Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Hur mycket är det vanligt att man ger?

    Precis som kikät skriver så beror det ju på hur nära brudparet man är.
    Det vanligaste verkar vara runt 500:- per par om det inte är syskon eller liknande. 

  • Chicita
    daniiel skrev 2013-10-06 08:54:37 följande:
    Jag trodde att man gav presenter, gåvor, till nära och kära för att man vill ge en present och att man ger från hjärtat. Inte som direkt betalning och i relation till vad den andra ger.

    Jag frågar ju inte runt om vad folk tänker spendera på julklappar och födelsedagspresenter till mig, bara för att kunna ge tillbaka i samma prisklass. Jag ger ju utifrån mina förutsättningar och tänker efter vad jag vill ge.
    Håller med Glad

    En gåva är något man ger helt frivilligt, av egen önskan. Om man vill så kan man ge något som personen/personerna önskat sig, men har man något annat man hellre ger så ska man göra det.
    En önskelista är inte en beställningslista som man kan pricka av. Och det finns ingen regel som säger att man måste ge det någon har önskat sig (i så fall hade jag ägt ett helt stuteri som 5:åring Tungan ute med tanke på alla hästar jag önskade mig). Och gåvan behöver inte heller stå i relation till något.
    Man måste inte ens ge något alls... även om personen/personerna önskar det, och det väl egentligen hör till vett och etikett. Men har man inte råd så kanske det är bättre att kunna lägga pengarna på att närvara - än att stanna hemma men skicka en present?

    Visst kan det vara en bra tumregel att på ett mer påkostat bröllop kan en mer påkostad present vara på sin plats. Det finns etikettregler som säger att presenten ska stå i relation till kuvertpriset som brudparet har betalt.
    Men hur kan man veta vad det kostar om man inte frågar vad det kostar (och det gör man ju inte).
    En "enkel tebjudning" kan faktiskt ha kostat mer än en sittande trerätters. Och den hemlagade buffén kan i slutänden bli dyrare eller lika dyr som att köpa in catering, men man får kanske fler valmöjligheter med den hemlagade.

    Däremot skulle jag kanske bara ha gett en liten slant / billigare present om det inte blev någon mat/dryck/fika alls. Om vi bara var välkomna till själva vigseln liksom... Men jag skulle ändå baserat det på hur nära jag är brudparet och vad jag vill ge Glad 
Svar på tråden Hur mycket är det vanligt att man ger?