• 20140222

Hur valde ni kyrka/kapell?

Jag är troende kristen, och tillhör den Svenska Kyrkan.

Jag tycker min hemförsamling är bra, men vantrivs i min hemförsamlings kyrka.
    Då den kyrkan är lite för "modern" för min smak. Den kyrkan ser ut mer som en villa.

Jag undrar hur ni tänkte då ni valde kyrka/kapell?

Valde ni kyrkan/kapellet som ni döpts i eller konfirmerades i?
    Eller:
    Valde ni kyrkan/kapellet som ligger nära där ni skall ha mottagningen efter vigsel?
    Eller:
    Valde ni kyrka/kapellsom har en för er intressant historia?
    Eller:
    Valde ni kyrkan/kapellet som era föräldrar eller annan ur er familj/släkt/vän vigdes i?
    Eller:
    Valde ni kyrka/kapell för utseendes skull?
    Eller:
    Valde ni att vigas i er hemförsamling.

Ja, helt enkelt undrar jag hur ni valde er kyrka/kapell?
    Vad tänkte ni på då ni skulle välja kyrka/kapell?

• Svar på tråden Hur valde ni kyrka/kapell?
  • Nyfiken gul , nu fru

I församlingen vi tillhör finns det fem kyrkor.  En kyrka + ett kapell i byn där vi bor o en liten o intim kyrka i grannbyn.  och två kyrkor i nästa grannby där en är gigantisk och den andra nästintill som en kyrkoruin - populär att gifta sig i till sommaren.  Vi har även tillgång till två vackra sommarkapell ute vid havskanten.  Vi valde kyrkan i den närmaste grannbyn för den är finast, o den som också har alla gudstjänster . Det kändes mest naturligt. Det är ofrånkomligt att den kyrkan även tillhör "familjen" eftersom makens barn är döpta där, hans vänner o bekanta har gift sig där o det är där hans pappa begravdes. 

Kyrkan är sedan medeltiden o är rikt smyckad och extremt liten o intim.

• amerika

När jag gifte mig förra gången (18 år sedan) gjorde vi det i min mammas hemby där det ligger en vitputsad kyrka så vackert i en björkdunge vid en sjö. Och sedan hade vi festen i bygdegården 500 m därifrån. Det var väldigt fint och lyckat. 

Det var dock 12 mil att åka från vår hemstad och inga direkta övernattningsmöjligheter, men det var ingen som klagade. 

24 maj 2014
  • sophieh

Vårat val var enkelt. Varken jag eller min blivande är troende men vi kände att vi vill ha någon koppling till kyrkan. Ingen random kyrka liksom.. Så vi tog den kyrkan som båda har en historia med. Min morbror är begravd där, han dog väldigt ung, min blivandes föräldrar gifte sig där och båda våra barn döptes där :) Var lite rädd över att framförallt min släkt skulle ta illa upp eller tycka det var jobbigt att vara i kyrkan min morbrors begravning var i så jag ringde min mormor och morfar och frågade om det var ok. Och de var det ju. Så så valde vi! Vi gifter oss om 300 (!) dagar. :D

• cutefjant

Vi valde kyrkan efter personliga band, mina föräldrar gifte sig där jag och mina bröder är döpta där och sen hade vi även min mammas begravning där, så för oss var det ett självklart val.

:)

men man gör som man själv känner, hoppas ni hittar vad ni önskar!

• Chicita
    cutefjant skrev 2013-10-06 10:48:02 följande:
    Vi valde kyrkan efter personliga band, mina föräldrar gifte sig där jag och mina bröder är döpta där och sen hade vi även min mammas begravning där, så för oss var det ett självklart val.

:)

men man gör som man själv känner, hoppas ni hittar vad ni önskar!
    Ta det inte som något dumt nu för jag menar inget illa.
    Men har din blivande koppling till den kyrkan eller spelade det ingen roll för honom?

För jag tänkte på att du skev att ni valde kyrkan pga personliga band. Men du har inte skrivit något om hans band dit... Eller har han och hans familj en koppling till en annan kyrka, men att ni valde den som du har koppling till av andra skäl? Glad
  • xMariax

Vi har inte valt kyrka ännu, men de 2 vi funderar på är:

1. pga att den är fin (endast)

2. Sambon är döpt där, hans föräldrar gifte sig där, jättefin natur runt, nära festplatsen och det är sambons hemförsamling.

Det lutar mer åt att vi väljer kyrka nr 2.  

24 Maj 2014
  • Miss M

Vi kommer från två olika städer och bor i en tredje. Hans hemstad kändes aldrig aktuellt för någon av oss. Staden där vi bor kändes inte aktuellt eftersom jag har både farmor och mormor i livet och de skulle inte orka resa så långt. Min släkt är större än hans och dessutom samlad i och i närheten av min hemstad. Därför valde vi min hemstad!

Val av kyrka var sedan inte alls svårt. Vi vigdes i kyrkan där jag är döpt, konfirmerad och hade skolavslutningar. Glad Det kändes självklart och när vi kom in i den kändes den alldeles lagom stor också. Mycket mindre än jag mindes, men på ett bra sätt. Det finns en jättefin kyrka i staden, men den hade varit alldeles för stor! Är mycket nöjd med vårt val.

• Aniara4

Min man ville att vi skulle gifta oss i hemförsamlingen, men jag var först emot det eftersom det bara finns nya moderna kyrkor i vår församling och jag var av den bestämda uppfattningen att sådana är tråkiga. Jag tittade istället på olika ställen i skärgården, pejlade lite ifall han skulle vilja vara på orten där han växte upp och där det finns en fin kyrka (min hemstad har jag inte haft någon stark koppling till på väldigt många år) men det ville han inte, och fundera på en massa olika ställen. Men till slut gick jag med på att gå och titta på en av kyrkorna i vår hemförsamling (de andra hade jag kategoriskt sagt nej till), och upptäckte att den var hur häftig som helst, och inte så ödsligt stor som jag var rädd för. Så då fick det bli den!

• cutefjant
    Chicita skrev 2013-10-06 11:03:31 följande:
    Ta det inte som något dumt nu för jag menar inget illa.
    Men har din blivande koppling till den kyrkan eller spelade det ingen roll för honom?

För jag tänkte på att du skev att ni valde kyrkan pga personliga band. Men du har inte skrivit något om hans band dit... Eller har han och hans familj en koppling till en annan kyrka, men att ni valde den som du har koppling till av andra skäl? Glad
    Lungt, vi valde tillsammans och han ville lika mycket som jag annars hade vi inte tagit den kyrkan :) Vi planerar väldigt mycket tillsammans faktiskt riktigt kul :D
  • Chicita
    cutefjant skrev 2013-10-08 10:13:37 följande:
    Lungt, vi valde tillsammans och han ville lika mycket som jag annars hade vi inte tagit den kyrkan :) Vi planerar väldigt mycket tillsammans faktiskt riktigt kul :D
    Glad
  • niriel

Vi valde inte min hemkyrka eller min mans, utan en kyrka som vi båda tyckte var vacker och som ligger i anslutning till hans föräldrars sommartorp. Det var mest som en bonus att min mormors mormor och mormors morfar gifte sig i den kyrkan för en herrans massa år sedan.. Så lite personlig koppling hade vi ju! Men de undrade lite på expeditionen, varför en tjej från ett ställe och en kille från ett annat och som bor på en tredje ort valde just deras kyrka! Skrattande

Svar på tråden Hur valde ni kyrka/kapell?