• Anonym (chauf­för)
    Äldre 5 Oct 14:41
    7138 visningar
    15 svar
    15
    7138

    Den som skjutsar runt..

    Jag vill inte verka bitter men jag blir lite trött.
    I mina vänrelationer slutar det alltid med att jag alltid ställer upp med att skjutsa runt och ja, det slutar med att mina andra vänner aldrig kör och det alltid är jag. Jag får dessutom sällan eller aldrig bensinpengar för besväret.

    Jag tycker det är helt ok att köra, det gör jag gärna. Vet hur det är och har sjlv varit i den sitsen där det uppskattas (brukade dock alltid betala en 20 eller vad jag hade i småmynt för besväret).

    Hade en kompis i somras som verkligen utnyttjade det här till den grad att när det var hennes tur att köra så skulle hon istället åka med en annan (vi skulle till en annan stad) och i sista sekund så bad hon mig komma och hämta henne (1-2mils omväg) för hon inte skulle åka med den andra ändå. Och det är ALDRIG så att hon kan köra till mig och ställa bilen fastän jag bor mot den stora vägen ut ur samhället och hon på typ andra sidan av samhället. 

    Ska iväg ikväll och är skadad så kan inte ta mig gåendes eller cyklandes. Bad då min kompis som också skulle dit om skjuts då hennes man skulle köra henne, men det gick inte för sig. Tillslut bestämde jag mig för att köra själv, eftersom bussar går så dåligt, och då skriver hon "men då kan du komma och hämta mig så slipper han köra?".

    Egentligen ville jag bara bli jättesur och bara "nej, det går inte" men jag bara "okej, jag kommer". 

    Hur ska man hinta om att jag känner mig lite utnyttjad och ledsen över att det alltid slutar med att jag kör alla runtkomkring. Vet att jag är väldigt snäll och givmild och sällan bryr mig, tills denna grad, då det inte ställs upp tillbaka.

    Är det ens överhuvudtaget okej för mig att känna mig upprörd och lite utnyttjad av detta eller överreagerar jag?  

  • Svar på tråden Den som skjutsar runt..
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 5 Oct 14:47
    #1

    Säg ifrån!!


    Aldrig att jag skulle ställa upp att behöva alltid vara den som kör. Är vännen till och med så oschysst att du inte får åka med hennes man och hon har sen mage att fråga dig om hon kan åka med dig hade jag aldrig ställt upp på.


    Man ställer upp för sina vänner, man utnyttjar inte dem som dina tyvärr verkar göra :(

  • Anonym (chauf­för)
    Äldre 5 Oct 14:53
    #2

    Nej!
     Det är ju just det som är problemet!

    Jag tycker om att vara generös och att ge. Men jag förväntar ju mig att få tillbaka och det är just i den stund när jag märker att kompisar inte ger tillbaka som det gör mig så arg.

    Hennes anledning till att jag inte kunde få skjuts av hennes man var att han kanske skulle ut sen och då skulle han ändå inte köra hem. Men. Då hade jag ju bara behövt ta buss ena vägen liksom. Och det var inte 100% att han ska ut.

    Det som stör mig mest, som jag glömde lägga till, är att jag berättade om det som hände i somras för den här kompisen, och hon bara "alltså, så gör man inte. så skulle jag aldrig göra." Och sen gör hon samma sak.  

  • Äldre 5 Oct 15:10
    #3

    Om du har pratat med din kompis om att du blev utnyttjad som chaufför av en annan så kan du ju bara dra upp det igen.
    Typ "alltså jag fattar inte hur vissa tänker... jag ska bara köra hela tiden och får aldrig något tillbaka, nu vill hon ha skjuts igen"...

    Eller så kan du glatt utbrista "Här är din privatchaufför, vart ska vi åka idag Frun"

    Det bästa är dock att ta ett snack med henne och verkligen förklara att du känner dig utnyttjad.
    Men om du inte vågar göra det så kan du ju testa att dels dra upp det hon redan vet om - eller att hinta lite fint om att du blir utnyttjad... 

  • Äldre 5 Oct 15:13
    #4

    Jag hade en kompis som jag alltid fick fixa skjuts till... hon hade inget körkort men tog förgivet att jag alltid skulle köra. Hon gav aldrig bensinpengar eller ngt som tack. Vet dessutom en gång när hon och hennes kille va ute och min sambo lovat att hämta. Först ringer hon och vill åka hem direkt. Så han pkte 3 1/2 mil enkel väg för att hämta henne. Precis när han kommer innan för dörren så ringer hennes kille och vill hem... detta plus att hon va en energi tjuv fick mig att till slut säga tack och hej! Men då hade hon även hunnit stöta på min kille... så säg ifrån för detta är fan inte ok! Tyvärr finns de såna här människor lite överallt. ..

