• Äldre 20 Sep 17:02
    3645 visningar
    17 svar
    17
    3645

    levande ljus i kyrkan

    Hej

    Jag undrar om det är någon mer som endast haft levande ljus i kyrkan under vigseln och släkt ner allt elektriskt för att få en romantisk och mysig stämning inne i kyrkan?

    Nu ska vi gifta oss i slutet på Augusti så det kanske inte fungerar i praktiken då det är ljust ute 15:30.

    Någon som har gjort eller funderar på samma sak?

  • Svar på tråden levande ljus i kyrkan
  • Äldre 20 Sep 17:39
    #1

    När det gäller dekoration av kyrkan så har man inte alltid så mycket att säga till om.
    Det är prästens gudstjänst mer än vad det är ert bröllop, och kyrkan är ingen lokal man hyr och dekorerar efter eget huvud.
    Med det sagt så går det ju alltid att prata med prästen och höra vad denne tycker, men jag tror att det är svårt att få till någon mysig stämning då du inte kan ställa ljus lite här och där, utan det kommer antagligen bara bli mörkt och trist i bänkraderna och ni kommer att synas väldigt dåligt. 

  • Äldre 20 Sep 21:53
    #2

    kanske blir så ... aja well då kan jag ju släppa den tanken ;)

  • Äldre 20 Sep 23:08
    #3

    Tja släpp den inte helt, fråga prästen Glad
    Om det är en gammal kyrka så har den säkert varit upplyst med bara ljus tidigare (medeltid och därikring). 
    Dom kanske kan tänka sig att tända upp ljus i alla hållare dom har under den stund ni är där. (speciellt om ni sponsrar med lite ljus Flört 

    Är det en ljus augustidag så kommer ni nog inte behöva belysning alls om det inte är väldigt små fönster i kyrkan. Om det är en kyrka med små fönster som kanske dessutom har mörka glasmålningar och det är en dag med dåligt väder (moln) så kanske det ändå räcker med att tända lite ljus...
    Så fråga... Du kan ju inte få mer än nej Flört 

  • Äldre 21 Sep 10:07
    #4

    Nog finns det fler kyrkor än medeltidskyrkor som kan lysas upp med bara ljus, elektricitet blev väl inte vanligt förrän i början på 1900 eller nåt? Jaja, petitesser ;) Kommer ihåg min enda julotta (när jag var 14 och konfirmand) och då var det ljus i varje bänkrad och alla ljushållare som fanns, väldigt mysigt! Den kyrkan är byggd i slutet på 1700-talet. Men är det dagsljus så vet jag inte som det gör så stor skillnad, precis som Chicita säger :)

  • Äldre 21 Sep 10:11
    #5

    Får helt enkelt undersöka detta vidare! Alltid bra med input av alla på BT alltid lika kul och se att man inte är själv att bli liiite för peppad inför den stora dagen :D

  • Äldre 21 Sep 10:20
    #6

    Vi tänker köra ljus överallt där det går och sen får de dimma ner ljuskronorna så blir det precis lika vackert som vid jul! vi kommer bidra med Liljeholmens ljus om de vill ha det

  • Äldre 21 Sep 10:58
    #7
    Ekorren skrev 2013-09-21 10:07:46 följande:
    Nog finns det fler kyrkor än medeltidskyrkor som kan lysas upp med bara ljus, elektricitet blev väl inte vanligt förrän i början på 1900 eller nåt? Jaja, petitesser ;) Kommer ihåg min enda julotta (när jag var 14 och konfirmand) och då var det ljus i varje bänkrad och alla ljushållare som fanns, väldigt mysigt! Den kyrkan är byggd i slutet på 1700-talet. Men är det dagsljus så vet jag inte som det gör så stor skillnad, precis som Chicita säger :)
    Medeltiden sträcker sig ju från typ 1050 - 1523 och det var ju där som "kyrkoboomen" kom liksom och det byggdes kyrkor hejvilt. 
    men jag tänkte mer på stilen än på tidsepoken (som du ju också snappade upp) Flört 

    Många av de kyrkor som är byggda runt 1700-1800 talet har ju istället gaslysen eller oljelampor (beroende på tidpunkt) eftersom det är det som var på modet då. Så dom har inte så många ljushållare. Och jag tror inte att kyrkorna där är lika villigt inställda till att dra igång sån belysning då det kanske kan krävas mer jobb än att bara byta ljus i hållarna Glad
  • Jghkvg­jnv
    Äldre 21 Sep 11:59
    #8

    Vi hade levande ljus när vi gifte oss i december- galet vackert!

  • Jghkvg­jnv
    Äldre 21 Sep 12:01
    #9

    Men det var ingen medeltidskyrka. Man kan ju dämpa belysningen lite och ha vackra levande ljus i en vanlig kyrka också. De flesta präster skulle säkerligen inte ha något emot det då det levande ljuset även symboliserar Jesus som är "världens ljus".

  • Äldre 21 Sep 12:33
    #10

    Men det är väl klart att det finns ljushållare även i moderna kyrkor. Tungan ute
    Det ena utesluter inte det andra.
    Men modernare kyrkor är inte avsedda att lysas upp enbart med vaxljus. De riktigt gamla kyrkorna har oftast alla sina ljushållare kvar dock. Och det är det jag menar.

