till ett lägre pris. Vanligvis har ju privatpersonen köpt en diamantring av god kvalité från början, även om hen är en usel fotograf och/eller inte har tagit med de fyra C:na i beskrivningen.

Man får vara observant på att de flesta internationellt säljer gult guld, medan rött är det vanligaste i Sverige. Tyvärr kan jag inget om vitguld.

• Sofie R

Häromdagen beställde jag ändå en ring från eBay! Sjukt spänd på att se hur det kommer gå! Är den värd så mycket som de påstår, kommer man åka på tull och moms. Och framförallt hoppas jag ju på att den är precis så fin som jag tror den är! Men det är en nervös väntan, om mina 6500kr är välinvesterade eller inte!

Svar på tråden Köpa ring på eBay?