  • Anonym (chauf­för)
    Äldre 5 Oct 15:23
    #5

    Ja.
    Alltså.
    Det är en idé att dra upp det på det sättet.
    Men det svåra är att skulle hon säga "men du tycker väl inte jag är sån?" Så skulla jag börja vrida på mig och bara njaaae. Jag är så konflikträdd.  

    Det sura är att personerna som gör det här ofta funkar normalt med andra men det är något med mig som gör att folk tycker det är okej att sätta sig på mig. Skrikandes 
    Det gör mig lite arg och irriterad. Hur ska man vara snäll, inte bitchig men ändå så pass att man inte alltid blir uttnyttjad på detta sätt. (Gäller på andra plan och inte bara när det gäller att köra bil. Har stött på de mest egensinniga vännerna genom åren som jag tillslut inte orkat med. En av dem parade ihop mig och min sambo, för att sedan bli så svartsjuk att hon gjorde allt för att få oss att göra slut så hon kunde få honom "tillbaka" (de har aldrig varit tillsammans men hon insåg väl då att han var ett kap då..)).  

  • Anonym (chauf­för)
    Äldre 5 Oct 15:26
    #6
    Josiie100401 skrev 2013-10-05 15:13:14 följande:
    Jag hade en kompis som jag alltid fick fixa skjuts till... hon hade inget körkort men tog förgivet att jag alltid skulle köra. Hon gav aldrig bensinpengar eller ngt som tack. Vet dessutom en gång när hon och hennes kille va ute och min sambo lovat att hämta. Först ringer hon och vill åka hem direkt. Så han pkte 3 1/2 mil enkel väg för att hämta henne. Precis när han kommer innan för dörren så ringer hennes kille och vill hem... detta plus att hon va en energi tjuv fick mig att till slut säga tack och hej! Men då hade hon även hunnit stöta på min kille... så säg ifrån för detta är fan inte ok! Tyvärr finns de såna här människor lite överallt. ..
    Det är samma här!
    Hon har inget körkort och jag kör gärna.. men då kan man iaf slänga till en 20 lite då och då ELLER så att hennes man kan köra förbi där jag bor, lika stor omväg som om jag ska svänga förbi dem, så det blir "lika". Hade hon på annat sätt bjussat tillbaka, hade det också varit fine. Men nu är det inte så. Well. Får ge henne en chans ikväll att slänga in en 20 innan jag drar upp något. 
  • Äldre 5 Oct 15:37
    #7

    Innan du släpper av henne säger du att du räknade ut att bensinen blir xx kronor, har hon det på sig eller skall du svänga förbi en bankomat innan ni kommer hem?

    Det är svårt att komma ur den. Säger hon att hon trodde du skulle köra gratis så säger du att du ju trodde hennes karl skulle köra och att du givetvis hade tänkt dela bensinpengarna, så du tog förgivet att hon också delar.

    Eller så sms:ar du och säger att du redan är framme och att du visst glömde hämta henne, men eftersom hennes man ändå kunde skjutsa så spelar det ju inte så stor roll... Flört

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 5 Oct 15:48
    #8
    Ello skrev 2013-10-05 15:37:55 följande:
    Eller så sms:ar du och säger att du redan är framme och att du visst glömde hämta henne, men eftersom hennes man ändå kunde skjutsa så spelar det ju inte så stor roll... Flört
    Den var bra!!! hahahaha
  • Sofie R
    Äldre 5 Oct 16:53
    #9

    Det är ganska typiskt att det alltid är samma personer som inte betalar! Jag säger inte att man ska betala 20kr varje gång, men en hundring då och då skadar ju inte! Bara för att visa sin uppskattning liksom. Sen är det ännu mer typiskt att den som inte har körkort inte betalar nått. Men det tror jag nästan beror på okunskap, de vet helt enkelt inte alls vad det kostar att äga en bil!

  • Anonym (chauf­för)
    Äldre 6 Oct 03:28
    #10

    Jaha.
    Så skjutsade jag henne dit, kom till deras lägenhet och hämtade. Sen var vi på tjejkvällen. Sen ringer hennes man och är utanför och kommer och hämtar henne. GUD vad arg jag blev. Sa tom det till den andra (vi hade fb-konvo om tjejkvällen så hon visste att hon sagt han inte kunde köra) som vi var hos att jag faktiskt blev besviken. Ska nog fråga henne nästa gång vi ses, (svårt att ta det inför andra) och bara; har din man något emot mig eftersom han inte kunde köra hem mig men kom och hämtade dig?
    För blev riktigt ledsen.
    Inte erbjöd hon några pengar eller något.
    Sån tur var höll den andra med om att det var dåligt och att hon förstod jag blev ledsen!

