• Modigh
    Äldre 8 Oct 14:20
    9003 visningar
    8 svar
    8
    9003

    utomhusvigsel - regn?

    Hej!
    Vi ska gifta oss i juni månad, antagligen 2015, som de ser ut nu, och vi vill båda verkligen ha en utomhusvigsel. De som är såå jobbigt me de är ju såklart om de skulle regna! Vi har lite svårt att komma fram till hur vi ska göra om de nu skulle regna.
    Jag skulle därför VÄLDIGT gärna vilja höra från er som haft, och planerar, en utomhusvigsel. Har ni en reservplan, hur ser den ut? Hur har ni gjort som fått ändra på planerna? Ja, ni förstår nog. Jag vill höra alla tips ocg råd som ni kan komma på!

    Vi lär bli runt 70 pers(som är bjudna iaf). Vi kommer ha en bygdegård som inte kommer rymma en vigsel utifall regn. Som de ser ut nu blir vigseln på en äng i närheten. Vill helst undvika att hyra ett gigantiskt tält för flera tusen..

    Tack på förhand! :D

  • Svar på tråden utomhusvigsel - regn?
  • Äldre 8 Oct 14:59
    #1

    Ni kan sätta upp en paviljong där ni ska stå (så ni slipper krångla med paraplyer) och så är det förhoppningsvis relativt torrt på marken under också så att inte klänningen blir lerig. (Finns en riktigt snygg 6-kantig på Claes Ohlsson)

    Till gästerna kan ni kanske köpa in såna där engångsregnkappor från typ Jula, biltema eller liknande. (eller be att dom tar med en sådan och gärna undviker paraplyer pga att det kommer skymma sikten för alla som står bakom).

    Allt löser sig.
    Regnar det så kanske ni kör en snabbare version bara. Och så länge det inte spöregnar så är det nog ingen större fara... 

  • Alylly­ra
    Äldre 8 Oct 16:28
    #2

    Vi hade samma dilemma, fast vi gifte oss i september istället. Men vädret var lika osäkert...

    Det slutade med att vi valde en inomhuslokal som fanns tillgänglig. Det underlättade väldigt mycket att kunna ställa iordning lokalen dagen innan, rigga ljud etc. och kunna låta det stå hela natten. Och dessutom var det skönt för nerverna att slippa vara orolig för om det skulle regna eller inte.
    Det visade sig att det blev jättefint väder och vi hade kunnat vara ute om vi hade velat, men jag är ändå glad att vi valde att eliminera det stressmomentet. Vi flyttade ut fördrink och mingel istället så att man ändå fick en chans att njuta av det fina vädret.

    Om ni verkligen vill vara ute är nog det bästa ändå att hyra ett tält alternativt göra nån slags lösning med presenningar. Och att informera gästerna på förhand om att vigseln blir utomhus, så att de också är beredda. 
    Om ni kan vara under träd med ett riktigt tjockt lövtäcke ovanför skulle det kunna minska regnet något, i alla fall om det duggregnar.
    Men om ni absolut måste vara utomhus så får ni nog acceptera att ni inte kan styra över vädret och fundera på hur mycket tid, pengar och energi ni vill lägga på att det ska lösa sig oavsett väderlek.

  • Äldre 8 Oct 16:45
    #3

    Något positivt är ju ändå att juni är den torraste månaden på året, med minst risk för regt :).

  • Äldre 8 Oct 17:01
    #4

    Vi har samma dilemma. Vi ska vigas på vår koloniträdgård (den har inget hus, men ett hus hade ändå inte rymt oss och våra gäster) i september nästa år.  Jag känner att vi måste ha en back-up-plan men jag har ingen aning vad den ska vara. Finns ingen bra lokal i närheten precis som man bara kan smita in i. Vi kommer få gnugga våra geniknölar!

  • Äldre 19 Oct 21:56
    #5

    Hej!
    Kul att se att vi inte är de enda som redan planerar inför bröllop 2015! :P

    Vi lär vara på Wapnö slott, och planen är att vigas i slottsträdgården. Om det skulle regna, förflyttar vi oss in i slottet :)
    Hoppas ni hittar en bra plan B! :) 

  • Modigh
    Äldre 20 Oct 21:47
    #6

    Ja vi har faktiskt valt att sätta upp partytält oavsett väder, tänker att de kan va väldigt skönt me skugga om de skulle va gassande sol.. :) Så vi tänker dekorera tälten så de känns lite lyxigare.. :D

  • Äldre 9 Jan 00:15
    #7

    Hej! Vi planerar för en utomhusvigsel den 28/6 2014. Vi tänkte ha själva festen i en bygdegård och vigas ute i trädgården. Vi funderar också över hur vi ska göra om det skulle regna. Det finns två tält (montera ihop till 1) vi kan hyra om vi vill. Isåfall kan man väl smycka det så det blir fint och mysigt. Vi finderar även på att ta tårtan ute i tältet. Ja jag vet inte, det är mycket att tänka på.

  • Mathil­datige­r
    Äldre 17 Jan 11:47
    #8

    Vi har valt att ha vigseln i Uppsalas universitetspark och vid regn kommer vi att vara i den pampiga hallen till Universitetshuset som liggar vid parken. Vi fick hyra en lokal för att det skulle vara öppet på en lördag och det kostade 700 kr. 

Svar på tråden utomhusvigsel - regn?