    Men ändå. 15,30 en dag i augusti brukar inte vara så mörkt att man behöver ljus för belysningens skull ändå.
    Så visst kan man tända ljus för mysfaktorn. Men om man vill "släcka ner, och lysa upp med bara stearin/vaxljus" så bör det nog vara en gammal kyrka med dåligt ljusinsläpp. Annars blir ju levande ljus bara en värmekälla, inte en ljuskälla. 
     

  • Jghkvg­jnv
    Äldre 21 Sep 12:55
    #11

    Oj jag läste nog för snabbt där! Vi hade inte enbart levande ljus! Vi hade dämpad belysning OCH levande ljus :)

  • Äldre 21 Sep 13:39
    #12
    Jghkvgjnv skrev 2013-09-21 12:55:48 följande:
    Oj jag läste nog för snabbt där! Vi hade inte enbart levande ljus! Vi hade dämpad belysning OCH levande ljus :)
    En mix av båda låter lockande :)
  • Äldre 22 Sep 18:25
    #13
    cutefjant skrev 2013-09-21 13:39:07 följande:
    En mix av båda låter lockande :)
    Men jag tror tyvärr inte att du behöver varken eller egentligen vid det klocklsaget, vid den årstiden... Om ni inte har "tur" med vädret och det är ett tjockt molntäcke och spöregn när ni är i kyrkan Flört

    Men lite ljus för stämningens skull tror jag kan vara fint även om dom inte behövs för belysningen. 
    Och det brukar dom ändå tända Glad 
  • Jghkvg­jnv
    Äldre 23 Sep 06:08
    #14

    Säger som chicita... När vi gifte oss vid 16.00 i december var det ju helt mörkt ute redan. På sommaren får inte levande ljus samma mys-faktor

  • Äldre 23 Sep 12:24
    #15

    Det är det praktiska som kan sätta käppar i hjulet. Kyrkvaktmästaren(inte prästen) ska ha tid och lust och väl helst få extra betalt för det ganska tidsödande arbetet att fylla kyrkan med ljus (om man nu tänkt sig massor av dem). Stora ljuskronor som behöver sänkas ner, alla ljus som sedan ska tändas och så efter vigseln släckas och tas bort. Det är den grejen man behöver kolla upp med personalen i kyrkan. Är det fler vigslar än ens egen hinns det antagligen inte.

    Ett tips från mig till er som precis som jag gillar ljus, är att ni ordnar med de små korta ljusen av typen julgrans-eller Birgittaljus så att alla gäster kan få tända varsitt för er i den ljusglob som vanligen finns i kyrkan. Det brukar finnas ljus framlagda men de brukar kosta några kronor-kanske kunde ni som brudpar lägga någon hundring i den kollektbössan, så kan alla fritt tända ljus sedan. Det kommer att se vackert ut med alla de ljusen oavsett hur många ljus ni för övrigt tänder.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 23 Sep 20:17
    #16
    passionsblomman skrev 2013-09-23 12:24:02 följande:
    Det är det praktiska som kan sätta käppar i hjulet. Kyrkvaktmästaren(inte prästen) ska ha tid och lust och väl helst få extra betalt för det ganska tidsödande arbetet att fylla kyrkan med ljus (om man nu tänkt sig massor av dem). Stora ljuskronor som behöver sänkas ner, alla ljus som sedan ska tändas och så efter vigseln släckas och tas bort. Det är den grejen man behöver kolla upp med personalen i kyrkan. Är det fler vigslar än ens egen hinns det antagligen inte.

    Ett tips från mig till er som precis som jag gillar ljus, är att ni ordnar med de små korta ljusen av typen julgrans-eller Birgittaljus så att alla gäster kan få tända varsitt för er i den ljusglob som vanligen finns i kyrkan. Det brukar finnas ljus framlagda men de brukar kosta några kronor-kanske kunde ni som brudpar lägga någon hundring i den kollektbössan, så kan alla fritt tända ljus sedan. Det kommer att se vackert ut med alla de ljusen oavsett hur många ljus ni för övrigt tänder.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    tack :) kul med lite nya ideér !!
  • Äldre 26 Dec 22:32
    #17

    Frågan kanske är inaktuell vid detta laget, men vaktmästaren finns där för att gudstjänsten (er vigsel) ska gå så bra som möjligt. Om ni önskar många levande ljus så är det vaktmästarens jobb att fixa detta.

    Olika kyrkor har olika förutsättningar, men där jag jobbar har vi bland annat ljushållare (med glas runt) som kan sättas i bänkraderna, förutom då den ljusglob som passionsblomman nämner. 

    Däremot kan det vara så att den aktuella kyrkan inte använder de ljus som sitter i en takkrona exempelvis, och det kan bero på flera olika saker.

    Så min rekommendation är att höra er för. Antingen så ber ni er präst kolla upp saken, eller så ringer/besöker ni kyrkan där ni ska gifta er; kollar och frågar!

    Lycka till!

    MVH Vaktmästare CE
     


Svar på tråden levande ljus i kyrkan