    (Hoppas nu inte hon hänger på BT för det är ju en rätt specifik grej.. :S Fast. Då hoppas jag hon känner sig skyldig iofs.) 

  • Äldre 6 Oct 11:48
    #11

    Ärligt talat så hoppas jag att hon hänger här! Du skulle sagt till på en gång, så där gör man inte.
    Förstår om du är konflikträdd men någon gång måste man stå upp för sig själv, du mår bättre utan människor som tar all din energi och som gör sig ledsen. Vänner gör inte så.

    Jag tycker du ska prata med henne, och nästa gång så åker du själv. Säg att du tar bussen om det känns bra, och så säger du bara att du ångrade dig och tog bilen ändå. Men det bästa är så klart att du säger ifrån, annars kommer det aldrig ta slut.

  • Äldre 6 Oct 12:02
    #12

    Vilken jobbig sits du har hamnat i ! Och jag förstår att du är konflikträdd, de är inte kul att behöva ta upp och prata om problem. Men det är enormt viktigt, annars hamnar man i den situationen som du tyvärr har hamnat i nu .


    Att vara en person som gärna hjälper andra och ställer upp är en väldigt bra egenskap men då är det desto viktigare med att kommunicera om när man tycker att det blir för mycket eller om man vill ha ersättning eller liknande. För många är det underförstått att man sjutsar varannan gång eller att man bidrar med bensinpengar men för vissa så är det inte så. Och då är det viktigt att man är noga med att berätta vad man förväntar sig av den andra personen så att de inte blir missförstånd.


    Därför är de viktigt att du pratar med din kompis och förklarar hur du känner. Att du gärna hjälper till med att sjutsa men att det vore skönt om du kunde få lämna bilen hemma ibland också. Hinta inte utan var rak och ärlig.


    De är jobbigt att behöva prata om problem men de är grundläggande för en bra realtion :)

  • Äldre 6 Oct 12:56
    #13
    Sofie R skrev 2013-10-05 16:53:10 följande:
    Sen är det ännu mer typiskt att den som inte har körkort inte betalar nått. Men det tror jag nästan beror på okunskap, de vet helt enkelt inte alls vad det kostar att äga en bil!
    Tja... Lite OT men jag har varit i totalt andra änden.
    Jag har inget körkort, jag bjöd ofta på mat (om vi var någonstans och käkade), jag la ut (och fick inte tillbaka) pengar för stallhyra, jag köpte utrustning till vår gemensamma häst om det fanns behov av det, betalade hovslagaren osv osv.
    Sen fick jag höra i efterhand att jag utnyttjade henne eftersom jag inte betalade bensin.

    Men alla pengar jag betalade var långt mer än vad halva bensinkostnaden hade varit. Hon tyckte dock att jag skulle betalt bensin också.
    Hon kunde verkligen inte förstå skillnaden (men så tyckte hon i och för sig att jag kunde sälja ett par ridbyxor till henne och dra av det på det hon var skyldig mig Tungan ute)

    Med det vill jag säga att ibland behöver det inte vara så att man får just bensinpengar - så länge man får något annat tillbaka.
    Men om man bara är den som ger och ger hela tiden så är det j-vligt surt oavsett vad det gäller Skrikandes
  • Anonym (chauf­för)
    Äldre 6 Oct 13:40
    #14

    Absolut är det så att man kan betala med annat. Men just att köra tycker jag kräver en viss koncentration och ett visst ansvar som den personen inte vet. Det handlar oftast inte heller bara om bensinpengar. Att ha bil DYRT. Det är försäkringar hit och dit. Allt ska funka. Service och dylikt. Det var som hon i somras som inte körde någon gång utan utnyttjade mig. I bilen till Stockholm (som tar c:a 4-5) sitter hon och skryter om att hennes bil inte har rullat så långt och att det är väldigt bra med tanke på årsmodell. Där sa jag till att hon inte bara fick för bensinpengarna utan jag körde med 18kr/milenuträkning och drog av lite för att min drar väldigt lite bensin. Men då tyckte hon jag var snål. Men när man sitter och skryter om det..det är klart att hennes bil gått lite... det är ju alltid jag som får köra de långa sträckorna.. Morr. 

    Hursom. Jag tror inte hon fattar alla kostnader runt om och faktum att det tar koncentration osv att köra och det är lite det som kör mig. Visst, det kostar inte så mycket extra att köra och hämta någon men det kostar. Och sträckan kostar i sig. Sitter jag själv i bilen betalar jag ju det men är man två kan man ju lika gärna dela på det även om jag ändå skulle betala det själv.. 

