• Förälskade

    Fotograf!

    Hur mycket kostar egentligen en bröllopsfotograf? Vi vill ha under vigseln och efteråt på oss som gifta. Vad är ett rimligt pris? Vad betalar ni?

  • Svar på tråden Fotograf!
  • JoPe

    Vi valde axelochberg.com/ från Sundsvall (vi är från malmö) och betalde drygt 20.000 kr för en heldags fotografering. Nu var det i och för sig lite specialpris eftersom vi inte vigdes eftersom vi redan gift oss utomlands och hade festen i Sverige.

    Men huvudsaken är att för oss var fotografen supersuperviktig! Vi har läst att man bör beräkna ca 20% av sin budget på fotografen. Vi är jätteglada att vi har alla bilder både från det att vi gjorde oss i ordning till dess att vi skar tårtan. Bilderna är det enda som finns kvar nu i efterhand.

    Visst... minnet - men det händer så himla mycket den dagen så vi kom knappt ihåg något. Det var som att vara i en bubbla :D Om jag skulle gifta mig igen hade jag dragit ner på andra smådetaljer och satsat mer på fotografen.

  • PatriciaThern

    När vi gifta oss anlitade vi Sandra Birgersdotter (som tyvärr inte fotograferar bröllop längre), hon var ganska dyr och kostade 25 000 kr. Helt klart värt varenda krona! Man brukar säga att man ska lägga pengarna på en bra fotograf och på ringarna för det är det man har kvar efteråt. Erika Gerdemark är bäst i Sverige, hon tar 50 000 kr för en dag. HELT fantastiska bilder. Nu i efterhand ångrar jag att vi inte tog henne, kände dock inte till henne då pga bristfällig research från min sida tyvärr. Finns "fotografer" på Blocket som tar upp emot 10 000 kr för en dag och där resultatet är totalt katastrof. De har ju missat allt som ingår i en bröllopsfotografering med stora bländare (=suddig bakgrund), detaljbilder och att det kunde vill ha är att fånga känslan, kärleken och allt det vackra under dagen under dagen.

    Mitt råd är nog att strunta i prislappen och kolla noga på tidigare bilder. Har tyvärr allt för många vänner där fotografen missat buketten, det inte finns en enda bild på hela klänningen med släp, bilderna är tagna med blixt och där vem som helst av gästerna kunde ha tagit lika fina med sin mobilkamera.

  • AdamHelbaoui
    PatriciaThern skrev 2013-10-10 12:30:00 följande:
    När vi gifta oss anlitade vi Sandra Birgersdotter (som tyvärr inte fotograferar bröllop längre), hon var ganska dyr och kostade 25 000 kr. Helt klart värt varenda krona! Man brukar säga att man ska lägga pengarna på en bra fotograf och på ringarna för det är det man har kvar efteråt. Erika Gerdemark är bäst i Sverige, hon tar 50 000 kr för en dag. HELT fantastiska bilder. Nu i efterhand ångrar jag att vi inte tog henne, kände dock inte till henne då pga bristfällig research från min sida tyvärr. Finns "fotografer" på Blocket som tar upp emot 10 000 kr för en dag och där resultatet är totalt katastrof. De har ju missat allt som ingår i en bröllopsfotografering med stora bländare (=suddig bakgrund), detaljbilder och att det kunde vill ha är att fånga känslan, kärleken och allt det vackra under dagen under dagen.

    Mitt råd är nog att strunta i prislappen och kolla noga på tidigare bilder. Har tyvärr allt för många vänner där fotografen missat buketten, det inte finns en enda bild på hela klänningen med släp, bilderna är tagna med blixt och där vem som helst av gästerna kunde ha tagit lika fina med sin mobilkamera.
    Helt rätt, jag kunde inte sagt det bättre själv. Och har man en tight budget så är mitt tips att lägga fotobudgeten på en bra fotograf som fotograferar en kort porträttsession snarare än en medioker fotograf som fotograferar flera timmar. Hellre några få riktigt bra bilder än massa halvbra.
  • nr 5

    Vi betalade 10000 för en heldag. Han mötte upp oss hos frisören, fotade innan i park och sen under vigseln, tog bilder ute på fält efter och hela festen...från ca 10 till 12 på natten var han med. Helt otrolig engagerad och klättrade upp på stolar och la sig på golvet för att få bilden han ville ha. Mycket känsla i bilderna, vi var supernöjda! det var många gånger man kollade på bilden och tänkte "var han där??" det tycker jag är riktigt bra!
    Alla på festen gillade honom, även de som är kameraskygga...
    Fredrik hette han, hittade honom via internet. Bor i malmö. Sök på elvanfoto och kolla hans bilder om detta intresserar er.

