• Äldre 6 Oct 20:29
    5255 visningar
    14 svar
    14
    5255

    Måste man sminka sig?

    Jag använder bara mascara, och har aldrig sminkat mig mer än så. Har dock hört att man "måste" ha ordentlig make-up på sin bröllopsdag för att ansiktet inte ska se glansigt eller konstigt ut på bilder o.s.v. Hur står det egentligt till med det? Tror nämligen inte jag skulle känna mig bekväm eller känna igen mig själv med för mycket smink.

  • Svar på tråden Måste man sminka sig?
  • xMaria­x
    Äldre 6 Oct 20:42
    #1

    Jag kommer inte att sminka mig mer än lite mascara, kajal och kanske lite ögonskugga. Jag sminkar mig aldrig så det skulle bara se dumt ut.


    24 Maj 2014
  • Äldre 6 Oct 20:43
    #2

    i så fall om det är för att man inte ska se glansing ut är det bara puder du behöver, vilket kan se helt osynligt ut, det är din dag du bestämmer tycker inte att man måste ha en ordenklig sminkning :)

  • Äldre 6 Oct 21:10
    #3

    Man ska känna sig bekväm! Jag tror jag kommer sminka mig själv, just för att de gånger jag varit på tex. Make up store eller the body shop och blivit sminkad så känns det inte som jag. Tycker du själv att du brukar se glansig ut? Kolla/ta lite bilder i olika ljus och se efter, har ni bokat fotograf kanske ni kan få en provfotografering? Själv tycker jag att man ser ordentligt mer glansig ut med dessa mineralpuder som ska se så naturliga ut än utan, men de finns ju såklart andra puder också. Pröva dig fram med vad som ser och känns bäst ut!

  • Äldre 6 Oct 21:22
    #4

    Tack för bra tips! Och skönt att det var fler som tänkte som jag ... :D

  • Äldre 6 Oct 22:31
    #5

    Nej. Bra bilder handlar mer om ljus och vinklar än make up. Ett bra puder är smart att ha i handväskan om du blir svettig dock.

  • Äldre 6 Oct 23:50
    #6

    Det finns någon typ av servett också som kan matta av ansiktet från svett och glans utan att man lägger på nått.. 
    Blotting papers kallas det på engelska... 

  • Äldre 7 Oct 06:20
    #7

    I så fall skulle ju alla män behöva sminka sig också för att inte bli glansig på bilderna :P

    Jag kommer inte bära smink på bröllopet ^.^


  • Äldre 7 Oct 07:34
    #8

    Jag hade mascara och läppglans, som vanligt! Hade lite av nån creme som hette "photo finish", en genomskinlig gel som gjorde huden matt utan att ge nån färg eller så. det blev jättebra!

  • Äldre 7 Oct 09:04
    #9

    Det beror ju också jättemycket på hurdan hy man har. Jag har fet hy, vilket innebär att om jag tvättar ansiktet så är det glansigt och ser flottigt ut efter bara nån timme. Jag använder (och använde också på mitt bröllop) foundation och puder, vilket gör hyn matt och fin, och dessutom "binder" fettet så att ansiktet inte blir så glansigt även om jag inte pudrar mig på nån timme.

    Men sen känner jag folk som har helt perfekt hy, matt och fin, och inte en finne i sikte. De lyckostarna behöver ju varken foundation eller puder för att se fantastiska ut!

  • Äldre 20 Oct 20:32
    #10

    Man behöver ju inte spackla ansiktet. Det går ju att sminka sig så det inte ser eller känns sminkat, det enklaste sättet är att bara använda tex mineralpuder/foudation. Har man inga skavanker man vill täcka över så funkar mineralprodukter galant. Det är inte speciellt täckande, men ger lyster till ansiktet :)


  • Nettan­69
    Äldre 20 Oct 20:41
    #11

    Jag sminkar mig aldrig men tycker att det är roligt att se snygg ut på min stora dag. Jag gick till en makeup tjej första gången jag gifte mig -92 och jag har anlitat en tjej till mitt bröllop nu i dec oxå. 

    Har varit på modellfotografering och blivit sminkad, har kännt mig så fin!

    Men självklart är det upp till var och en hur man vill se ut!

    Lycka till!



     
  • Äldre 20 Oct 22:38
    #12

    så värt att sminka sig.
    jag gick till make.up store å köpte en brudsminkning.
    konsultation å provsminkning plus sminkning på bröllopsdagen.

    jag använder bara mascara när jag går bort.

    men så värt att sminka mig men viktigt att va naturlig. inga konstigheter å varma färger.
    men jag säger verkligen, tänk ett extra varv. gå in på närmsta make-upstore å se om du kan få prova lite lätt.
    se om du känner dig som en clown eller inte..




    Inte jättestr skillnad. Men jämnare, ansiktet är inte så påverkat av gråten (jag fulgråt fram till efter vigseln, hade jag inte vart sminkad hade det verkligen synts!) och lite mer tydlig i ansiktet.  Jag har faktiskt börjat sminka mig liiiiite oftare sen efter brölopet.. tycker det är fint..

    (Puder, mascara å lite ögonskugga har jag dristat mig till hehe)  
  • Äldre 21 Oct 17:12
    #13
    saragillsjö skrev 2013-10-06 20:29:56 följande:
    Jag använder bara mascara, och har aldrig sminkat mig mer än så. Har dock hört att man "måste" ha ordentlig make-up på sin bröllopsdag för att ansiktet inte ska se glansigt eller konstigt ut på bilder o.s.v. Hur står det egentligt till med det? Tror nämligen inte jag skulle känna mig bekväm eller känna igen mig själv med för mycket smink.

    Men smink behöver nödvändigtvis inte innebära massa färg. Du kan boka tid med en frisör/sminkös och förklara att du vill ha en naturell look och då kommer mesta fokus att vara på att få din hy att se så perfekt ut som möjligt. Jag hade ingen naturell sminkning men min hud blev otroligt bra då sminkösen lade ett transparent matt puder som gjorde att jag behöll en matt yta uner hela bröllopet vilket resuklterade i vacka foton utan glans och ev rodnad. Jag hade inte fixat det själv.


    Detta skulle kunna vara ett sminkalternativ för dig som bara kommer förstärka din naturliga skönhet:


    Noggran make up av huden med passande fundation, matt puder och consealer under ögonen Lätt rouge på kindbenen eller solpuder mascara diskret liplinear naturellt läppglans Diskret ögonbryndfyllnad

     

  • Äldre 21 Oct 17:14
    #14

    stavar som en kratta med den här mobiltelefonen..

Svar på tråden Måste man sminka sig?