    Tyckte det kändes skönt iaf att den andra tjejen också tyckte det var konstigt beteende! Det lättade lite. Så jag ska ta upp det med henne, om inte förr så nästa gång hon ber om skjuts. Typ att "Jag kör gärna ibland men blev faktiskt besviken sist när din man inte kunde köra oss hem för att han skulle dricka, att jag tillslut bestämmer mig för att köra själv eftersom jag inte vill styras av bussarna när jag ska hem och att du då ber om skjuts och att din man sen hämtar dig ändå. Jag blev faktiskt ledsen och räknar med att mina vänner ska ställa upp likadant för mig såsom jag ställer upp för dem." Typ.  

  • Äldre 6 Oct 13:52
    #15
    Anonym (chaufför) skrev 2013-10-06 13:40:05 följande:
    Absolut är det så att man kan betala med annat. Men just att köra tycker jag kräver en viss koncentration och ett visst ansvar som den personen inte vet. Det handlar oftast inte heller bara om bensinpengar. Att ha bil DYRT. Det är försäkringar hit och dit. Allt ska funka. Service och dylikt. Det var som hon i somras som inte körde någon gång utan utnyttjade mig. I bilen till Stockholm (som tar c:a 4-5) sitter hon och skryter om att hennes bil inte har rullat så långt och att det är väldigt bra med tanke på årsmodell. Där sa jag till att hon inte bara fick för bensinpengarna utan jag körde med 18kr/milenuträkning och drog av lite för att min drar väldigt lite bensin. Men då tyckte hon jag var snål. Men när man sitter och skryter om det..det är klart att hennes bil gått lite... det är ju alltid jag som får köra de långa sträckorna.. Morr. 

    Hursom. Jag tror inte hon fattar alla kostnader runt om och faktum att det tar koncentration osv att köra och det är lite det som kör mig. Visst, det kostar inte så mycket extra att köra och hämta någon men det kostar. Och sträckan kostar i sig. Sitter jag själv i bilen betalar jag ju det men är man två kan man ju lika gärna dela på det även om jag ändå skulle betala det själv.. 

    Tyckte det kändes skönt iaf att den andra tjejen också tyckte det var konstigt beteende! Det lättade lite. Så jag ska ta upp det med henne, om inte förr så nästa gång hon ber om skjuts. Typ att "Jag kör gärna ibland men blev faktiskt besviken sist när din man inte kunde köra oss hem för att han skulle dricka, att jag tillslut bestämmer mig för att köra själv eftersom jag inte vill styras av bussarna när jag ska hem och att du då ber om skjuts och att din man sen hämtar dig ändå. Jag blev faktiskt ledsen och räknar med att mina vänner ska ställa upp likadant för mig såsom jag ställer upp för dem." Typ.  
    Ok nu skrev jag just bensinpengar, men man kan väl lika gärna ersätta det med "bilersättning" eller något annat.
    Men som jag skrev så betalade jag betydligt mer än det i andra saker. Och hon behövde ofta inte åka extra heller eftersom jag gick hem till henne och så åkte vi gemensamt därifrån och tillbaka och sen gick jag hem till mig... Det var också ofta hon som ville att jag skulle följa med även om det var hennes dag och jag egentligen inte skulle dit.
    Ska vi sätta det i siffror så kan vi ju säga att hon i slutänden var skyldig mig 15000:- även efter att jag generöst dragit av 20:- per mil, även för de gånger hon ville ha med mig till stallet och jag alltså inte bad henne om skjuts.
    Poängen är fortfarande att man inte ska utnyttja varandra. Oavsett vad det gäller.
    Så fort den ena personen behandlas som plånbok, chaufför, barnvakt eller vad det nu kan vara så är det något snett i vänskapsförhållandet och det måste man kunna prata om.

    Jag tycker defenitivt att du ska ta upp det med din kompis, speciellt eftersom det alltid finns risk att sånt här kommer fram ändå till slut. Kanske bara genom att du muttrat något till en annan kompis som sen för det vidare, eller du sitter och småhintar men att hintarna i sig inte går fram - men att hon lägger ihop två och två och får det till 5 sen... För om man inte är ärlig och pratar direkt om saker och ting så brukar dom kunna bli värre i slutänden.

    Har du svårt att ta upp något och att vara sådär direkt så kan du självklart hinta försiktigt, men låt det leda till en diskussion där du får fram det du vill ha sagt.
    Man behöver ju liksom inte vräka ur sig saker sådär brutalt heller bara för att man ska vara ärlig. Det finns ju ett mellanläge Glad 
Svar på tråden Den som skjutsar runt..