  • Bollan

    Det beror ju helt och hållet på HUR man tänker. Bilderna är  ju en del av det viktigaste man har kvar efter sitt bröllop men alla lägger så olika och givetvis tänker olika. Jobbar med bröllop och vet faktiskt i dag hur man tänker. En del lägger massvis på maten och dukningen, många på exklusiv klänning och dyrbara detaljer. Men ofta tänker inte man på bilderna, de man har mest minne för livet. Sedan när man ska välja fotograf, titta på bilder från olika portfolios, hur bildseendet är. VAD får man för pengarna. Det finns fotografer som är dyra och inte ger så mycket och är mycket bra, det finns fotografer som ger massor för pengarna och ändå är bra på det. En bröllopsfotografering får inte misslyckas, det är just det tillfället man har och den dagen. Tänk på att ta reda som sagt: Vad för bilder tar fotografen, tänker man på detaljerna? Hur mycket får man för det man betalar? Får man alla bilder och fri tillgång till förstoringar osv? Får man dem högupplösta? Ingår fotobok? osv osv jag listan kan bli lång. Tänk även på vad kostar det om jag tar en fotograf långt ifrån som man vill ha - kostar det extra..Jag tycker man ska skriva och fråga olika och få offerter och fundera, - det kostar inte att fråga:) Skriv framförallt kontrakt så inget missuppfattas. Lycka till med ert val och med ert bröllop.

  • Silvnell2014

    Förälskade skrev 2013-10-07 20:58:04 följande:Hur mycket kostar egentligen en bröllopsfotograf? Vi vill ha under vigseln och efteråt på oss som gifta. Vad är ett rimligt pris? Vad betalar ni? Vi ska anlita en bröllopsfotograf som heter Caroline L jacobsson, hon tar 12500 kr för en hel dag. Hon är med oss innan, poträttbilder, vigseln, mingel vid festlokalen och lite under middagen. Sedan får vi mellan 300-400 högupplösta bilder och ett bildspel som kan användas till tackkort. Tycker själv att det har varit svårt med fotograf, har kollat runt en del, man får npg räkna med en 10.000-15.000 kr minst. Sen finns det många som tar upp mot 25-30.000kr

  • Förälskade

    Jag har nu bestämt mig, kommer boka en fotograf för porträttfotograferingen och sedan har jag en vän som fotar mycket och även ibland bröllop, hon ställer upp på att fotografera innan, under vigseln och sedan under festen. Hon vill ha erfarenhet och mat för det :) en win win situation

  • Nutten
    Förälskade skrev 2013-11-05 20:30:38 följande:
    Jag har nu bestämt mig, kommer boka en fotograf för porträttfotograferingen och sedan har jag en vän som fotar mycket och även ibland bröllop, hon ställer upp på att fotografera innan, under vigseln och sedan under festen. Hon vill ha erfarenhet och mat för det :) en win win situation
    Hoppas du blir nöjd! När du väljer porträttfotograf; gå på den stil du gillar. Alltså kika igenom en massa olika bröllopsfotografers hemsidor tills du fastnar för någon. Varje fotograf har sin egen stil, både vad gäller vinklar/idérikedom under själva fotosessionen och hur bilderna redigeras efteråt.

    En bröllopsfotograf kan verkligen kosta alltifrån mindre summor, till riktigt rejäla summor. Vad som är rimligt tycker jag ligger lite i betraktarens ögon. För mig som är fotointresserad och fotar mycket själv så är det rimligt att lägga en rejäl summa på min bröllopsfotograf, just för att jag är så enomt petig med hur bilderna blir och för att jag vill ha riktigt många högupplösta bilder som minnen. Jag kikade igenom mängder med bröllopsfotografers hemsidor innan valet slutligen föll på en som hade precis rätt formspråk för min del. Dyr, men kommer vara värd varenda krona i slutändan.
Svar på tråden Fotograf!